Graag zou ik van jullie ervaringen horen over supplementen die goed werken/ of juist niet tegen stress/spanningen.
Twee jaar geleden een onwijs leuke duitse rijpony van 10 gekocht, bedoeld voor mijn jongere zusje. Ondanks dat we wisten dat hij wegging vanwege te pittig voor de kinderen daar, toch verliefd geworden en meegenomen. Jullie weten vast wel hoe dat gaat.
Het ging een tijdje steeds beter, of eigenlijk wennen we eraan en lijkt ze het uit te kunnen zitten.
Toch wordt het de laatste tijd erger. Omdat ze wedstrijdjes wil gaan rijden ben ik veel met haar op ander terrein geweest en een startpas aangevraagd voor een jaar. Het is een onwijs gave pony en kan lopen als een tierelier, maar dat bókken.
Het was eerst altijd heel heftig schrikken met soms een bok gepaard, maar de laatste tijd begint ze onwijs te bokken je wilt niet weten. Uit het niets, je voelt het niet aankomen. Ze lijkt dan ook erg geprikkeld, door de explosie vloeit het af en gaat ze verder alsof het nooit is gebeurd.
Zadeltje is goed en rug is ook prima en ze is super los in het lijf. Het leek altijd op ondeugendheid, maar het gaat nu toch meer richting gemeen en opzettelijk een poging doen tot lanceren
De grapjas. Op wedstrijd is het 10x erger dan thuis, want dan komt ze al helemaal zenuwachtig de trailer af.
Hierdoor dacht ik, wie weet bouwt ze onwijs veel spanning op die er dan in één keer uit komt. Je zit letterlijk op de schietstoel. Tussen deze momenten kun je heerlijk rijden en is het echt genieten, niets aan de hand. Het zou zonde zijn als we haar hierdoor niet kunnen aanhouden omdat het zich ook thuis voordoet met rijden, buitenrijden, longeren aan het halster vanalles. En er zijn natuurlijk genoeg keren dat het prima gaat, maar het gaat me teveel voorkomen. Dus ga ik natuurlijk van alles proberen om het te verminderen.
Natuurlijk speelt nu ook de winter een beetje mee, maar moet het wel verantwoord blijven. Ik kan er nog veel langer over verhalen maar dat zal ik jullie onthouden.
Weten jullie wat supplementen die misschien wat spanning weg kunnen nemen, of die prikkels verminderen? En wat is jullie ervaring daarmee?
Ineens als ze lekker staan te knuffen. Daar zie ik wat dominantie, maar dan geen spanning.