Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tirsaaah schreef:Door alle onderzoeken en op advies van de dierenartsen zijn wij toch iets voorzichtiger geworden met elk half jaar standaard te ontwormen. Maar inderdaad denk ik dat het hoogtijd weer wordt om te ontwormen. iniedergeval geven we morgen de mest weer voor onderzoek af en dan weten we weer meer. Ik denk dat ik namelijk toch iets meer vertrouw op mestonderzoeken als blindelings elk halfjaar te ontwormen. Achja, ieder zijn eigen mening.
Ik zou toch even de mest laten testen bij je DA. Tirsaaah schreef:We hebben de resultaten van het mestonderzoek ontvangen en daar blijkt inderdaad uit dat ze geen wormen heeft. Het lijkt ons dus het meest voor de hand liggend dat ze weer maagzweren heeft.
geerke schreef:vorig jaar?nou,begin dan maar eens met ontwormen voordat ze serieus koliek krijgt.
Mestonderzoek is niet betrouwbaar.
Ik begrijp niet dat mensen zoveel risico willen lopen door een paard wat dagelijks op de wei loopt een jaar niet te ontwormen.

tamary schreef:Zand komt niet altijd met de mest mee, 3-5 dagen achterelkaar testen en liefst op verschillende momenten om zekerheid te hebben.
Maagzweren en zand kan ook nog en met 2 problemen tegelijk is diagnose altijd lastiger.
magda_90 schreef:geerke schreef:vorig jaar?nou,begin dan maar eens met ontwormen voordat ze serieus koliek krijgt.
Mestonderzoek is niet betrouwbaar.
Ik begrijp niet dat mensen zoveel risico willen lopen door een paard wat dagelijks op de wei loopt een jaar niet te ontwormen.
Dat die onzin nog steeds verkondigd wordt. Mestonderzoek die op de correcte medische wijze wordt uitgevoerd is zeker betrouwbaar. Dat echter 99% van alle dierenartsen en eigenaren daar geen zin in hebben en vertrouwen op eenmalig onderzoek, zegt meer over de dierenartsen en eigenaren dan het mestonderzoek zelf.tamary schreef:Zand komt niet altijd met de mest mee, 3-5 dagen achterelkaar testen en liefst op verschillende momenten om zekerheid te hebben.
Maagzweren en zand kan ook nog en met 2 problemen tegelijk is diagnose altijd lastiger.
Hier wordt wel gezegd dat je 3-5 dagen achter elkaar moet testen maar men is schijnbaar te blind om te begrijpen dat dit ook voor een mestonderzoek geld.
Ik kon het even niet laten om dit te zeggen, excuses TS, ik trek mij weer terug.
Sterkte iig.
Willemina_L schreef:Hoi Geerke, ik ben even nieuwsgierig. Mijn nieuwe paard had wormen. Dunne mest en het was met een mestmonster te zien. Ze is toen ontwormd met Equest Pramox, leek de week erna snel op te knappen. De mest werd steviger. Ook bloedonderzoek laten doen, geen bijzonderheden. Maarrrr... Twee weken later toch weer dunne mest en dikke buik. Weer een wormen test maar er kwam niets uit. Ook niet uit de test van een veulen op stal met koliekverschijnselen. Die lag dus een dag later vol met wormen en opengemaakt in de kliniek inderdaad.
Ik heb toen heel eigenwijs nog een Pramox gegeven aan mijn paard en een week later nog eens een keer. Nu zijn we drie weken verder, de mest is acceptabel, ze krijgt probiotica en goed hooi. Staat in een groepstal en eet zich gek. Maar de dikke buik blijft! Ik ben er bijna van overtuigd dat ze geen wormen meer heeft maar er is toch iets niet in orde. Ze is ook wat sloom. Tandarts is net geweest evenals de osteopaat. Zou het dan toch nog zand kunnen zijn?
magda_90 schreef:Zet je leesbril even op en lees wat ik geschreven heb.