extreme reactie spierpijn? meetbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

extreme reactie spierpijn? meetbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:34

Tja, Ik heb zo´n heerlijke kopschudder, ook wel headshaker genoemd.
Van de week begon ze weer, dus ik dacht meteen aan het warme weer, want zo begon het oo afgelope zomer.
Maar ineens bedacht ik me dat ik van de week ook een uur les gehad heb. Dit ging super goed overigens, maar we hebben haar moeilijke kant wel flink aan het werk gezet. Op een of andere manier heeft ze links korte spieren, en door wat stelling te vragen en figuren e.d. proberen we die spieren wat langer te krijgen. Dit gaat overigens heel rustig, we staan echt aan de basis.

Maar het viel me ook op dat ze dus weer totaal vast zat aan die kant van de week toen ze schudde. Ik kon geen volte rijden want ze kon geen buiging aannemen. En dan zag je ook de irritatie komen en het schudden.

Maar hoe kan een paard dat nog zo licht in training staat zo vast zitten steeds in het lijf. Kan dit een medische oorzaak hebben en hoe kom je erachter? Wat is een handige eerste stap.

Ze staat altijd buiten en krijgt goed ruwvoer en aanvullend van die mineralen/vitamine.
Fysio e.d. helpen iets, maar nooit afdoende. Zijn al heel veel langs geweest afgelopen zomer.

Iemand? :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:28

Zitten de spieren/pezen rondom de atlas niet vast? Mijn paard deed ook veel kopschudden en dat bleek de oorzaak. Waarschijnlijk ontstaan door een valpartij op de wei. Hij staat al een jaar met pensioen en had klachten sinds april. Ook zonder training kunnen ze vast komen te zitten door rare bewegingen buiten of op stal.

Na een massage was het probleem verholpen en is weg gebleven. Anders had ik nog een foto van de hals laten maken om artrose uit te sluiten.

carolina1278

Re: extreme reactie spierpijn? meetbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:38

ehm denk er wel aan dat door het zachte weer ook al aardig wat bomen en planten alweer in bloei staan.. dus hopelijk is het de pollen en niet de spierpijn of iets anders.. de mijne begint buiten ook alweer met schudden dus het netje gaat weer op

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:49

Ik weet dat het door het weer ook kan komen. Mijn paard is deze zomer begonnen met schudden, dus we zijn nog in de fase dat alles nieuw is en we nog alles proberen en proberen uit te vinden wat de oorzaken zijn.

Haar hals op de foto zit ik ook aan te denken. :j Misschien toch een afspraak maken bij de kliniek.

Yvette81

Re: extreme reactie spierpijn? meetbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:41

Chiropracter al eens laten behandelen?
Mogelijk last van bit of inwerking/tegenwerking van jou?
Foto is ook een goed idee. Maar daar zie je niet alles op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:09

Ik denk dat een uur misschien toch te lang is.
Kijk of het verbeterd als je een half uur doet.
Als ze gevoelig is voor spierproblemen kun je beter toch wat minder lang gaan werken.

Maar een fysio is geweest,wat zei die er van dan.
Mijn fysio kan me precies vertellen wat het probleem is en kijkt ook atlasproblemen na :j
En anders toch naar de kliniek en een en ander op de foto laten zetten?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:15

Laat eens een happy athlete masseur komen: http://happy-athlete.nl/ Chronisch verkorte spieren moeten eerst losgemaakt worden voordat ze weer kunnen verlengen.