Voeding veulen half jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voeding veulen half jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:22

Hallo bokkers,

Sinds kort heb ik er een veulentje bij. De vorige eigenaren gaven haar elke dag een halve schep veulen/merrie brok.
Nu is dat voer bijna op en vraag ik me af of ik dit opnieuw moet halen of dat er iets is wat beter is.
Het veulen is nu 5 maand oud. En heeft maar 3 maand melk gehad van de moeder.
Verder is ze wel goed in conditie. Ze krijgt onbeperkt goed hooi, en gaat een paar uur per dag naar buiten. (Helaas weiland heel erg nat op dit moment, anders had ze van 8 tot 5 buiten gestaan maar dat kan nu niet).
Wat zouden jullie voeren? Ik heb hier helemaal geen ervaring in namelijk.

Alvast bedankt! :)

Anoeska27

Re: Voeding veulen half jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:27

Er zit een verschil tussen veulenbrok en merriebrok, welke kreeg ze precies? Ik zou zelf tot de leeftijd van 1 jaar veulenbrok voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:31

Pfoe weet ik niet, op de zak stond veulen/merrie brok. Maar er stond ook o.a. op helpt bij de bescherming van de ongeboren vrucht, dus lijkt me dan merrie brok. Het was ook een redelijk onbekend merk.

Edit; even gezocht, het is deze;
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ints-fuite

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:37

Dat is geen veulenbrok maar merriebrok, dit is bedoeld voor dragende en lacterende merries en dus eigenlijk niet voor een veulen zelf. Ik voer mijn veulen van nu 8 maanden deze brok: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... row-havens
Daar krijgt ze nu 3/4 schep per dag van. Ik heb ook de Pavo geprobeerd, maar dat vindt ze echt niet lekker en laat ze staan.

Deze brokken kun je geven tot ze ongeveer anderhalf zijn. Daarnaast natuurlijk genoeg en goed ruwvoer, maar dat geef je al zeg je. En zoveel mogelijk naar buiten. Te veel op stal is funest voor een veulen in de groei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:47

Bedankt! :)
Ja, helaas staat ze erg veel op stal, maar al minder dan bij de vorige eigenaar. Toen stond ze 24/7 op stal :( Probeer ze zo veel mogelijk naar buiten te doen maar het weer werkt niet echt mee (land echt strontnat).
De moeder van het veulen is overleden toen het veulen 3 maand was...

Ik ga dat van de week eens ophalen! Wat voor veulen heb jij? Dit is een gelders veulentje. Zou 3/4 dan voldoende zijn?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:12

Ik zou geen echte veulenbrok geven omdat daar bijna altijd veel suiker en zetmeel in zit. Niet gezond voor een paard.
een goed voer met veel vitamenen en mineralen maar zonder veel zetmeel en suikers heb ik mijn 2 veulens altijd gegeven.
die zijn nu 2,5 jaar en zijn in super conditie.

en ik zou je veulen gewoon de hele dag buiten zetten. Die horen niet het grootste gedeelte van de dag in een hokje van 3,5 x 3,5m . Geen enkel paard trouwens. Ook al is de wei nat. Jonge paarden moeten bewegen en lekker buiten zijn. Hij kan toch 's nachts op stal?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:20

Het is een goed merk brok , maar de verkeerde zeg maar. Je zal dan http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... or-joints/

Moeten hebben. Deze brok is relatief laag in suikers en zetmeel. Erg fijne brok. Ik voer hem ook en ben heel goed te spreken. Zowel aan mijn veulens, mijn drachtige merrie als mijn andere niets uitvretende paarden :D Uiteraard allemaal hun eigen soort.
En het hoeft geen kilo te zijn hoor.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:57

In de brok die je hierboven noemt zit anders 31% zetmeel. Dat is erg veel. Paard is niet gemaakt om grote hoeveelheden zetmeel te verteren.
Die zou ik dus niet voeren.
Maar het is intressant om veel te lezen en uit te zoeken over brok en wat er in zit. Dan zul je verbaasd zijn wat ze er allemaal indoen.
ik probeer altijd zo natuurlijk mogelijk te voeren, van jonge paarden tot sportpaard.
en dat bevalt prima.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:12

Veulen korrel is geschikt voor veulen tot 12/18 mnd daarna kun je of terug op merrie brok of speciaal junior voer ...

Leuk een Gelders veulen .
Zijn de ouders bekend ?
Heb zelf ook Gelderse merrie en Gelders veulen van nu 7 mnd .
Staat helaas ook op stal samen met vriendinnetje . Mijn veulen heeft pootje lelijk gestoten en staat in verband en verband en natte weide gaan niet samen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:39

als het veulen niet naar buiten kan waar ze nu staat, omdat de wei te nat is en het beperkt is tot enkele uurtjes per dag.. zou ik overwegen om m elders te plaatsen, waar de veulens wel gewoon naar buiten kunnen.. grote loopstal met open verbinding naar buiten bijvoorbeeld.