Ik ben even ten einde raad. Ik weet ook niet of dit hier hoort en anders hoop ik dat het verplaats wordt naar het juiste forum!!
Ik zal de situatie even uitleggen, ik had 3 paarden. Een paint merrie van 9 jaar (met een veulen aan de voet 4 maanden) en 2 Arabische merries van 18 en 20.
Allereerst kreeg mijn merrie van 9 jaar koliek en overleed in september 2015. Haar overlevingskansen waren dusdanig veels te klein dat het geen kans meer had om te overleven!! Zij had dus op dat moment een veulen aan de voet lopen van 4 maanden die zo jong al afscheid heeft moeten nemen van zijn moeder.
Eenmaal thuis was de hele kudde van slag. Mijn hengstveulen groeit goed en staat nou samen met een Shetlander hengst en is inmiddels alweer 7,5 maand oud!!
Het Arabierte van 20 jaar is flink van slag geweest en werd lichtelijk ongezond. Ze is in het verleden eerder een maatje verloren waarbij ze ook flink van slag was. Sinds een paar weken ging de gezondheid weer beter en alles leek goed. Maar zondag toen ik met mijn vriend onderweg was naar de wei kregen we telefoon dat mijn Arabiertje dood in de wei lag. Bij aankomst bleek het gewoon een hartstilstand te zijn en lag ze er bij alsof ze was omgevallen. Mijn andere merrie van 18 jaar stond er dichtbij en wilde ook niet weg.
Nu maak ik me zorgen.. nummer 1 en 2 zijn gegaan en ik hoop dat mijn andere merrie het volhoud en gewoon blijft leven. Maar toch maak ik me zorgen.
Ze eet nu niet en drinkt ook niet. Wel schuift ze een beetje over het hooi heen met haar neus en dit doet ze ook in de waterbak. Verder zorg ik er nu voor dat ze een weiland heeft waar ze gras kan knabbelen, onbeperkt hooi heeft en genoeg water.
Omdat mijn veulen hengst is en al wil dekken wil ik hem graag laten ruinen maar hoe riskant is dat met 7 maanden leeftijd? Kan het kwaad? Ik wil ze niet allemaal kwijt!! Mijn 2015 eindigt ontzettend rot. En ook omdat het zulk vies weer is heb ik alleen maar het idee dat ik haar tekort doe..
Hebben mensen verder nog tips om het leuk voor haar te maken? Ik doe echt me best maar ben ten einde raad. De rest van de paarden zijn er rustig onder..
Dus mijn vragen,
Zal ik mijn veulen nu al laten ruinen? en wat zijn hier de risico's van?
Hebben jullie tips om het leuk te maken voor haar in de wei?
Tips om haar te laten eten en drinken?? Ik dacht aan lekker slobber voeren.. dan krijgt ze vocht en voedingsstoffen.
Dankjulliewel!!