Wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 18:37

Hallo bokkers!!

Ik ben even ten einde raad. Ik weet ook niet of dit hier hoort en anders hoop ik dat het verplaats wordt naar het juiste forum!!

Ik zal de situatie even uitleggen, ik had 3 paarden. Een paint merrie van 9 jaar (met een veulen aan de voet 4 maanden) en 2 Arabische merries van 18 en 20.

Allereerst kreeg mijn merrie van 9 jaar koliek en overleed in september 2015. Haar overlevingskansen waren dusdanig veels te klein dat het geen kans meer had om te overleven!! Zij had dus op dat moment een veulen aan de voet lopen van 4 maanden die zo jong al afscheid heeft moeten nemen van zijn moeder.

Eenmaal thuis was de hele kudde van slag. Mijn hengstveulen groeit goed en staat nou samen met een Shetlander hengst en is inmiddels alweer 7,5 maand oud!!

Het Arabierte van 20 jaar is flink van slag geweest en werd lichtelijk ongezond. Ze is in het verleden eerder een maatje verloren waarbij ze ook flink van slag was. Sinds een paar weken ging de gezondheid weer beter en alles leek goed. Maar zondag toen ik met mijn vriend onderweg was naar de wei kregen we telefoon dat mijn Arabiertje dood in de wei lag. Bij aankomst bleek het gewoon een hartstilstand te zijn en lag ze er bij alsof ze was omgevallen. Mijn andere merrie van 18 jaar stond er dichtbij en wilde ook niet weg.

Nu maak ik me zorgen.. nummer 1 en 2 zijn gegaan en ik hoop dat mijn andere merrie het volhoud en gewoon blijft leven. Maar toch maak ik me zorgen.

Ze eet nu niet en drinkt ook niet. Wel schuift ze een beetje over het hooi heen met haar neus en dit doet ze ook in de waterbak. Verder zorg ik er nu voor dat ze een weiland heeft waar ze gras kan knabbelen, onbeperkt hooi heeft en genoeg water.

Omdat mijn veulen hengst is en al wil dekken wil ik hem graag laten ruinen maar hoe riskant is dat met 7 maanden leeftijd? Kan het kwaad? Ik wil ze niet allemaal kwijt!! Mijn 2015 eindigt ontzettend rot. En ook omdat het zulk vies weer is heb ik alleen maar het idee dat ik haar tekort doe..

Hebben mensen verder nog tips om het leuk voor haar te maken? Ik doe echt me best maar ben ten einde raad. De rest van de paarden zijn er rustig onder..

Dus mijn vragen,
Zal ik mijn veulen nu al laten ruinen? en wat zijn hier de risico's van?

Hebben jullie tips om het leuk te maken voor haar in de wei?

Tips om haar te laten eten en drinken?? Ik dacht aan lekker slobber voeren.. dan krijgt ze vocht en voedingsstoffen.

Dankjulliewel!! _/-\o_

koetjeboe

Re: Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:46

ow het castreren heb ik geen advies maar zou een slobber maken met een groot deel bieten pulp en dan stukjes wortel en appel er door heen mengen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:55

Jong ruinen kan geen kwaad. Zodra de ballen zijn ingedaald kan dat. En nu is eigenlijk een mooi moment, als de winter zo zacht blijft krijgen we al vroeg veel insecten komende zomer dus hoe eerder hoe beter eigenlijk.

Mbt je andere merrie, ik zou haar lekker verwennen met slobber, bietenpulp en andere lekkere dikmakers om haar er doorheen te slepen. Wel voorzichtig opbouwen ivm kans op koliek als je ineens heel anders gaat voeren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:40

ten eerste heel veel sterkte met het verlies van jouw merries !

Er zit me iets dwars aan dit verhaal en dat wil ik toch even hier schrijven, waarschijnlijk een kleine kans maar toch....
Is het mogelijk dat er esdoornvergiftiging in het spel is ipv koliek ? Atypische myopathie wordt vaak verward met koliek (en zeker omdat het bij je eerste 9 jarige zo snel gegaan is) daarbij is het dood vinden van een paard in de wei ook een veel voorkomend verschijnsel bij AM.

Indien je esdoorns rond de wei hebt zou ik alle paarden vanavond nog op stal halen en morgen overleggen met een DA.

http://www.uu.nl/organisatie/veterinair ... -myopathie

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:55

Allereerst heel veel sterkte voor jou! Wat een naar jaar.

Met ruinen kan ik je niet helpen, helaas.

Oude merrie idd lekker verwennen. Ze moet even door de rouw heen. Wat je kan doen om haar te helpen is een maand zylkene bijvoeren. Dit is een supplement wat de paarden, en trouwens ook honden en katten, aan moedermelk doet denken waardoor ze zich weer veulen voelen in de zin van veilig en geborgen want beschermt door mama. Schijnt heel goed te werken.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:02

Mist schreef:
ten eerste heel veel sterkte met het verlies van jouw merries !

Er zit me iets dwars aan dit verhaal en dat wil ik toch even hier schrijven, waarschijnlijk een kleine kans maar toch....
Is het mogelijk dat er esdoornvergiftiging in het spel is ipv koliek ? Atypische myopathie wordt vaak verward met koliek (en zeker omdat het bij je eerste 9 jarige zo snel gegaan is) daarbij is het dood vinden van een paard in de wei ook een veel voorkomend verschijnsel bij AM.

Indien je esdoorns rond de wei hebt zou ik alle paarden vanavond nog op stal halen en morgen overleggen met een DA.

http://www.uu.nl/organisatie/veterinair ... -myopathie

Heb het even nagezocht en daar lijkt het zeker niet op

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:04

Natalie36 schreef:
Allereerst heel veel sterkte voor jou! Wat een naar jaar.

Met ruinen kan ik je niet helpen, helaas.

Oude merrie idd lekker verwennen. Ze moet even door de rouw heen. Wat je kan doen om haar te helpen is een maand zylkene bijvoeren. Dit is een supplement wat de paarden, en trouwens ook honden en katten, aan moedermelk doet denken waardoor ze zich weer veulen voelen in de zin van veilig en geborgen want beschermt door mama. Schijnt heel goed te werken.

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord!! Maar zal er eens naar kijken!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:10

Bietenpulp vinden niet alle paarden even lekker, zeker niet als het de eerste keer is als ze dat voorgeschoteld krijgen. Nu ze ook lusteloos is zou ik dat niet gaan proberen of goed mengen met slobber. Misschien is Senior Priores ook een optie?

En, ik zou toch kijken of er niet misschien iets heerst. Even overleggen met de da, voordat ze echt iets onder de leden heeft en je het te lang aan kijkt. Kan je direct het ruinen bespreken, ik denk dat het zeker een optie is en je zo weer een kudde aan huis hebt. Erg vervelend uiteinde zo.. :(:)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:18

Wij hebben ons veulen van toen 7 maanden ook gecastreerd (mijn man is DA) viel ook in deze periode. Qua insecten is het de perfecte periode. Wel moeten hiervoor beide ballen ingedaald zijn, en blijft hij nog een paar weken vruchtbaar.
Wij hebben ons veulen toen gewoon in de wei gelaten na het castreren, dat is wel goed in de gaten houden de eerste dag, maar omdat ze zo jong een minder grote wond hebben kan dat best.
Na de sedatie even twee uur geen eten geven, maar dat zal de DA ook wel vertellen.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:37

RianneH schreef:
Bietenpulp vinden niet alle paarden even lekker, zeker niet als het de eerste keer is als ze dat voorgeschoteld krijgen. Nu ze ook lusteloos is zou ik dat niet gaan proberen of goed mengen met slobber. Misschien is Senior Priores ook een optie?

En, ik zou toch kijken of er niet misschien iets heerst. Even overleggen met de da, voordat ze echt iets onder de leden heeft en je het te lang aan kijkt. Kan je direct het ruinen bespreken, ik denk dat het zeker een optie is en je zo weer een kudde aan huis hebt. Erg vervelend uiteinde zo.. :(:)

Senioren slobber kregen ze ziezo al standaard gevoerd. Bietenpulp vind zij wel lekker. Ik probeer de basis te houden op hooi en seniores slobber. En verder krijgen ze wortels en brood bij.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:38

Jes schreef:
Wij hebben ons veulen van toen 7 maanden ook gecastreerd (mijn man is DA) viel ook in deze periode. Qua insecten is het de perfecte periode. Wel moeten hiervoor beide ballen ingedaald zijn, en blijft hij nog een paar weken vruchtbaar.
Wij hebben ons veulen toen gewoon in de wei gelaten na het castreren, dat is wel goed in de gaten houden de eerste dag, maar omdat ze zo jong een minder grote wond hebben kan dat best.
Na de sedatie even twee uur geen eten geven, maar dat zal de DA ook wel vertellen.

En wat zou de castratie kosten denk je? Ik breng em dan naar de dierenarts toe.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:02

Prijzen verschillen erg, geloof dat hier in Frankrijk aan huis en staand 120 of 150€ is, maar dat weet ik niet zeker.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:24

Ik zou voor de zekerheid de dierenarts even langs laten komen. Wij hadden een pony en een geit die al 8 jaar samen stonden. Geit werd ingeslapen, pony was suf, wij dachten dat de pony aan het rouwen was. 3 weken later is de pony dood. Waarschijnlijk heeft hij een hersentumor gehad en was hij daarom niet in z'n doen.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:12

Ik kreeg net al de vraag waarom ik niet opzoek ging naar een merrie vriendinnetje voor mijn merrie,

De rede is dat wei een eigen weiland huren waar er niet onderverhuurd wordt. Alles wat er loopt is dus van ons. Wij hebben een heel eigen plekje inclusief rijgedeelte stallen inloopstal en overdekte poetsplaats. Als ik er dus een paard bij wil hebben zal ik die dus moeten kopen. En aangezien ik net nog een rekening heb lopen van mijn merrie uit de kliniek van 3 maanden terug heb ik voor aankoop geen financiële mogelijkheden. Ik ben bijna 22 jaar en ben blij met Hoe ik alles heb en het geld van de kliniek van mijn 9 jarige merrie had ik ervoor over maar dat maakt de aankoop van een nieuw paard moeilijk.. ik had graag een jong paard gekocht ook omdat mijn overleden Arabiertje een verzorgstertje had die nu helemaal van slag is. Als het mogelijk was geweest had ik zowel haar als mezelf graag blij gemaakt met een leuke jonge E pony of leuk paardje.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:43

heeft je merrie geen koorts ????

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:55

sassefras schreef:
heeft je merrie geen koorts ????

Nee geen koorts gelukkig!!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:56

Update,

Tienstraks bij het voeren stond ze hooi te knabbelen dus ik hoop dat ze zichzelf een beetje onderhoud zo op die manier.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 13:49

UPDATE,

mijn merrie eet en drinkt goed. Ik ben nu aan het kijken naar een paard of pony in bruikleen zodat er in iedergeval een maatje bij komt.