Ik heb een tijdje geleden een paard gekocht. Het is een zesjarige ruin en hij is nog redelijk groen onder het zadel. Ik ben hem onder het zadel gaan rijden in de veronderstelling dat hij alleen maar beter en sterker zou worden, maar is dus niet het geval. Hij loopt de ene keer best fijn, de andere keer oogt hij weer stijf en komen de hulpen totaal niet door. Bij het opstappen blijven z'n oren plat in zijn nek en doet hij standaard vier passen naar achteren. Daarna gaan we rijden, maar hij wil vooral in het begin stoppen met lopen. Ik moet de zweep en mijn benen soms flink gebruiken. Hij doet het vervolgens ook wel weer braaf, maar soms vraag ik me wel af hoe lang hij nog braaf blijft. Hij lijkt niet echt happy en mest ook veel te vaak tijdens het rijden. Ook met longeren heb ik hetzelfde probleem, na vier passen galop stopt hij er gewoon mee en helpt de zweep niet. Hij wil maar niet lopen en het lijkt erop of hij alles te moeilijk vindt, ook al hoeft hij nog niet veel bijzonders te doen. Ik pieker me suf, zou hij toch ergens last van hebben of moet ik door blijven rijden en trainen? Ik heb het zadel al aan laten passen, zijn gebit is behandeld en de chiropractor is ook al geweest. Zij heeft een blokkade in zijn rug behandeld, maar gaf aan dat ik rustig door kan rijden. Het paard is bij aankoop klinisch goedgekeurd. Misschien heeft iemand van jullie dezelfde ervaring gehad of een idee in welke hoek ik het kan zoeken?
Is hij op de foto gezet? Kan zijn dat hij artrose en dergelijke in zijn rug heeft.
switt
Geplaatst: 14-12-15 10:25
In de hoek van de dierenarts, daar zijn ze namelijk voor
Ik zou absoluut niet door blijven trainen voordat je er iemand naar hebt laten kijken, je paard is duidelijk niet blij.
tamary
Geplaatst: 14-12-15 10:26
Onervaren paard, ruiter ervaring met jonge paarden? Want dit kan zo lastig en tegelijk simpel zijn als een communicatiestoring doordat jij net andere hulpen geeft dan degene die hem ingereden heeft.
Ik ga het ook zeker met de da overleggen, alleen zijn het wel vage klachten, het paard zou zo weer door de klinische keuring heen komen. Aan de ene kant denk ik ook meteen aan de rug vanwege het opstijgen en stijfheid, alleen het rare vind ik dan weer dat hij helemaal niet gevoelig bij de rug is, ik kan overal drukken, wrijven, etc, daar geeft hij helemaal niets om. Hij reageert wel boos als ik op de plek waar de singel zit, druk, dan probeert hij mij te bijten. Verder is het een ontzettend lief paard, doet geen vlieg kwaad.
Maagzweer/ maagproblemen? Gaapt hij ook veel? Vooral zorgen voor veel ruwvoer in dat geval en weinig krachtvoer en in ieder geval het krachtvoer pas geven als het paard eerst ruwvoer heeft gehad. Kan ook nog zijn dat het zadel niet goed past. Beterschap met hem!
Het zadel moet nu echt goed liggen volgens de zadelpasser. Ik heb hem er al een keer extra voor de zekerheid naar laten kijken... Ik zal hem in het vervolg eerst ruwvoer geven en dan pas krachtvoer, dat doe ik nu inderdaad niet... Het is me niet opgevallen dat hij veel gaapt, maar zal er 's op letten. Hij schudt wel vaak met zijn hoofd, vooral met het optuigen, dat valt me dan wel weer op.
Ik woon net in Friesland, op de grens met Flevoland en Overijssel. Ik heb eigenlijk alle standaard controles uit laten voeren, gebit, rug door chiropractor en zadel. Ik pieker me suf wat het kan zijn. Hij is ook nog wel groen en slap en misschien is er bij het beleren iets misgegaan, maar ik mis bij hem wel de verbetering. Hij heeft best een heel fijn karakter, maar hij wil maar niet lopen, constant terug naar de stap - met en zonder tuig trouwens - dat vind ik toch eerder een teken dat er hem iets dwars zit.
Dat hij niet op de rug reageert, hoeft niet te zeggen dat daar niks zit. Ik zou m eens meenemen naar kliniek Den Ham of Wolvega en uitgebreid onderzoek laten doen.
janouk
Geplaatst: 14-12-15 14:47
Heb jij les? Zo ja, wat zegt jouw instructeur? Vraag jouw instructeur eens op het paard te rijden. Kijk eens wat hij doet met een ervaren ruiter op zijn rug.
Een groen paard alle hulpen aan leren, vraagt een hele consequente handige ruiter. Misschien snapt hij jou gewoon niet. Het zou prima een rijtechnisch probleem kunnen zijn. Net als bij het longeren.
Ze rijdt het paard de laatste tijd ook, maar loopt tegen hetzelfde probleem aan. De ene keer gaat het prima, de andere keer moet je weer een stapje terug doen. Het lijkt of het paard het allemaal zo moeilijk vindt... Als je hem opzadelt, staat hij te schudden met zijn hoofd, bij het opstijgen heeft hij spanning en een grote volte in draf lijkt voor hem haast een onmogelijke opgave... zijn oren blijven maar in z'n nek.. Hij zou nu een jaar onder het zadel moeten zijn, maar hij lijkt (en blijft) zo groen als gras lijkt het wel..
Jinks
Geplaatst: 14-12-15 15:01
Hierbij een andere tip, mijn paard deed hetzelfde, had zand in de darmen wat een vervelend gevoel gaf met lopen en als ik er op zat. Ze blijkt een echte zandeter. (graaft wortels en eet dan gras met wortels en zand, zelfs op een weide met hoog gras)
ik zou dit ook even controleren. De mijne had erg veel zand, een wonder dat ze nog geen koliek had. En ik gaf al elke 12 weken een kuur.
Mijn eerste gedachte is dat het paard het niet begrijpt wat je wilt. In hoeverre was hij beleerd? Kan het zijn dat je dingen vraagt die hij nog niet begrijpt? Longeren, kent hij het wel? Soms wordt een paard zadelmak verkocht maar dat is dan ook letterlijk. Als in; zadel op de rug gehad en iemand op gezeten. Naast het feit dat je paard het evenwicht onder de ruiter moet zoeken, kan je het beste zorgen dat je op de grond al de spieren traint, alvorens je er op stapt. Als het paard nog geen rugspier heeft opgebouwd dan kan je zadel nog zo goed passen, maar krijgt ie last.
Ik heb zojuist een afspraak bij de dierenkliniek gemaakt, begin januari gaan we heen. Toch eens naar de rug laten kijken. Is het niets, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik met een gerust hart door kan trainen en rijden.
Daantjuh88
Geplaatst: 19-01-16 11:24
Er is al een tijdje niet meer gereageerd, maar ik was benieuwd of er nog iets uit was gekomen bij de dierenarts.
Erg benieuwd naar de uitslag op de kliniek. Zou mij niet verbazen als er ergens in het bewegingsapparaat iets zit.
jepsica
Geplaatst: 19-01-16 11:36
Hoe was het bij de kliniek?
farahdiba46
Geplaatst: 26-01-16 12:31
Dat poepen wijst op stress. Misschien wil hij wel, maar kan hij het niet? Ik zou hem toch even goed laten nakijken. Succes. * oh ik heb de helft gemist zie ik... al iets bekent?