Stress voorkomen bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JORiiNEEx

Stress voorkomen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 19:49

Beste allemaal,

Sinds de zomer heb ik een ontzettend leuke vos merrie tot mijn beschikking voor mijn opleiding Hippische Bedrijfskunde. Het is de bedoeling dat ik haar tijdens mijn 4-jarige opleiding opleid tot een braaf wedstrijd-/rijpaard. Echter moest ik vanaf het begin af aan beginnen, hoewel ze het zadel en iemand op haar rug kende, wist ze niet wat 'rijden' zelf inhield.
Inmiddels ben ik al een maand of 3 onderweg en het begrip 'rijden' is nog altijd niet in haar woordenboekje te vinden. Dit komt omdat ik momenteel steeds tegen een probleem aan loop: stress.
Telkens als ik opstap, bolt ze haar rug en blokkeert geheel. Eenmaal hier door heen gaat het wel, maar ik wil haar de stress eens ontnemen zodat ze in gaat zien dat rijden ook leuk is.
Omdat ik niet zeker wist of het probleem zich vormde uit onwil, stress en angst, of pijn, heb ik 'Confidence EQ' geprobeerd, op aanraden van een stalgenoot. Confidence EQ neemt angst en stress weg bij paarden, voor degenen die niet bekend zijn met het product. Aangezien dit aanslaat, weet ik zo goed als zeker waar het probleem zich bevind.
Nu vind ik Confidence EQ een zeer prijzig product en ben ik opzoek naar andere supplementen die ook een bijdrage kunnen leveren aan minder stress en angst, zodat ze rustiger blijft onder de omstandigheden. Echter wil ik niet vastzitten aan een product en langzamerhand af kunnen bouwen.
Ik plaats dit bericht dan ook omdat ik benieuwd ben naar wat jullie gebruiken en wat jullie absoluut afraden.

Wat meer informatie over het paard:

Het is een vosmerrie van zes jaar met veel bloed en is dus al wat heter in het hoofd. Ze barst van de energie en ik wil dit graag om kunnen zetten tot positieve activiteit in het rijgedrag.

dresjoepie

Re: Stress voorkomen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:48

Magnesium is denk ik het supplement wat je zoekt ! Even de zoek functie hier gebruiken want er is verschil in de opneembaarheid van sommige magnesium varianten!

Heb je zelf al ervaring in het opleiden van een jong paard? Dit is heel iets anders dan drukke paarden rijden bijvoorbeeld

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:52

Ik heb precies zo'n merrie.
Magnesium helpt, maar wat DE oplossing was hier was schriktraining.
Ze veel mogenlijk rare objecten op en over de rug, bal en pionnen er overheen gooien, blauw zijl erover gewapperd, met vlaggen over haar rug flapperen.
Toen dat allemaal mogenlijk was zonder dat ze nog op of om keek kon ik ook doodnormaal aan een losse teugel opstappen.

JORiiNEEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 21:04

dresjoepie schreef:
Magnesium is denk ik het supplement wat je zoekt ! Even de zoek functie hier gebruiken want er is verschil in de opneembaarheid van sommige magnesium varianten!

Heb je zelf al ervaring in het opleiden van een jong paard? Dit is heel iets anders dan drukke paarden rijden bijvoorbeeld

Magnesium zit ik inderdaad ook aan te denken, daar heb ik me al wat in verdiept.

Ik heb ervaring met het opleiden van jonge paarden, eveneens dat ik ervaring heb met drukke paarden. Liever had ik gehad dat ze onder de 'gewone' drukke paarden viel, dat was voor mijn idee makkelijker op te lossen.

JORiiNEEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 21:08

Sizzle schreef:
Ik heb precies zo'n merrie.
Magnesium helpt, maar wat DE oplossing was hier was schriktraining.
Ze veel mogenlijk rare objecten op en over de rug, bal en pionnen er overheen gooien, blauw zijl erover gewapperd, met vlaggen over haar rug flapperen.
Toen dat allemaal mogenlijk was zonder dat ze nog op of om keek kon ik ook doodnormaal aan een losse teugel opstappen.

Dankjewel voor de tip! Ik heb ooit al eens een schriktraining met haar gedaan, maar het probleem is dat ze hier niet echt 'amused' van is. Dat ging echter niet zover als met vlaggen etc. over haar rug gaan, dus dat kan ik inderdaad eens gaan proberen!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:22

Klinkt alsof het paard nog geen vertrouwen in je heeft. Na 3 maanden deze symptomen nog steeds is wel erg lang, zeker als je er regelmatig mee aan de slag gaat. Zal inderdaad eerst terug gaan naar het grondwerk zoals schiktraining en naast je paard lopen trainen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:23

Paar sessies alleen besteden aan op en afstappen? Al dan niet met tussendoor hooi/voer beloningen.
Mijn paard vond opstappen ook doodeng, maar na een paar keer (soms wel 10 achter elkaar) op en afstappen was het klaar
overigens was hij aan de hand super braaf en ook vrij bom proof geworden

JORiiNEEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 21:29

quickie schreef:
Klinkt alsof het paard nog geen vertrouwen in je heeft. Na 3 maanden deze symptomen nog steeds is wel erg lang, zeker als je er regelmatig mee aan de slag gaat. Zal inderdaad eerst terug gaan naar het grondwerk zoals schiktraining en naast je paard lopen trainen.

Op de grond kan ik vrijwel alles met haar, enkel als paard- en ruitercombinatie is er nog geen goede chemie. Daar ontbreken er inderdaad stukken in het vertrouwen. Ik heb een tijd ook mijn vertrouwen in haar verloren door acties als achterover klappen tijdens het stijgeren en continu bokken.

JORiiNEEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 21:30

Esther_r20 schreef:
Paar sessies alleen besteden aan op en afstappen? Al dan niet met tussendoor hooi/voer beloningen.
Mijn paard vond opstappen ook doodeng, maar na een paar keer (soms wel 10 achter elkaar) op en afstappen was het klaar
overigens was hij aan de hand super braaf en ook vrij bom proof geworden

Het op en af stappen heb ik al met haar geoefend, in principe gaat dat wel goed, maar na een pas of 2 is het net één bom..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:34

De titel van je topic is stress voorkomen. Maar juist blootstelling aan stresserende factoren, gedoseerd en begeleid zorgen dat de stress afneemt. En dat hoeft je merrie niet leuk te vinden, maar daar kan ze wel van leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:35

Veel op en af stappen kan ook een risico opleveren omdat opstappen (zelfs met een opstapje) op de rand van de pijngrens zit.

Dat schrikgebeuren ging hier ook niet meteen in 1 dag uiteraard he :+
Ik heb echt veel tijd genomen daarvoor en herhaal het nog steeds vaak tussendoor.
Wat ik niet doe is opstappen als ze spant, dan doe ik net zo lang werk aan de hand of longe (al duurt het een uur) tot ik zonder stress erop kan.
Ik ka ook vaak gewoon even op het trapje staan en aai haar over haar hele romp to ze het hoofd laat zakken.
Ik ben in het begin een keer flink gelanceert, daarna nog lang ontplof gevaar gehad, maar inmiddels is ze super rustig.
Laat wel naar je zadel kijken. Toen mijn zadel maar een half centimetertje te smal begon te worden had ik meteen weer ellende.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:37

Je weet zeker dat alles past en er geen gezondheidsproblemen zijn? Zeker omdat je op de grond alles met haar kan en ze zo extreem reageert tijdens het rijden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:35

Hoe is het paard verder met opzadelen? Loopt die weg onder het zadel? Zit er misschien iets van singeldwang? Ik denk niet dat magnesium je bij het opstap probleem kan gaan helpen namelijk Je kunt het wel geven altijd fijn als die wat rustiger wordt Maar denk dat er meer achter het opstappen zit Is er in het verleden al eens eerder met het paard gewerkt?

JORiiNEEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 17:56

dresjoepie schreef:
Hoe is het paard verder met opzadelen? Loopt die weg onder het zadel? Zit er misschien iets van singeldwang? Ik denk niet dat magnesium je bij het opstap probleem kan gaan helpen namelijk Je kunt het wel geven altijd fijn als die wat rustiger wordt Maar denk dat er meer achter het opstappen zit Is er in het verleden al eens eerder met het paard gewerkt?

Met opzadelen is ze braaf en ontspannen, staat ze regelmatig als een sulletje met haar hoofd naar beneden te dutten, dat vind ze allemaal niet erg. Ook het aansingelen niet, noch het zadel er op leggen.
Ze is zadelmak gemaakt door Janet Bos, deze doet aan horsemanship. Echter is het gebleven bij stappen en éémalig draven onder het zadel, voordat ze bij mij kwam.

JORiiNEEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 17:58

Het gaat echter al een stuk beter met haar! Ik heb geen supplementen of andere middeltjes er bij en heb tot nog toe enkele keren rustig op kunnen stappen zonder gebok, gesteiger of spanning :)