Supplement tegen spanning/stress, ervaringen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lipi

Supplement tegen spanning/stress, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:57

Hoi,

Graag zou ik van jullie ervaringen horen over supplementen die goed werken/ of juist niet tegen stress/spanningen.

Twee jaar geleden een onwijs leuke duitse rijpony van 10 gekocht, bedoeld voor mijn jongere zusje. Ondanks dat we wisten dat hij wegging vanwege te pittig voor de kinderen daar, toch verliefd geworden en meegenomen. Jullie weten vast wel hoe dat gaat. :roll:

Het ging een tijdje steeds beter, of eigenlijk wennen we eraan en lijkt ze het uit te kunnen zitten.
Toch wordt het de laatste tijd erger. Omdat ze wedstrijdjes wil gaan rijden ben ik veel met haar op ander terrein geweest en een startpas aangevraagd voor een jaar. Het is een onwijs gave pony en kan lopen als een tierelier, maar dat bókken.

Het was eerst altijd heel heftig schrikken met soms een bok gepaard, maar de laatste tijd begint ze onwijs te bokken je wilt niet weten. Uit het niets, je voelt het niet aankomen. Ze lijkt dan ook erg geprikkeld, door de explosie vloeit het af en gaat ze verder alsof het nooit is gebeurd.

Zadeltje is goed en rug is ook prima en ze is super los in het lijf. Het leek altijd op ondeugendheid, maar het gaat nu toch meer richting gemeen en opzettelijk een poging doen tot lanceren <<) De grapjas.
Op wedstrijd is het 10x erger dan thuis, want dan komt ze al helemaal zenuwachtig de trailer af.
Hierdoor dacht ik, wie weet bouwt ze onwijs veel spanning op die er dan in één keer uit komt. Je zit letterlijk op de schietstoel. Tussen deze momenten kun je heerlijk rijden en is het echt genieten, niets aan de hand. Het zou zonde zijn als we haar hierdoor niet kunnen aanhouden omdat het zich ook thuis voordoet met rijden, buitenrijden, longeren aan het halster vanalles. En er zijn natuurlijk genoeg keren dat het prima gaat, maar het gaat me teveel voorkomen. Dus ga ik natuurlijk van alles proberen om het te verminderen.

Natuurlijk speelt nu ook de winter een beetje mee, maar moet het wel verantwoord blijven. Ik kan er nog veel langer over verhalen maar dat zal ik jullie onthouden.

Weten jullie wat supplementen die misschien wat spanning weg kunnen nemen, of die prikkels verminderen? En wat is jullie ervaring daarmee?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:07

Ik heb voor mijn pony die slecht spanning af laat vloeien pavo nerv control en magnesium.
De eerste bevat ook magnesium maar is erg duur, en bij mijn pony werkt het naar mijn idee niet.
Met nog extra magnesium erbij gaat het echt beter.
Mijn advies zou zijn probeer eens magnesium citraat, pharmahorse is erg betaalbaar.
Bij mijn pony was het advies van de winkel begin met de paardendosis en daarna iets afbouwen naar normaal. :)
Bij mij moet de nerv control ook gewoon op daarom geef ik het nog.
Dus mocht je een deel over willen nemen mag het, zat paarden die het er wel goed op doen zover ik hoor. :)

Hij blijft gewoon bereikbaarder en is beter uit zijn spanning te halen.
Hier is het ook joligheid trouwens.

lipi

Re: Supplement tegen spanning/stress, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 00:15

Bedankt voor je reactie! Ik ga eens op recensies uit, want ik heb er al eens meer over gehoord. Het is vast ook gewoon een kwestie van proberen wat er bij je paard past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:18

Ik zou eerst weten hoe ze in de kudde is als ze in de wei/paddock staat met andere paarden? Als je daar ook overprikkeld gedrag ziet dan zijn supplementen een goede optie, maar als het alleen tijdens het rijden of alleen tijdens wedstrijden is, dan zou ik eerder naar andere zaken kijken zoals het zadel en de (lichaams)spanning van de ruiter. Sommige paarden worden compleet claustrofobisch als je met aangeklemde knieen zit of ineens met veel meer druk op de teugel rijdt. Is het alleen tijdens het rijden in specifieke omstandigheden, dan zou ik eerder de pony na laten kijken in de mond en op de rug (tandarts/osteopaat) voor ik hem zou 'verdoven'.
Als het angst voor vreemde omgevingen is, dan zou je kunnen overwegen om in het begin een kuddegenootje mee te nemen zodat al het nieuwe minder eng is.

Ik zeg trouwens niet dat ik tegen supplementen ben: ik ben hier net iets meer dan twee weken bij [***] begonnen met kamille en valeriaan bijvoeren, maar dat was omdat hij niet alleen tijdens het grondwerk gespannen was, maar ook in de paddock de overige 30 uur steeds hyperalert bleef en zich niet goed kon ontspannen. Daardoor wist ik 100% zeker dat het probleem niet bij het grondwerken (en dus mij) lag: [***] had gewoon een stressprobleem. Inmiddels krijgt hij 2 weken kamille en valeriaan en is hij volledig opgeknapt; hij krabbelt weer aan de schoft bij de andere pony's, graast weer ontspannen naast ze, staat in de paddock ook weer rustig te slapen en is tijdens de training nog net zo alert en actief, alleen het continu op de tenen lopen en die toch altijd aanwezige spanning is weg.

Dus voor ons werkt het heel goed. Maar als hij alleen tekenen van stress had vertoond tijdens de training was ik er niet aan begonnen, omdat je hij dan blijkbaar zou uiten dat de training hem stress bezorgden, en met andere woorden dus ikzelf.

lipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 00:31

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Er hebben wel eens wat vriendinnen op gezeten en hierbij doet hij precies hetzelfde.
Ook met wandelen, bijvoorbeeld over de weg is het een dribbelkont. Met een ander paard erbij is dit beter, maar verre van ontspannen.
Is continu extreem alert bij alles. Toch zie ik hem wel regelmatig heel ontspannen staan, maar is over het algemeen vrij onstuimig. Héél snel onder de indruk van iets, gebeurt er iets aan de overkant van de sloot? In heel het lijf zie je de spanning (ook in de paddock). Bij mijn paardje zie je alleen de oortjes naar voren en nieuwsgierigheid, die gaat daar op een andere manier mee om.
Ze staan van 8 tot 8 buiten.

Ook aan de hand is ze wat drammerig, of kan ze weleens een hapje geven (bij zusje) of moeder. Bij mij probeert ze dat niet meer :o Ineens als ze lekker staan te knuffen. Daar zie ik wat dominantie, maar dan geen spanning.

Allemaal erg lastig.
Vanwege de reden die jij noemt "verdoven" wil ik ook niet zomaar er domweg iets in stoppen en ervaringen weten. Ben op zoek naar iets natuurlijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:57

Dat klinkt net zoals [***] was voor hij de kruiden bijgevoerd kreeg. Je hebt allerlei combinatiepoeders/calmers, maar bij combinatiepoeders kun je niets veranderen als je paard niet goed op een van de kruiden reageert of er juist iets meer van nodig zou hebben. Daarom heb ik besloten om kamille en valeriaan los te voeren, want zo heb ik zelf de dosering in de hand. Valeriaan werkt trouwens kortdurend, kamille werkt de hele dag. Omdat [***] zijn eten krijgt als net uit de wei komt om de nacht met de andere pony's door te brengen op de paddock is het handig dat de valeriaan hem dan helpt om wat vergevingsgezinder te zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:42

Misschien ook handig om te weten: wat krijgt de pony nu te eten?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:54

Ik heb bij meerdere paarden gemerkt dat Magnesium heel goed werkt om het scherpe randje eraf te halen zonder dat ze duf worden ofzo, omdat het geen verdovend middel is maar gewoon iets natuurlijks.
Ik gebruik zelf het liefst de magnesium oxide van de zingende smid omdat daar weinig zooi bij zit. en goed opneembaar is.

xyzutu2, die kamille en valeriaan klinkt ook wel goed, ook omdat dit inderdaad natuurlijk is. Voor een paard van 1.54/ 500 kg, hoeveel zou je die geven? En is 1 keer per dag door de slobber genoeg of moet ik het bij ochtend en avond bijvoeren?
En hoelang duurt het voor het inkickt die Valeriaan? Want mijn merrie doet dus hetzelfde als hierboven omschreven, maar is echt extreem op buitenrit, ik zou dan eens willen proberen wat er gebeurd als ik het geef voor de buitenrit.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:56

Valeriaan heb ik ook al goede ervaringen van gehoord, maar moet je met oppassen als je wedstrijd wil gaan doen geloof ik, want wordt dat niet aanzien als doping?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:57

Ik zie dat Valeriaan als tip wordt gegeven, maar mag je daarmee wel wedstrijden rijden? Ik dacht van niet omdat het als doping wordt gezien. Correct me if I'm wrong ;)

Ik heb goede ervaringen met pavo nerv control.
Los magnesium voeren had minder effect.
Ook cavalor pianissimo had vrijwel geen effect. Dit is gewoon een muesli.

Je hebt ook nog Magic en Cavalor calm maar heb deze beide nog nooit gebruikt.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:14

Als echt al het lichamelijk is uitgesloten zou ik ook beginnen met een goede magnesium bijvoeren.
Belangrijk is wel dat het een puur product is (geen opvulstoffen erin) en het een citraat is.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Phytonics.
Zij hebben naast een Magnesium Citrate ook een Strezz druppel. Deze kun je in een onderhoudsdosering geven voor hele nerveuze paarden, maar je kan ook alleen in stress situaties geven.
Mocht dat nog niet voldoende zijn zou je eventueel ook nog naar een Bach kunnen kijken voor op wedstrijd.
Denk dat het ook belangrijk is dat er goede begeleiding is, zodat de ruiter leert de spanning weg te laten vloeien....
In ieder geval succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:17

Met Valeriaan mag je inderdaad geen wedstrijden rijden, dus daar moet je wel op letten.

[***] is puur een recreatiepaard, dus daar hebben wij verder geen last van. De dagelijkse dosis voor een paard is 15 gram valeriaan en 15-30 gram kamille. Bij [***] merkte ik op sociaal vlak het verschil al na twee dagen (hij ging ineens andere paarden kriebelen en heel dicht naast ze grazen), in de training merkte ik de eerste effecten na een dag of vier en dat werd toen langzaam steeds duidelijker. Voor we ermee begonnen moest ik hem voor de training eerst even 10-15 minuten laten uitrazen en eerst zijn voer geven zodat hij tijdens de training niet zo hyper en op voer gefocust was, nu kunnen we gewoon direct uit de wei beginnen met trainen. Andere mensen zagen na 2 weken verschil (maar die voerden dan 1 van beide). Ik voer het [***] trouwens 1x per dag door zijn gras-/lijnzaad-/vitaminebrok. Aangezien hij verder niks aan brok krijgt wist ik trouwens ook zeker dat zijn gedrag niet aan suikers/granen in zijn voer lag. Mocht je wel granen/suikers voeren dan is het zeker de moeite waard om daar eerst eens naar te kijken.

Als dat helemaal goed zit kun je de kruiden inderdaad gewoon 's ochtends door het voer doen. Als je vervolgens 's middags pas traint dan heb je er zelfs meer aan dan wanneer je ze net als ik meteen voor de training voert want dan heeft het nog niet echt in kunnen werken.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:32

Als ze zo heftig gaat bokken is er misschien lichaamlijk iets en heeft ze pijn.

Is het zadel onlangs door een zadelmaker na gekeken? Heeft ze last van haar tanden? Hoeveel krachtvoer krijgt ze en wat beweegt / werkt ze?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:34

Xyzutu2, wat deed hij in de wei eerst dan?
Mijn merrie is heel erg defensief. Alles wat naar haar kijkt moet opdonderen en jaagt ze dus ook echt weg. Zelfs naar paarden die aan de andere kant van de draad te dicht in haar (of mij of haar eten of haar weidegenootje) buurt komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:38

[***] bleef uit de buurt van de andere pony's en was een beetje een loner; niet samen grazen en ook niet (voor ons zichtbaar) aan de schoft van de andere pony's krabbelen. En dat terwijl hij aan de andere kant juist heel sociaal was, maar het lukte hem gewoon niet echt om in hun buurt te ontspannen en bleef steeds alert/op zijn hoede en leek alles wat de andere pony's deden meteen persoonlijk op te vatten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:40

Standaard magnesium bijvoeren en misschien op vreemd terrein een aantal keer confidence eq proberen? Dat laatste kan je dan, als het beter gaat, weer afbouwen, de magnesium zou ik blijven geven als de pony er baat bij blijkt te hebben.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:41

Voor mijn merrie heb ik een tijdje Zzen van Audevard gebruikt, dit kun je maar een aantal dagen/weken achter elkaar voeren. Zou dan ook eerst zorgen dat er bijvoorbeeld een osteopaat bij komt, voordat je begint met voeren. Zzen werkt namelijk heel goed, maar op het moment dat je ermee stopt wordt het paard weer de oude.
Ik dacht ook dat die van mij niets mankeerde, zadelmaker en DA erbij geweest, konden niks vinden. Tot ik uiteindelijk bij een goede chiropractor terecht kwam, die toch blokkades in haar lijf vond. Hiermee zijn toen de meeste problemen ook opgelost :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:44

Ik heb die van mij al 16 jaar en nooit echt fijn kunnen rijden ed. door spanning die mijn paard opbouwde tijdens rijden ed.
ik heb een tijdje pianissimo van cavalor gevoerd dat werkte heel goed alleen was haar vacht minder mooi in die tijd.
Nu voer ik de vito van cavalor en geef ik magnesium bij van groene os en ik heb een heel ander paard ik rij zelf buiten sinds een jaartje. En het rijden gaat heel onspannen en fijn.

heb eerst ander merk magnesium gegeven maar die was niet zo fijn als deze.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:35

xyzutu2 schreef:
Rio bleef uit de buurt van de andere pony's en was een beetje een loner; niet samen grazen en ook niet (voor ons zichtbaar) aan de schoft van de andere pony's krabbelen. En dat terwijl hij aan de andere kant juist heel sociaal was, maar het lukte hem gewoon niet echt om in hun buurt te ontspannen en bleef steeds alert/op zijn hoede en leek alles wat de andere pony's deden meteen persoonlijk op te vatten.

Klinkt als die van mij, alleen hanteert die dus de 'aanval is de beste verdediging' tactiek.
Die zorgt dat alles bij haar uit de buurt blijft door gewoon heel lelijk te doen, en dan kan ze pas een beetje ontspannen grazen, maar ze is continue alles in de gaten aan het houden... En eet daardoor te weinig en blijft te slank naar mijn zin, in de winter zelfs mager

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:01

Sannanasje schreef:
Ik heb bij meerdere paarden gemerkt dat Magnesium heel goed werkt om het scherpe randje eraf te halen zonder dat ze duf worden ofzo

Nonsens.
Magnesium doet in principe absoluut niets aan spanning of stress.
Enige uitzondering, een paard of pony met een magnesiumtekort.
Alleen, zo'n magnesiumtekort komt bij een normale voeding nooit ofte nimmer voor.
Je moet al echt zwaar ondervoedde dieren hebben om een magnesiumtekort te kunnen vinden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:52

Als lichamelijke problemen zijn uitgesloten, kijk dan eens naar phytonics strezzzz
Ik gebruik dit voor mijn jonge hengst, hij is er net wat rustiger van tussen de oren :)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:55

BigBen schreef:
Sannanasje schreef:
Ik heb bij meerdere paarden gemerkt dat Magnesium heel goed werkt om het scherpe randje eraf te halen zonder dat ze duf worden ofzo

Nonsens.
Magnesium doet in principe absoluut niets aan spanning of stress.
Enige uitzondering, een paard of pony met een magnesiumtekort.
Alleen, zo'n magnesiumtekort komt bij een normale voeding nooit ofte nimmer voor.
Je moet al echt zwaar ondervoedde dieren hebben om een magnesiumtekort te kunnen vinden.

Ik sluit me hier ook helemaal aan. Je moet erg veel magnesium voeren om een effect op gedraag aan te tonen. Dit is wel een keer aangetoond door de reactie snelheid te meteen bij paarden(*). Maar, hier ging het om 10g Magnesium. En interessant is dat deze paarden toont hetzelfde rectie snelheid als bij licht sedatie met Acepromazine. Dat is heel wat een andere dosis dan wat aanbevolen door de supplement verkopers, namelijk 0,8-1,6g per dag. En met 10g extra magnesium per dag breng je het rantsoen uit balance, met name de calcium:magnesium houding. Iets dat je ect niet wil! Wat je leest op de websites van de supplement verkopers (bijvoorbeeld bij Pharmahorse), of in journalistic artikelen is maar een klein deel van het hele verhaal.

En het klopt ook dat magnesium niet te kort komt in een gemiddelde ruwvoer (vaak ook niet in ruwvoer o.a. laag in eiwit, seleen en andere sporenelementen). Zie CVB Tabelen of de gemiddelde op de raport van een ruwvoer analyses. Zelfs ook niet voor een sportpaard.

Beter de hele rantsoen eerst na kijken en goed uitbalanceren, en niet op een mineraal focussen.
Een mineral dat zeker te kort komt onder andere), ook met voldoende ruwvoer en krachtvoer, is natrium. Maar daar hoor je bijna niets over, ik neem aan omdat voor een supplement verkoper het niet commercieel aantrekkelijk is, een kg keuken zout kost maar 30 euro cent in de supermarkt ;-)

*Journal of Equine Veterinary Science May 2015
Proceedings of the 2015 Equine Science Society Symposium
Magnesium aspartate supplementation and reaction speed response in horses.
J.A. Dodd1, G. Doran1, P. Harris2, G.K. Noble1
Oral magnesium supplementation alters blood and urine electrolyte concentrations in horses
J.A. Dodd1, G. Doran1, P. Harris2, G.K. Noble1

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 09:42

Ik geloof zo dat het geen invloed heeft op reactiesnelheid, maar toch heb ik resultaat gezien bij meerdere paarden.
Kan natuurlijk meer oorzaken hebben, waarvan 1 het geloof van de eigenaar is. Een haflinger sleepte zijn eigenaar het hele erf over, was geen land mee te bezeilen met werken en dergelijken en is hartstikke opgeknapt nu hij magnesium gevoerd krijgt. Kan zijn dat de eigenaar denkt dat het helpt en daardoor zelfverzekerder met hem omgaat.
Kan ook zijn dat het helpt met de spierspanning, want magnesium doet iets met de spieren en afvoer van spierenzymen en dergelijken, daarom voeren ze het aan paarden met spierafwijkingen of spier- danwel hoefbevangen paarden. En ik kan me zo voorstellen als je minder spanning in je spieren hebt dat je je dan uberhaupt beter voelt en minder gestresst reageert op vanalles.

lipi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 11:27

Princesj : Hij krijgt nu per dag een kwart kg basisbrok en een halve muesli. Ze heeft wat aanleg om erg snel te groeien, dus ik heb een brok met weinig suikers. (Subli) Verder over de hele dag onbeperkt ruwvoer.

Karrimh : De tandarts is afgelopen mei geweest en ze heeft een netjes gebit. Heb er ondertussen 2 zadelmakers bij gehad, en het zadel schijnt echt geen probleem te moeten zijn en ligt prima.
Verder ziet ze er kerngezond uit en is er niets gebleken uit een bloedonderzoek.

Wel heb ik gedacht er eens een osteopaat/chiropractor naar te laten kijken of een thermografie te doen. Heb er al wel een fysio bij gehad en die zegt dat ze lekker in haar lijfje zit, dus heeft toen een ontspannende "massage/behandeling" gekregen.

*Ik ben intussen met een magnesium-chelaat begonnen. Maar ik sta open voor nog meer ervaringen ook omtrent andere producten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:48

Ik heb gisteren een zak met een kilo kamille gehaald voor mijn pony.
Om straks de nerv control eruit te gooien, dat ga ik combineren met 6 gram magnesium.
Vandaag heb ik gemend en hij was echt relaxed voor zijn doen.
Mijn eerste indruk is goed!
Ik voer 10 gram voor 300 kilo pony.