Harde buik, kijken naar buik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tirsaaah

Harde buik, kijken naar buik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:30

Ik vroeg mij af of iemand van bokt mij meer zou kunnen vertellen over de symptomen van mijn merrie. Ze heeft in September 2015 maagzweren gehad, hiervoor heeft ze een maagscopie gehad en is ze behandeld in de kliniek van Utrecht. Ze was al een headshaker en staken deed ze (vroeger) nogal vaak. De afgelopen tijden ging dit eigenlijk vrijwel bijna altijd prima en nu kreeg ze na een tijdje weer steeds meer 'last'. Vorig weekend had ze bij de wedstrijd nog vrijwel nergens last van, en zondag was het opeens over met de euforie. Enorm staken en stijgeren. Ik heb hiervoor ook mijn 1e proef afgegroet en ben de 2e niet gestart. Soms is het wel echt een merrie, en denk ik dat het staken meer uit merrie-principes is. Maar nu weet ik vrijwel zeker dat ze ergens last van heeft. Ik zat te denken aan weer maagzweren, maar daar snap ik de link niet helemaal van het constant kijken naar de buik(bij het halthouden als ik er op zit), het soms trappen naar de buik (tijdens het rijden) en de constante harde buik. Door deze symptomen dacht ik misschien meer aan (zand)koliek. Ze staat overigens wel de hele dag op het land, dus dat vond ik ook weer niet helemaal linken. Ik had de test met het hangende zakje mest met water vanochtend gedaan en daar kwam niks uit. Iemand ideeën of tips? Overigens heeft ze nu ook aan 1 voetje mok, dus als daar ook nog speciale tips voor zijn hoor ik dat graag.

tamary

Re: Harde buik, kijken naar buik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:35

Zand komt niet altijd met de mest mee, 3-5 dagen achterelkaar testen en liefst op verschillende momenten om zekerheid te hebben.

Maagzweren en zand kan ook nog en met 2 problemen tegelijk is diagnose altijd lastiger.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:40

krijgt ze nog iets anders dan gras te eten?Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 21:49

Mest gaan we morgen wegbrengen bij de dierenarts om te laten checken, want ik zat ook al te denken aan wormen. Ze krijgt onbeperkt hooi waar ze echt enorm veel van eet. Ze eet het 3 dubbele als het paard naast haar die veel groter en zwaarder is als haar. Daarom leek het mij een goed plan om inderdaad weer een wormentest te gaan doen. Ze krijgt s'ochtends en s'avonds een schep krachtvoer wat speciaal is voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren. Ik weet zo even niet hoe het heet, ik zal morgen wel even kijken. Voor de rest krijgt ze daar nog extra lucerne door heen gemixt en een paar wortels en peren. Als ze de wei op gaan krijgen ze ook nog hooi bijgevoerd in een ruif. Ze staan met ze 2e op een heel groot weiland op een fort. (wat wel is gebouwd in de 19e eeuw door het storten van zand)Ze hebben dus altijd meer dan voldoende ruwvoer tot hun beschikking. Mijn merrie is wel een Engels Volbloed x tuiger (KWPN) dus die zijn wat gevoeliger voor stres en maagzweren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:50

wanneer heeft ze voor het laatst een wormkuur gehad?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:52

De symptomen zijn wel passend voor maagzweren.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:02

Vorig jaar november is ze voor het laatst ontwormt en in April was ze nog nagekeken en had ze geen eitjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:17

vorig jaar?nou,begin dan maar eens met ontwormen voordat ze serieus koliek krijgt.
Mestonderzoek is niet betrouwbaar.
Ik begrijp niet dat mensen zoveel risico willen lopen door een paard wat dagelijks op de wei loopt een jaar niet te ontwormen. :7

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:26

Eens met Geerke maar niet voordat je zeker weet of het een maagzweer is. Dan kon een wormenkuur wel eens heel verkeerd vallen. Een maagzweer is niet niks, zeer pijnlijk en ook gevaarlijk.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:26

Door alle onderzoeken en op advies van de dierenartsen zijn wij toch iets voorzichtiger geworden met elk half jaar standaard te ontwormen. Maar inderdaad denk ik dat het hoogtijd weer wordt om te ontwormen. iniedergeval geven we morgen de mest weer voor onderzoek af en dan weten we weer meer. Ik denk dat ik namelijk toch iets meer vertrouw op mestonderzoeken als blindelings elk halfjaar te ontwormen. Achja, ieder zijn eigen mening.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:28

Goede tip inderdaad! Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dat gaan we nog even verder onderzoeken en ik zal ook even om raad vragen bij de dierenartsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:31

Tirsaaah schreef:
Door alle onderzoeken en op advies van de dierenartsen zijn wij toch iets voorzichtiger geworden met elk half jaar standaard te ontwormen. Maar inderdaad denk ik dat het hoogtijd weer wordt om te ontwormen. iniedergeval geven we morgen de mest weer voor onderzoek af en dan weten we weer meer. Ik denk dat ik namelijk toch iets meer vertrouw op mestonderzoeken als blindelings elk halfjaar te ontwormen. Achja, ieder zijn eigen mening.

je wil niet weten hoeveel paarden ''schoon'' waren verklaard na mestonderzoek en met een zware bloedworminfectie stonden te wiebelen op het randje van de dood.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:36

Mijn paard keek ook continue achterom, ze bleek veel wormen te hebben waar onder rode bloedwormen (kunnen gevaarlijk zijn) en spoelwormen. Ze was ontwormd met een specifieke kuur en daarna was het over. Nu heeft ze een harde buik en kijkt ze ook vaak achterom, maar dit keer omdat ze drachtig is. :) Ik zou toch even de mest laten testen bij je DA.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:38

Een wormenonderzoek zegt helemaal niks. Heel veel paarden die op de OP tafel landen met ernstige koliek en vol wormen zitten ondanks negatief wormadvies na eittelling.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 22:46

Nee, daar was ik mij inderdaad nog niet van bewust. Maar misschien is het een idee om daar nog een losse topic voor te organiseren aangezien het wel een erg interessant onderwerp is. Zo houden we het hier een beetje overzichtelijk. Wel moet ik zeggen dat ik een vorige keer met het mestonderzoek erg tevreden was, en ik ook meteen te horen kreeg hoeveel wormen er waren gevonden en welke medicijnen het beste bij die hoeveelheid pasten. Wij hadden het trouwens meerdere keren laten testen zodat we wat meer zekerheid konden krijgen over de hoeveelheid wormen die zich in mijn merrie bevonden. Ik ga het inderdaad nog maar even heroverwegen, we kunnen het natuurlijk niet uitsluiten dat ze geen wormen heeft. Morgen waren we al van plan om de mest af te geven en dat gaan we dan ook zeker doen. Wat ik wel zeker weet is dat ze niet drachtig is!

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:28

We hebben de resultaten van het mestonderzoek ontvangen en daar blijkt inderdaad uit dat ze geen wormen heeft. Het lijkt ons dus het meest voor de hand liggend dat ze weer maagzweren heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:40

Persoonlijk vind ik het heel gevaarlijk om blindelings op de mestonderzoek te vertrouwen.

Ik ken helaas vrij veel paarden dat aan mestonderzoek deelnemen en toch flink aan de wormen zat en sommigen zelfs bloedwormen.......zeer kwalijknemend, want eentje was hoogzwanger en de merrie was op dat moment verzwakt dankzij de bloedwormen..............En de dierenarts maar zeggen dat het niet nodig is.........tot het zo erg is...........

Dat jouw dierenarts zegt dat ze geen wormen heeft.........niet blindelings op gaan vertrouwen zeg ik altijd, zeker als het al een jaar niet is ontwormd en dat klopt gewoon niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:59

Tirsaaah schreef:
We hebben de resultaten van het mestonderzoek ontvangen en daar blijkt inderdaad uit dat ze geen wormen heeft. Het lijkt ons dus het meest voor de hand liggend dat ze weer maagzweren heeft.

ik denk...weet wel zeker dat je een mega risico neemt.Ieder paard heeft namelijk wormen.
Helemaal bij weidegang en dit zachte natte weer....en een jaar niet te hebben ontwormd!

Wormen laten niet altijd eitjes los,ze hebben ook een cyclus.Het is dus helemaal niet onwaarschijnlijk dat je paard stikvol wormen zit.Lintwormen laten segmenten los,die zie je nooit.Dus ook niet in een mestonderzoek.

Arm paard |(

Paard heeft of een lintworm,of haar maag zit vol met horzellarven(zelfde symptomen als een maagzweer)en als je pech hebt zit ze ook nog vol met bloedwormen.
Ik wens je veel wijsheid toe,en heilig vertrouwen hebben in een dierenarts die het allemaal niet zo ernstig ziet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:10

geerke schreef:
vorig jaar?nou,begin dan maar eens met ontwormen voordat ze serieus koliek krijgt.
Ik begrijp niet dat mensen zoveel risico willen lopen door een paard wat dagelijks op de wei loopt een jaar niet te ontwormen. :7

Dat die onzin nog steeds verkondigd wordt. Mestonderzoek die op de correcte medische wijze wordt uitgevoerd is zeker betrouwbaar. Dat echter 99% van alle dierenartsen en eigenaren daar geen zin in hebben en vertrouwen op eenmalig onderzoek, zegt meer over de dierenartsen en eigenaren dan het mestonderzoek zelf. :roll:

tamary schreef:
Zand komt niet altijd met de mest mee, 3-5 dagen achterelkaar testen en liefst op verschillende momenten om zekerheid te hebben.

Maagzweren en zand kan ook nog en met 2 problemen tegelijk is diagnose altijd lastiger.

Hier wordt wel gezegd dat je 3-5 dagen achter elkaar moet testen maar men is schijnbaar te blind om te begrijpen dat dit ook voor een mestonderzoek geld.

Ik kon het even niet laten om dit te zeggen, excuses TS, ik trek mij weer terug.

Sterkte iig. :(:)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:15

Hoi Geerke, ik ben even nieuwsgierig. Mijn nieuwe paard had wormen. Dunne mest en het was met een mestmonster te zien. Ze is toen ontwormd met Equest Pramox, leek de week erna snel op te knappen. De mest werd steviger. Ook bloedonderzoek laten doen, geen bijzonderheden. Maarrrr... Twee weken later toch weer dunne mest en dikke buik. Weer een wormen test maar er kwam niets uit. Ook niet uit de test van een veulen op stal met koliekverschijnselen. Die lag dus een dag later vol met wormen en opengemaakt in de kliniek inderdaad.

Ik heb toen heel eigenwijs nog een Pramox gegeven aan mijn paard en een week later nog eens een keer. Nu zijn we drie weken verder, de mest is acceptabel, ze krijgt probiotica en goed hooi. Staat in een groepstal en eet zich gek. Maar de dikke buik blijft! Ik ben er bijna van overtuigd dat ze geen wormen meer heeft maar er is toch iets niet in orde. Ze is ook wat sloom. Tandarts is net geweest evenals de osteopaat. Zou het dan toch nog zand kunnen zijn?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:15

magda_90 schreef:
geerke schreef:

Dat die onzin nog steeds verkondigd wordt. Mestonderzoek die op de correcte medische wijze wordt uitgevoerd is zeker betrouwbaar. Dat echter 99% van alle dierenartsen en eigenaren daar geen zin in hebben en vertrouwen op eenmalig onderzoek, zegt meer over de dierenartsen en eigenaren dan het mestonderzoek zelf. :roll:

tamary schreef:

Hier wordt wel gezegd dat je 3-5 dagen achter elkaar moet testen maar men is schijnbaar te blind om te begrijpen dat dit ook voor een mestonderzoek geld.

Ik kon het even niet laten om dit te zeggen, excuses TS, ik trek mij weer terug.

Sterkte iig. :(:)

O maar mestonderzoek is zeker weten NIET betrouwbaar!
Heb vorig jaar mestonderzoek laten doen en nee niks aan de hand.
Dan weet ik toch echt niet waar ze naar gekeken hadden want ik visde de wormen zo tussen de mest uit......

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:16

Zet je leesbril even op en lees wat ik geschreven heb.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:19

Die is onder de gordel....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:28

Willemina_L schreef:
Hoi Geerke, ik ben even nieuwsgierig. Mijn nieuwe paard had wormen. Dunne mest en het was met een mestmonster te zien. Ze is toen ontwormd met Equest Pramox, leek de week erna snel op te knappen. De mest werd steviger. Ook bloedonderzoek laten doen, geen bijzonderheden. Maarrrr... Twee weken later toch weer dunne mest en dikke buik. Weer een wormen test maar er kwam niets uit. Ook niet uit de test van een veulen op stal met koliekverschijnselen. Die lag dus een dag later vol met wormen en opengemaakt in de kliniek inderdaad.

Ik heb toen heel eigenwijs nog een Pramox gegeven aan mijn paard en een week later nog eens een keer. Nu zijn we drie weken verder, de mest is acceptabel, ze krijgt probiotica en goed hooi. Staat in een groepstal en eet zich gek. Maar de dikke buik blijft! Ik ben er bijna van overtuigd dat ze geen wormen meer heeft maar er is toch iets niet in orde. Ze is ook wat sloom. Tandarts is net geweest evenals de osteopaat. Zou het dan toch nog zand kunnen zijn?

iedergeval kun je denk ik wormen uitsluiten ;)
Heb je na een week weer een pramox gegeven?Waarom?Dat werkt 12 weken,heeft dus niet zo heel veel zin om dat na een week weer te geven.Pramox is een vrij straf middel.

Zou ze teveel kunnen eten?Dan is die dikke buik daarvan,ook kunnen ze sloom worden als ze teveel eten(hooi/suikers)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:31

magda_90 schreef:
Zet je leesbril even op en lees wat ik geschreven heb.

ik ga het toch nog een keer proberen,kijken of je mijn onzin nu wel begrijpt.

Wormen hebben een cyclus,laten dus niet altijd eitjes los.Dus of een mestonderzoek nou heel precies word uitgevoerd en de worm heeft nou net geen eitjes los gelaten vind je die dus niet in de mest.Dat wil nog helemaal niet zeggen dat het paard geen wormen heeft.
Wel betrouwbaar is een bloedonderzoek,controleren op Eosinofielen.