Op dat moment dacht ik nog dat het onschuldig was. Na de hevige regenval was het plots verergerd en had hij over zijn gehele rug, flanken en kont harde stukken in zijn vacht. Hij stond toen 24/7 buiten en gebruik maken van de schuilmogelijkheden deed hij nauwelijks. Dit was half november en toen ben ik op aanraden van stalgenoten begonnen met om de paar dagen wassen met betadine-shampoo. Ook heb ik toen besloten hem niet meer 24/7 buiten te houden maar op stal met overdag paddock. Begin december was er nog totaal geen verschil merkbaar dus heb ik de dierenarts erbij gehad. Hij vond hem te goed voor antibiotica en heeft een korst open gekrabt (en kreeg daarbij bijna een hoef van m'n paard in z'n maag). Hij raadde mij aan om verder te gaan met wassen, op droge zonnige momenten zijn regendeken af te doen en om zoveel mogelijk de korsten te gaan verwijderen. Daarnaast gaf hij aan dat het meestal te maken heeft met een slechte weerstand dus sinds het dierenarts bezoek voer ik hem bij.
Inmiddels is het een week geleden dat de dierenarts is geweest en vandaag heb ik hem weer gewassen en daarbij kwamen een paar korsten los. Dit was weer ontzettend pijnlijk dus heb het deels met de schaar gedaan. Vandaag heb ik deze foto's gemaakt:

Opzich is het goed dat de korsten loskomen want zoals ik begreep kan dan het herstel beginnen. Wel is dit nog maar een klein deel van alle korsten die hij heeft. Wanneer alle korsten eraf zouden vallen is hij op veel grote plekken kaal. Het wassen is echt een onwijze klus bij een paard wat gewoon dik in de wintervacht zit en echt op de huid komen met de betadine is hierdoor lastig. Ook zijn we inmiddels ruim anderhalve maand verder en ervaart mijn lieve poownie nog steeds veel ongemak wat ik echt heel vervelend voor hem vind. Ik wil hem er zo snel mogelijk vanaf helpen en het duurt mij eigenlijk te lang, vandaar dit topic.
Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden doen. Ik kan alsnog een antibiotica kuur krijgen bij de dierenarts maar hij raadde het nog niet aan en raadde mij aan om sowieso nog twee weken te wassen (tot volgende week dinsdag). Maar mocht ik dit toch willen kan ik het zo ophalen bij de praktijk. Daarnaast zat ik er zelf over na te denken om hem te scheren. Dit met het idee dat het broeierige dan weg is, het lastiger is voor de bacterie om te overleven en vooral dat ik hem dan heel goed kan behandelen en de plekken goed kunnen drogen. Derde optie is om door te gaan met wassen maar dan gaat het nog enorm lang duren voordat het over is vrees ik.
Ik weet niet zo goed wat het beste is om te doen en zou graag jullie ervaringen en advies horen. Is scheren verstandig? En is dat dan niet enorm pijnlijk voor hem? Zouden jullie hem een antibiotica kuur geven ondanks dat de dierenarts dat nog niet aanraad? Misschien nog andere mogelijkheden/tips? Ik wil zó graag mijn lieve poownie helpen.

in het dorp stond alles zoveel mogelijk buiten ook in de winter.