Lekkende melanoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bloem_

Lekkende melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 00:23

Hallo bokkers,

We zijn nu al vanaf 25 oktober aan het dokteren en er zit weinig vooruitgang in dus ik dacht ik plaats een berichtje op bokt, misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft.
Mijn verzorgpaard is een schimmel en heeft zoals veel schimmels op verschillende plekken melanomen zitten. Sinds 25 oktober heeft hij een opgezette koker, er werd eerst gedacht aan een kokerontsteking maar na 2 zware antibioticakuren werd zijn koker nog niet kleiner. Tijdens zijn antibioticakuur had hij koorts, er is een scan van zijn koker gemaakt en daar was geen abces op te zien. Alleen zat het weefsel dichter op elkaar en was er wel duidelijk een hardere plek te voelen. Op een zaterdagavond liep zijn koorts op tot 40,9 waardoor zijn darmen stil kwamen te liggen en hij ook nog tegen koliek aanzat. Ondanks dat hij zich duidelijk heel belabberd voelde sleurde hij onder een verdoving nog 3 mensen door zijn stal heen omdat hij geen slang in zijn neus wilde. Zijn vechtlust was hij dus zeker niet kwijt. We zijn die nacht bij hem blijven slapen en gelukkig knapte hij op maar zijn koker bleef dik. Zijn tempratuur schommelt tussen de 37.3. en 37.8 dus dat is wel fijn. Een week later kreeg ik een telefoontje van zijn eigenaar dat het leek of er zwart spul op zijn koker zat. Het was al laat dus we besloten het de volgende ochtend te bekijken. Ik dacht eerst nog aan oud bloed maar het was echt zwart. Maandag is meteen de da gekomen en het blijkt dat er een grote melanoom zit die nu dus een weg naar buiten heeft gevonden en is gaan lekken. We zijn nu 2 weken geleden begonnen met 2 keer per dag spoelen met Betadine oplossing maar er blijft maar zwarte troep uit komen. Eerst zei de da dat het slangetje steeds minder ver naar binnen zou kunnen maar toen we haar later weer spraken toen zei ze dat dit nooit meer stopt dus dat we hem altijd 2 keer per dag zullen moeten blijven spoelen. We voelen een soort harde schijf en die lijkt wel iets te krimpen maar het gaat heel erg langzaam. Heeft iemand hier ervaring mee? We willen hem zo graag van de pijn afhelpen maar weten niet meer wat we verder voor hem kunnen doen.

Zolang je niet aan zijn koker zit is er aan het paard zelf helemaal niks te zien, hij scharrelt lekker in het weiland en heeft een goede eetlust.

Gr. Roos

Ibbel

Re: Lekkende melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:33

Naar een goede kliniek gaan met je paard. Tumoren worden niet kleiner, wel groter, dus het probleem voor jouw paard wordt ook alleen maar groter.
Ik heb afgelopen jaar mijn schimmel in Utrecht met chemo laten behandelen, en er komt mogelijk volgend jaar ook de optie om met Oncept te behandelen. Utrecht is aan het onderhandelen om toestemming voor deze behandeling te krijgen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:38

Ik vind het maar raar, en was er mee naar een (andere) kliniek gegaan, een second opinie kan nooit geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:42

Hier ook bij mijn ruin een melanoom gehad die is geknapt. Ook een hele hoop vuile, zwarte troep die uit zijn koker kwam. Bij hem zaten ze zowat overal, helaas heb ik hem dus ook 3 weken moeten inslapen.
Aan melanomen kun je eigenlijk weinig doen. Zeker bij schimmels is er daar niet echt direct een optie voor. Je kan ze eventueel afbinden als ze op een makkelijke plaats zitten, dan sterven ze en vallen ze af, of laten opereren. Maar dat is iets dat jij zelf moet uitmaken. Ik lees hier iets van chemo? Hier was dat geen optie want ze zouden toch blijven terug komen. Je kan altijd meer info vragen maar als het ook al op verschillende plekken is vraag ik mij of het de moeite is.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:14

Mijn pony heeft ook melanomen. Eerst ontdekt in de koker en de DA laten kijken. Die vertelde dus dat het melanomen waren, en onder zijn staartwortel heeft ie ze ook (alleen bobbels nog). Hij heeft er nog geen (zichtbare) last van, maar toch vond ik het eng.

Na een jaar een andere DA laten kijken, en die vertelde hetzelfde. Geen last, maar in de gaten blijven houden. Ook vertelde zij wat eventueel mogelijk was, zoals een operatie, maar de eerste DA had al verteld dat dit eigelijk niet mogelijk is: ten eerste erg pijnlijke plek, en ten tweede komen ze gewoon terug.

Dus voor mezelf heb ik al de beslissing gemaakt: gaat hij er last van krijgen, is het klaar. Ik wil niet dat mijn pony lijdt zodat ik hem een jaartje langer kan houden. Maar echt iedere situatie is anders, dus ik hoop dat je bij de DA meer duidelijkheid krijgt?

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 20:36

Bedankt voor de reactie's.

Ibbel en bridgetF: we hebben 2 verschillende da's die er mee bezig zijn.

Ibbel: Hebben de chemokuren bij jouw paard geholpen?

DeMolenhoek: Hoe was jouw paard er verder onder? Mijn verzorgpaard is verder nog zo vrolijk en levendig, de da zei dat als hij zo vrolijk en nog zo geniet van alles dat het voor haar geen reden is om hem in te laten slapen...

Marocje: Bij mijn verzorgpaard zitten er inderdaad ook melanomen onder zijn staart en bij ons is ook de afspraak dat als hij er zichtbaar ( als hij niet meer lekker in zijn vel zit en niet gelukkig meer oogt) dat het dan een reden zou zijn om hem te laten gaan.

Maar juist omdat hij zich verder nog zo goed lijkt te voelen willen we graag met hem zoeken naar een oplossing en willen we in contact komen met mensen die hier ook mee te maken hebben( gehad)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:12

Hier helaas ook ervaring van een melanoom die open is gegaan bij de kling en waar veel zwarte drap uit kwam. Dit hebben we 2x per dag ook schoon gemaakt maar is niet dicht gegaan. Naar de kliniek en toen bleek dat de melanomen naar binnen waren gegroeid. Ik heb helaas mijn merrie in moeten laten slapen. Later nog met iemand van utrecht gesproken en die gaf aan dat het lichaam het naar buiten gaan werken als het de verkeerde cellen niet meer aan kan (even kort door de bocht). Ik geloof dat ik ook een kliniek zou opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:20

Wel, hij is eigenlijk heel levendig gebleven tot de laatste week. Hij ging langzaam vocht ophouden en de melanomen waren ook naar binnen geslaan. Wij hebben besloten hem verdere pijn te besparen en hem te laten gaan.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:53

Hier ook een schimmel met melanomen in de koker...

Nu als sinds een viertal jaren, paard is 25...

DA geeft aan goed te kijken dat hij kan plassen, dat zijn koker niet zwelt...

Ik geef rode biet bij, het zou positief zijn voor melanomen. Of het echt wat doet weet ik niet, hij eet ze graag en ik geef hem een klein rode bietje per dag..