trappen met achterbenen na beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

trappen met achterbenen na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 09:43

wie heeft een idee wat dit kan zijn? als ik even gereden of gelongeerd hebt dan blijft mijn paard met zn achterbenen schoppen. meeste richting buik/koker. het gaat achter elkaar door.

hij heeft een paar keer mijten gehad, althans, dat dacht de dierenarts. er is wel een schrapsel afgenomen maar daar kwam niet duidelijk iets uit. ik moest het toen wassen met sebaciel (of zoiets). was iig geen lekker goedje. moest opgelost worden in een emmer water en met handschoenen erin gesopt worden en op laten drogen.

ik hoor van een stalgenoot dat hij af en toe een beetje staat te stampen met zn achterbenen dus ga hem vandaag weer met het spul wassen. maar kan jeuk verergeren door beweging?? of zou het toch wat anders zijn aangezien hij meer richting buik/koker trapt?

heb wel een filmpje maar weet niet hoe ik die erop kan krijgen..

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:54

niemand een idee??

Brainless

Re: trappen met achterbenen na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:09

Wanneer heb je voor het laatst zijn koker gewassen (of iig gecontroleerd).
Hij kan bv last hebben van bonen.
Als er iets in de koker irriteert, kan dat zeker verergeren bij/door bewegen.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:35

Heb je een koudbloed?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:41

PLast hij wel goed? De mijne (ok die van mijn ruin) heeft een keer verstopt gezeten. Daar ging hij ook naar trappen. Ook voelde ik bij het rijden dat hij trager werd, alsof hij door water liep.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:51

Ja als je een koud bloed hebt met sokken zou ik eens gaan kijken op plekjes tussen de lange haren.Waarschijnlijk de mok wat je jeukt of een mijten spuit erbij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 05:44

Hoe vaak heb je toen tegen die mijt gewassen en heb je ook al je spullen gewassen die je op je paard gebruikt? Anders heb je kans dat de mijt nooit helemaal weg is geweest. Ik weet van een aantal mensen dat ze 1 keer per maand preventief wassen met bye-myte of sebacil, zodat ze de mijten voor zijn.

Dat van een vieze koker of slecht kunnen plassen kan ook nog een reden zijn inderdaad voor dit gedrag. Plast hij wel eens tijdens het rijden?

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 07:41

Als het mijt is, die van mij had het ook toen ik haar kocht (Tinker met aardig wat behang).

Ik heb van alles geprobeerd, wassen met middelen (ook van de dierenarts) en poeders en zo.

Maar uiteindelijk hielp ons een behandeling met Stronghold. Elke been een pipet, en eentje tussen de oren.

Nu is ze het alweer een hele tijd kwijt en dat is fijn want jeuk is niet leuk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 19:36

het is een fries met inderdaad lange en dikke beharing. als ik tussen zn haren kijk dan zitten er wat korstjes/schilfers maar dat heeft hij altijd al een beetje gehad.
op stal zien/horen ze hem niet of nauwelijks trappen/schoppen. heel vreemd. het is echt vooral als hij beweging gehad heeft. dan staat hij aan 1 stuk door te trappen. heb het filmpje nog eens bekeken en hij lijkt niet echt naar zn benen of naar achteren te trappen. meer richting buik/koker.
een paar maanden terug heeft hij vocht in zn buik gehad en toen liep hij continu naar zn buik/koker te trappen. hoop echt dat deze ellende niet terug komt -O-
ik ga van de week zn koker even schoonmaken, wie weet is dat het euvel.
hij plast nooit tijdens het rijden.

ik heb hem vandaag weer gewassen met byemite. nu ook zn borstels en beenbeschermers erin gegooid.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:11

Verstandig dat je ook zijn borstels en beenbeschermers in de bye-mite hebt gewassen. Herhaal je dit nog na zoveel dagen? Op de verpakking of bijsluiter zal vast wel staan na hoeveel dagen je het nogmaals moet doen, dat zou ik wel doen. En dan na zoveel dagen nog een keer, dan moet hij toch wel van die mijt af zijn als dat het al is.

Is er bekend wat er toen mis was toen hij dat vocht in zijn buik had gekregen, wat daar de oorzaak van was? Wat is daar toen tegen gedaan om het te verhelpen?

Echt dat trappen richting buik/koker hoort niet bij een mijteninfectie, dan is het meer stampen naar dezelfde plek als waar het been stond zeg maar ( ongeveer). Of het ene been over het andere been schuren, dat zie ik ze ook wel doen. Ik hoop voor je dat het wassen van zijn koker voldoende helpt, heb je dat al vaker gedaan?

Hoe oud is hij eigenlijk?

Hoe ziet hij er verder uit? Goed op gewicht, goed in zijn vacht, niet schuren met manen of staart? Hoe is zijn gedrag met poetsen, ook als je onder zijn buik poetst?

Ik blijf maar vragen, maar zo komen we er misschien toch achter wat er mis kan zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 23:47

Jet schreef:
Verstandig dat je ook zijn borstels en beenbeschermers in de bye-mite hebt gewassen. Herhaal je dit nog na zoveel dagen? Op de verpakking of bijsluiter zal vast wel staan na hoeveel dagen je het nogmaals moet doen, dat zou ik wel doen. En dan na zoveel dagen nog een keer, dan moet hij toch wel van die mijt af zijn als dat het al is.

Is er bekend wat er toen mis was toen hij dat vocht in zijn buik had gekregen, wat daar de oorzaak van was? Wat is daar toen tegen gedaan om het te verhelpen?

Echt dat trappen richting buik/koker hoort niet bij een mijteninfectie, dan is het meer stampen naar dezelfde plek als waar het been stond zeg maar ( ongeveer). Of het ene been over het andere been schuren, dat zie ik ze ook wel doen. Ik hoop voor je dat het wassen van zijn koker voldoende helpt, heb je dat al vaker gedaan?

Hoe oud is hij eigenlijk?

Hoe ziet hij er verder uit? Goed op gewicht, goed in zijn vacht, niet schuren met manen of staart? Hoe is zijn gedrag met poetsen, ook als je onder zijn buik poetst?

Ik blijf maar vragen, maar zo komen we er misschien toch achter wat er mis kan zijn.

De bye mite die ik heb gekregen is voor kippen en hun omgeving. Wil het inderdaad na een paar dagen herhalen. Voor de zekerheid.

Hij is 17. Zn koker heb ik al een paar keer gewassen maar dat is een hele tijd geleden.
Hij zit verder goed in zn vacht, schuurt niet, doet normaal als je zn buik poetst. Hij zuigt wel de laatste tijd weer vaker lucht en heeft weer wat dunnere mest/winden. (Te) goed op gewicht. Dus start binnenkort weer met maag compositum.
Vocht kwam door een auto immuunziekte en dit is behandeld met prednisolon. Heeft wel weken geduurt.

Jammer dat ik het filmpje niet online krijg. Dat zou het wat duidelijker maken

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 06:23

Kun je het filmpje niet op you tube uploaden en de link hier plakken ??? Is het makkelijkst denk ik

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:02

Ik zou eens laten testen op PPID ( Cushing). Bij ons op stal zijn ook twee paarden die af en toe ergens in het lijf een ontsteking hadden ( eentje met kiesontstekingen en hoefzweren, de ander met verschillende keren een kokerontsteking) die uiteindelijk allebei PPID hebben. Degene die de hoefzweren had heeft het niet ernstig, hoeft nog geen medicatie, zit prima in zijn vacht, de andere heeft wel al een paar jaar een langere vacht, maar zeker niet krullerig, die staat inmiddels wel op medicatie.
Verder zou Insulineresistentie ook nog mogelijk zijn, ook dat is door de DA te bekijken. Dat zou dan weer ook het te dik zijn kunnen verklaren.
Maar nu je meer verteld, vind ik die twee zaken wel het nakijken waard.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 15:00

Hij is toen ook inderdaad onderzocht op cushing. hij heeft op de faculteit utrecht gestaan voor het vocht en daar hebben ze het 1 en ander uitgesloten.
en dikkig is hij altijd al geweest maar hij doet ook niet veel :o

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:07

In een jaar tijd kan er wel wat veranderen natuurlijk als hij wel cushing zou hebben, misschien vielen die waarden toen nog binnen de normen en is dat nu niet meer het geval. Nu weet ik niet of dit de juiste tijd van het jaar is om te testen hoor, ik weet wel dat daar ook nog verschil in zit, wanneer je laat testen. En IR kunnen ze ontwikkelen, zeker als ze altijd al wat aan de maat zijn geweest. Ook al doet het paard weinig, het hoeft niet veel te dik te zijn. Hooguit een hangbuik omdat ze hun buikspieren niet trainen, maar dan kan je over het algemeen toch de ribben nog wel voelen.

Succes nog ermee hoor!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:14

Is het niet hanentred?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:17

Dat lijkt me niet alleen voor te komen na het rijden ( voornamelijk bij dit paard).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:58

las net een stukje over zand in de darmen. dat dit door beweging/rijden kan gaan schuren in de darmen en voor pijnklachten tijdens/na de beweging kan zorgen...
ga morgen eens zijn mest in een bak water gooien en kijken wat daar uit komt. en een kuur sand clear of zo er tegenaan gooien. gisteren haalde ik hem uit stal en toen was hij ook een paar keer tegen zn buik aan het schoppen. er is niks te zien, hij reageert voor de rest ook niet anders als bijv naar zn buik kijken, onrustig of niet willen eten.

en hoorde dat hij weer iets vaker lucht stond te zuigen dus hij heeft ook weer last van zn maag. ook maar een kuurtje maagcompositum erbij

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 09:16

Dat zand kan ook nog een probleem zijn inderdaad. Test het wel een aantal dagen achter elkaar hoor, zand komt vaak in golven met de mest mee, de ene keer niets, de andere keer wel. Als je drie of vier dagen achterelkaar drie mestballen oplost in water krijg je een aardige indicatie. Als er meer dan een theelepel in zit is het verstandig om een kuurtje zandweg o.i.d. te geven. Ook is het wijs om dagelijks plantaardige olie door zijn voer te gaan geven. Dit kan je opbouwen tot 2 x 100 ml. per dag. Dat zou ik dan wel de hele winter blijven doen. Bij ons was een paard op stal die koliek had, die heeft een dag of vier in Wolvega op de kliniek gestaan en hun advies was die olie door het voer te blijven geven. Het zand bij die was niet extreem, maar ze konden ook geen andere oorzaak vinden.

Maagcompositum is ook wijs als ik het zo lees, ik hoop dat je nu de angel(s) te pakken hebt en dat je paard zich weer snel happy voelt.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:37

Als je op zand wil testen, test dan tenminste drie dagen achter elkaar. Dat is het meest betrouwbaar, want zand wordt niet altijd uitgescheiden met de mest. Hoe zit het met (ont)wormen?