Wonden op spronggewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatalieLot

Wonden op spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 09:27

Hallo,

Ik vroeg mij af of hier meer mensen zijn waarvan hun paard een wond op het spronggewricht hebben of hebben gehad? Graag zou ik vernemen hoe het herstel is gegaan en hoe het nu gaat. Of welke ingrepen jullie gehad of gedaan hebben. Rijden jullie weer met deze paarden. Ondervinden jullie sneller weer problemen, is het nog eens open gegaan nadat het dicht was?

Letizia

Re: Wonden op spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:37

Komt het door het liggen in de stal? Anders zou je een dikker bed kunnen neerleggen :)
Verder kan je er groene leem op doen en laten zitten tot het er vanzelf afvalt.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 09:40

Letizia schreef:
Komt het door het liggen in de stal? Anders zou je een dikker bed kunnen neerleggen :)
Verder kan je er groene leem op doen en laten zitten tot het er vanzelf afvalt.

Nee mijn paard is in de prikkeldraad blijven hangen. Vorig jaar.

Het is nu goed maar ik zou graag willen weten hoe het bij andere is verlopen die hetzelfde hebben meegemaakt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:43

Mijn paard heeft wondjes gehad op het spronggewricht, niet heel diep. Daarnaast op beide voorbenen voor op de kogel behoorlijke wonden.
Bleken doorligplekken te zijn, meneer koos voor het harde gedeelte van de stal ipv de wei of het zachte stuk. Dierenarts is geweest maar die maakte zich geen zorgen. Daarom dagelijks uitgespoeld met badedas en uiteraard dikke laag stro in de stal waar hij lag. Is allemaal goed gekomen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:55

Een van mijn paarden heeft ooit een prikkeldraadwond opgelopen aan de voorkant van zijn sprong. Dit is goed genezen uiteindelijk.
Het was niet zo'n grote wond als ik hier soms voorbij zie komen. Ik heb er ook geen foto's van, want het was voor het digitale tijdperk zeg maar. De wond is gehecht en mooi dicht gebleven gelukkig.
Ik heb ongeveer een half jaar de tijd genomen en daarna was hij weer functioneel, maar wel alleen voor recreatief werk. Er was een buigpees geraakt en die is door littekenweefsel toen minder soepel geworden. Hij had er weinig last van, maar boog iets minder in dat gewricht en dat zag je.
De sprong bleef dik, maar niet hard of warm. Hij heeft het daarna nog prima gedaan. Ik reed geen wedstrijden en sprong ook niet. En hij stond veel buiten, waardoor hij ook minder last had van het vocht.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 10:18

Thnx ikkedus, hier heb ik wat aan
Mijne heeft het ook aan de voorkant van de sprong. Er is verder niks geraakt maar kon niet gehecht worden. Het lichaam was het alleen niet eens met de wondgenezing. Merk je wel dat er meer vocht in blijft zitten? Of krijg je dit wel gereguleerd?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:05

Het paard in kwestie leeft niet meer, maar dit had niks met die wond te maken. Zijn sprong bleef altijd overvuld. Littekenweefsel, maar ook vocht. Dit is nooit weg gegaan en dit zie je heel veel met dit soort wonden. Het paard stond veel op het land en daardoor bleef het been toen wel dunner. In de winter opstal werd het dikker, maar niet extreem.
Je merkte alleen wel dat hij het been minder kon doorbuigen en dit kwam door die pees met littekenweefsel en het vocht in de sprong. Dressuurmatig was dat voor het oog een belemmering, maar voor het L niveau wat hij bij mij max moest doen, was het geen probleem.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:59

Die van mij heeft een redelijk heftige wond gehad op het spronggewricht. Ze heeft op stal met haar been tussen de tralies gestaan. Voor het hele verhaal [MD] Van herstellende peesblessure door naar de kliniek....
Na 2 operaties en een half jaar rust om de wond dicht te krijgen en een half jaar opbouwen zijn we afgelopen jaar weer gestart met endurance en dressuur.
Als ze op de wei loopt de hele dag is haar been aanzienlijk dunner dan nu in de winter waar ze meer op stal staat en in de paddock, maar verder lijkt ze er geen last van te hebben.