ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jachtje

ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 13:04

Ik heb de volgende vraag:

Mijn paard staat in een kudde paarden en heeft het erg naar zijn zin.
De eigenaar van de andere paarden, totaal acht stuks, ontwormd zijn paarden 1 x in het voorjaar en 1 x in het najaar.Ik hield altijd erg nauwkeurig bij wanneer en welk ontwormingsmiddelen ik hem gaf toen het nog vrij verkrijgbaar was en hij nog niet in deze kudde stond.Ik ontworm hem nu gelijktijdig met de andere paarden (dus 2 x per jaar) want er wordt mij verteld dat het geen zin heeft om hem te ontwormen terwijl de rest van de paarden niet ontwormd worden..Ik heb daar over nagedacht en vind dit onvoldoende!
Maar heeft het zin om hem dan alleen te ontwormen terwijl hij tussen paarden instaat die niet ontwormd zijn?

Graag jullie mening.

Bij voorbaat mijn dank en voor iedereen alvast heel fijne feestdagen.
mvrgr.Kees

Allegra

Re: ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 13:19

Waar heb je op gebaseerd dat het onvoldoende is? Heb je je verdiept in resistentie?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:25

preventief ontwormen is echt niet goed, je helpt de paarden wereld naar een resistentie.
over enkele jaren helpt geen enkel middel meer.

Zou eerst mestonderzoek doen/laten doen, en van daaruit een beleid om te ontwormen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:47

Ik zou ook mestonderzoek doen en op basis daarvan ontwormen.

Wordt de mest uit het weiland gehaald?

jachtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 13:57

Uiteraard wil ik eerst mestonderzoek laten doen.
Maar mijn vraag is eigenlijk, heeft ontwormen wel zin als de andere paarden van de kudde niet ontwormd worden?

Daarnaast kan ik jullie vertellen dat ik er een echte studie van gemaakt hebt wanneer en welk ontwormingsmiddel ik toegediend heb in het verleden, toen de ontwormingsmiddelen nog vrij verkrijgbaar waren.
Helaas was ik daar een uitzondering in.
Ik heb het om mij heen gezien dat men maar wat deed en dat werkte zeker de resistentie in de hand.
Voor die mensen is het goed dat de middelen niet vrij verkrijgbaar meer zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:32

Nee heeft geen zin..als:

Paard poept. Daar zitten eitjes in. Blijft de mest liggen in de wei? Binnen een week komen de eitjes uit. Zitten dan in het gras. Paard eet gras. Eitje komt in spijsvertering van paard. Ontwikkelt daar eitjes, poept ze uit en cirkel is rond.

2x per jaar kàn voldoende zijn mits je verweid. Je land moet minstens 3 weken paard vrij zijn. Of mest opruimen minimaal 2x per week om infectiedruk laag te houden. Groep paarden constant houden dus niet steeds wisselen en nieuwe er bij in.

Ik heb bijv 2 pony's. Ruim elke dag de mest op en er komen geen vreemde paarden op de wei. Mijn wei heeft s winters minimaal 4 maanden rust.

Weinig risico dus

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:35

karev schreef:
Nee heeft geen zin..als:

Paard poept. Daar zitten eitjes in. Blijft de mest liggen in de wei? Binnen een week komen de eitjes uit. Zitten dan in het gras. Paard eet gras. Eitje komt in spijsvertering van paard. Ontwikkelt daar eitjes, poept ze uit en cirkel is rond.

2x per jaar kàn voldoende zijn mits je verweid. Je land moet minstens 3 weken paard vrij zijn. Of mest opruimen minimaal 2x per week.

Sommige wormeneitjes overleven maanden tot jaren(!) op de weide. Dus drie weken is zeker niet goed genoeg. Minimaal twee keer per week mesten of er ander vee (schapen) op laten lopen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:38

Bedankt voor de aanvullende info focussed. Heb niet alle wijsheid in pacht ;)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:36

Dus waarop heb je nou gebaseerd dat twee keer per jaar niet voldoende?

Welke meerwaarde heeft je mestonderzoek als je blijkbaar sowieso vaker wil ontwormen?

En idd, je paard ontwormen en de rest niet heeft geen zin, je paard ontwormen terwijl er geen besmetting is is nutteloos en werkt resistentie in de hand, en dan zijn we weer bij vraag 1.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:49

Het is het beste om een mestonderzoek te doen en dan te ontwormen als die heeft.
Als je paarden te vaak ontwormt worden ze resistent ( weet niet of ik het goed typ > dyslectie ) tegen het ontwormingsmiddel