pony in laten slapen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

pony in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 23:12

Mijn pony van 24 jaar oud is op. Ze is 16 jaar bij me geweest. Ik zal haar missen.
Ik laat haar maandag inslapen.

Er zijn vast wel mensen die hier ervaring mee hebben. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden en hoe moet ik het voor me zien hoe het gaat?
Ik hoor het graag zodat ik me wat voor kan bereiden want voor mij is dit de eerste keer.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:14

neem de tijd om afscheid te nemen en laat je andere paard(en) als je die hebt ook afscheid nemen.
Sterkte alvast :(:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:20

Oh jeetje meid ik weet wel dat het belangrijk is op de methode te letten bij de da dus met meerdere injecties en niet met 1, veel sterkte. geniet nog even van elkaar. maak foto's

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:59

Hoe het zou moeten zijn:

Je pony krijgt een roesje (niet altijd) en wordt daar wat suf van. Vervolgens spuit de DA een slaapmiddel in. Allemaal in bloedvat in de hals. Van het slaapmiddel valt je pony om. Als je pony ligt, spuit de DA het daadwerkelijke euthanasiemiddel in. Ook weer rechtstreeks in het bloed. Dat werkt meestal snel maar hangt ook van de conditie van je pony af. Als de bloedsomloop traag is, duurt het langer. DA controleert dan ademhaling en hartslag. Als die beide weg zijn, is je pony dat ook. Soms moet er euthanasiemiddel worden bijgespoten.

Patt

Re: pony in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:09

Pfff moeilijk, heel veel sterkte gewenst.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:14

Geen leuke beslissing maar als de pony op is wel de juiste.
Even praktisch, zorg dat je pony in een bak of wei ingeslapen wordt waar ook een trekker kan komen ivm afvoeren. De rendac komt niet op je erf dus de pony zal aan de weg moeten komen liggen afgedekt onder een zeil. Niet iets waar je zo in eerste instantie aan denkt maar waar je om praktische redenen wel aan zal moeten denken.
Veel sterkte maandag!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:18

Heel veel sterkte! Is heel moeilijk. Niet bij het inslapen zelf geweest, maar heb het wel meegemaakt. Heb nog wel een uur bij dr in stal gezeten.
Zorg ervoor dat je een goede schaar bij je hebt; het is fijn om een vlechtje af te knippen ter herinnering.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:20

cissy schreef:
Geen leuke beslissing maar als de pony op is wel de juiste.
Even praktisch, zorg dat je pony in een bak of wei ingeslapen wordt waar ook een trekker kan komen ivm afvoeren. De rendac komt niet op je erf dus de pony zal aan de weg moeten komen liggen afgedekt onder een zeil. Niet iets waar je zo in eerste instantie aan denkt maar waar je om praktische redenen wel aan zal moeten denken.
Veel sterkte maandag!

Wanneer je een afspraak maakt met rendac kun je aangeven waar je je dier wil laten ophalen . Als de vracgtwagen op het erf kan komen en draaien doen ze dat gewoon. Ik heb 2 jaar geleden mijn paard in zijn eigen weide in laten slapen en daar is hij ook opgehaald door rendac.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:21

laraxXxemma schreef:
Heel veel sterkte! Is heel moeilijk. Niet bij het inslapen zelf geweest, maar heb het wel meegemaakt. Heb nog wel een uur bij dr in stal gezeten.
Zorg ervoor dat je een goede schaar bij je hebt; het is fijn om een vlechtje af te knippen ter herinnering.

Als je een stuk haar wil voor het maken van een sierraad oid, dan is een flinke pluk staarthaar de beste optie (hoe langer hoe beter). Manen zijn te kort en te fijn om makkelijk te vlechten.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:23

tamary schreef:
laraxXxemma schreef:

Als je een stuk haar wil voor het maken van een sierraad oid, dan is een flinke pluk staarthaar de beste optie (hoe langer hoe beter). Manen zijn te kort en te fijn om makkelijk te vlechten.

ohja, haha die pony waar ik het over had had hele lange manen. maar toen waren die sieraden er ook nog niet zo.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 08:57

Heel veel sterkte !!!

Misschien kan je een stukje manen of staart afknippen voor een sieraad dan is zij/hij altijd bij je :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:00

Overleg ook vooral goed met de dierenarts. Vraag hoe hij het gaat doen. Dan ben je voorbereid.Sterkte nog. ( Zorg dat je een groot afdekkleed klaar hebt liggen.)

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 09:20

Bedankt voor jullie meelevende reacties.
En bruikbare tips!
Zie op tegen t lege hok en de lege plek in de kudde. En haar begroeting iedere dag.
Maar dit gaat natuurlijk allemaal mezelf aan, voor haar is t beter.
Ben ook verantwoordelijk voir haar einde.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:25

Het is heel prettig als er iemand bij je is die het even kan overnemen als het je even teveel wordt, voor b.v. de praktische zaken. Schaam je niet voor je verdriet en hou je als troost voor dat je een dier niet onnodig hoeft te laten lijden.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 12:04

Mijn zusje haar pony is een paar weken geleden ook ingeslapen. Probeer om goed afscheid te nemen. Neem je tijd, de dierenarts kan wel eventjes een paar minuten wachten. De pony van mijn zusje mocht heel lang geen gras en geen koekjes hebben, we hebben haar dus nog even lekker laten grazen voordat ze werd ingeslapen. Rendac kan inderdaad niet makkelijk je erf op, dus hou er rekening mee dat de pony aan de weg moet liggen. Als je pony nog goed te been is kun je met haar die kant op lopen. De dierenarts zal 2 spuitjes gaan geven. 1 spuitje zodat de pony gaat slapen, vlakvoor dat de pony in slaap valt zal ze even geen pijn meer voelen. Dit kan fijn zijn om te weten. Als de dierenarts het eerste spuitje heeft gegeven zal je pony omvallen, niet in een keer maar eerst een beetje wankelend staan en dan valt ze om. Dit ziet er niet fijn uit maar je moet bedenken dat je pony op dat moment niks van het vallen voelt, het moment dat ze valt zal ze al in slaap zijn. Als ze eenmaal ligt dan zal de dierenarts het 2e spuitje geven. Deze is er voor om het hart te stoppen. Hierbij kan het zijn dat de ogen van je pony wegdraaien naar boven. Je kunt hier beter niet naar kijken. De dierenarts bij ons hield haar hand even voor de ogen zodat we dit niet hoeften te zien Je moet onthouden dat de pony op dat moment echt helemaal niks meer voelt. Het kan zijn dat de dierenarts nog een spuitje extra moet geven omdat sommige ponys nog zo sterk zijn dat het lichaam zich niet zomaar overgeeft. Het is helemaaa normaal dat je dit eng vind. Je kunt aan de dierenarts vragen om goed uit teleggen wat hij/zij aan het doen is en wat ze gaat doen.Ik wens je heel erg veel sterkte. Y;( als je nog vragen hebt, mn inbox staat altijd open!

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:59

Wat ontzettend naar ts. Het geeft denk ik veel rust om duidelijk te hebben wat er precies gaat gebeuren tijdens het inslapen. Ik wens je heel veel sterkte!!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:42

Ik heb zelf (gelukkig) nog geen ervaring met late mn inslapen. Ik zou inderdaad goed afscheid nemen, foto's van haar en jullie samen nemen en een vlecht of iets bewaren. Heel veel sterkte toegewenst!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:04

heftig , sterkte!

Blackpearls2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 01:12

Heftig maar dappere beslissing.
Heel veel succes vandaag en ook voor de komende periode.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 02:27

Veel sterkte gewenst.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:19

Sterkte TS!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:08

Heel veel sterkte gewenst! Rendac mag officieel niet meer dan een vrachtwagenlengte het terrein op, het hangt net van de chauffeur af of ze dit toch doen, probeer daar rekening mee te houden als het enigzins kan. Het is niet leuk, maar wel een hele dappere beslissing