Vandaag na een maand mijn kleine C pony uit het land gehaald, wil ik het deken afdoen, zit hij bij de schoft helemaal vast-geplakt aan een best grote wond.. Deken had blijkbaar een poosje veel te strak gezeten.
Nu heb ik de deken los gekregen, de wond met Betadine scrub gewassen en in gespoten met wondspray. Ik weet echt niet wat ik er nog mee aan moet doen, jullie? Groetjes Anne
Ik verplaats dit topic van VSW naar MD waar het hoort.
kwita
Geplaatst: 15-12-15 20:32
Niets laten drogen aan de lucht, en geen deken opdoen! en zeker deze deken vervangen voor eentje die beter past!
Nickas
Geplaatst: 15-12-15 20:32
Serieus? Hoe kan het dat dat dier zo lang zonder/met zo weinig toezicht heeft rondgelopen? Ik zou hier toch even een dierenarts bij halen. Grote kans dat het geïnfecteerd is!
hoe krijg je er dan een deken op als de pony getraumatiseerd is? Manen en haren wegknippen,schoon maken met betadine en laten drogen.
joey2010
Geplaatst: 15-12-15 20:51
Ten eerste ik kan me voorstellen dat je een deken omdoet die eigenlijk een maatje groter moest zijn, dit kon je al snel merken want ze kunnen dan schuurplekken krijgen op schoft, borst enz.
Wat ik niet begrijp is dat je dit niet opgemerkt hebt want er gaat toch wel een week overheen om een grote open wond te krijgen die vervolgens is gaan infecteren en gaan drogen waardoor de deken vastplakt.
Zelf zou ik het wel even aan een DA laten zien misschien heeft de pony antibiotica nodig.. Goed aan de lucht laten drogen. En geeeeen dekens eventjes.
Edit: ik lees net dat de pony getraumatiseerd is. Mijn advies is om hem op een kleiner stukje zoals paddock of zandbak of een klein stukje wei te zetten zo kunnen jullie veel meer contact met de pony hebben. Zo zal ze sneller wennen aan mensen. Het zal ook beter zijn om de wond zo in de gaten te houden, eventueel met badedas goed schoonmaken een paar keer per dag en honingzalf erop.
Maar eerst de DA LATEN KIJKEN hoever de infectie zit.
Je kunt honingzalf online op veel plaatsen krijgen. Maar je kunt ook altijd contact opnemen met Alex Brander. Hij is ook wondverzorger. Super man en heeft mij ook steeds heel erg geholpen met de wond van mijn paard
Shirley
Geplaatst: 15-12-15 21:32
WestlandAnne schreef:
Ik vraag geen commentaar, jullie weten immers niet wat de situatie is.
Ik vraag om tips om het verzorgen van een wond. Waar zou de honingzalf te koop zijn?
Maar het zou wel helpen om de situatie te kennen, pas dan kunnen we je goed advies geven...
Honingzalf kun je halen bij de drogist of apotheek. Mesitran heet het.
joey2010
Geplaatst: 15-12-15 21:34
Zelf koop ik de mesitran ( honingzalf ) bij onze apotheek. Volgens mij kun je het op internet ook online kopen, dan zal het goedkoper zijn. Ikzelf heb hele goede ervaringen met Mesitran, oom op een flinke wond gebruikt, de genezing verliep vele malen sneller.
Haren wegscheren. Wond goed ontsmetten met betadine. En dan bv. mesitran (apotheek) erop en dan een laagje aluminiumspray. En natuurlijk even geen deken op als dat mogelijk is.