huidschilfers op hoofd en hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

huidschilfers op hoofd en hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 11:11

Hoi Bokt,
Mijn new Forester van 2 jaar en half heeft huidschilfers op de hals onder de manen en in de manenkam. Gisteren ontdekte ik ook dat hij kleine harde plekjes op zijn hoofd had (boven de kaken op de neusrug) dit waren bijeen geklitte huidschilfers.

Luizen of vlooien zie ik niet, schilfers zien er ook niet als neten uit want die ken ik nog van bij de aankoop, toen had hij wel luis. En mijn paard krabt zich ook niet, of heb ik toch niet gezien.

Hij staat nu wel op een manege en voornamelijk op stal. Enkel bij droog weer staan ze buiten dus van regen kan het niet zijn.

Wat kan ik zelf doen tegen de schilfers? Waar kan het nog van komen?
Is de hals onder de manen en het hoofdje scheren een optie?

Foto's kan ik straks maken als dit gewenst is.

Verder staat hij prima in zijn vacht

Afbeelding

Art_Ificious

Re: huidschilfers op hoofd en hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 11:15

Ik stel deze vraag omdat het onder zijn manen toch echt wel duidelijk te zien is.
Van zodra ik ga borstelen wordt het zelfs erger.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:16

Kan het niet gewoon een droog huidje zijn? Normaal zou ze zich dan wel moeten krabben, zeker onder bepaalde weersomstandigheden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:22

Tip: probeer het voorzichtig schoon te maken met wat water met betadine en smeer het dan in met baby-olie. Als het gewoon droge schilfers zijn moet dit helpen, als het snel terugkomt moet je even verder kijken of het toch een schimmeltje of iets anders is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:22

Heeft ook een beetje met aanmaken van wintervacht te maken hoor.
Doordat de haren groeien komen er meer huidschilfers los.
Meestal is het voldoende als je het toch wegborstelt.
Mocht er echt overmatig veel zitten dan zou je kunnen kijken of wassen met een middel tegen huidschilfers helpt.

Ik gebruik zelf klitwortellotion van het kruidvat er voor
Deze
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-salon- ... on/p/20680
Je masseert het goed in op de huid en laat het zitten, niet op open plekjes doen want dan prikt het
Na een dag of 2 kun je dan heel fijn alle schilfers wegpoetsen en is de huid rustiger :j

Die plekjes op het hoofd heeft die van mij toevallig ook, heb het ook even met de lotion in gemasseerd en nu trekt het weg.
Maar als het zich uitbreid toch even de veearts vragen,misschien zit er een bacteriële huidinfectie bij

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:25

Mijn paard heeft ook erg 'roos' gehad. Nu ik dagelijks lijnzaadolie door haar voer doe is het bijna helemaal weg. Ook heb ik het behandeld met Berkenlotion van Kruidvat, dat is eigenlijk voor mensen met roos.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 11:41

Thnx. Weg borstelen onder de manen lukt haast niet. Hij heeft ook geen echte teddy vacht. De vacht is wel langer maar niet zo dik als vorige winter.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:23

Ik deed de lotion in een spray en sprayde dat op vacht en manen. Daarna wreef ik het in met een papieren wegwerpwashand. Maar ik raad je aan dit ook van binnenuit aan te pakken met lijnzaadolie. Dat was ook advies van mijn veearts.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:28

Ik had hier ook twee paarden met plekken op het hoofd en de hals, ook met idd wat korstjes Enzo. Dit bleek ringworm te zijn... Dus misschien even laten testen?

Schurft is ook nog een optie... Dat bleek een van de twee ponys er nog boven te hebben gekregen bij ons..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 12:42

Ik heb nu nivea baby badolie pure & sensitive.
Ik probeer eerst daarmee (als dat D babyolie is wat jullie bedoelen)

Ringworm heb je ook kale plekken dacht ik. Dat is hier niet van toepassing.

Foto's
Hals, vacht is ook dof door stof en kleine schilfers.
Afbeelding

Neus (lastig met een tegenwerkende paard)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 23-12-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:52

Mijn paard heeft er dit jaar ook erg last van roos, wat ik heb gedaan is de harde en soms ook kaalgeschuurde plekken goed ingesmeerd met calendulan zalf. En iedere keer goed met de rosborstel er over heen. Nu is het zo goed als weg.