Help! Mijn pony wordt kaal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Help! Mijn pony wordt kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:19

Sinds een week was mijn pony al ernstig aan het verharen. Niks vreemds dacht ik met die hoge temperaturen.. Ze heeft een deken en is niet geschoren.

Nu was ik vandaag op stal en wilde gaan rijden en het viel mij op dat ze kale plekken krijgt! Ze heeft in het voorjaar wel vaak kale oren en kale witte sokken als ze gaat verharen, heel vreemd maar dat krijgt ze gewoon.. is na een weekje ook meestal weer weg. Maar nu in de winter lijkt me die kale plekken toch niet heel fijn..

Zie hieronder foto's. Iemand misschien een idee wat dit kan zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anjali

Re: Help! Mijn pony wordt kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:23

Ik denk dat het van de verharing komt, maar ik ben geen veearts. Ecgt ernstig lijkt het me niet. Ik zou zeggen, zie het even aan. /3

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:25

Lijkt me dat ze gewoon schuurt, jeuk van het verharen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:28

Kan dat het van verharen komt maar mijn merrie heeft dat ook eens gehad op hals en,benen en onderbuik. De benen werden helemaal kaal. Zij zat toen met een,infectie op de huid. Zij had dat jaar veel infecties gehad tengevolge van de cushing dat later is geconstateerd. Maar bij mijn merrie werden het echte grote plekken en had ook op die plaats veel last van schilfertjes. Maar ik denk bij u eerder verharen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:31

Schuurplekken van een deken? Voor verharen is het te vroeg, kortste dag is nog niet geweest. Toch even met DA overleggen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:34

Nee echt ernstig lijkt het me niet. Was ook niet van plan direct de veearts te bellen. :+
Maar heb het nog nooit gezien. Zeker niet in deze periode. Ik hoef in elk geval niet te scheren deze winter }:0

Ilora ze heeft geen schilfers. Ze heeft wel in de zomer snel last van singelplekken en daar had ze wel schilfers... dat was eigenlijk zo ineens over maar misschien heeft het met elkaar te maken.. Hoe zijn ze achter die infectie gekomen?

Ik ben wel sinds anderhalve week overgestapt op ander voer. Ze krijgt nu Pavo 18plus. Daar zitten wel betere oliën in om het eten op te nemen. Misschien is dat een oorzaak?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:34

Ik heb dit eens gehad yoen ik een smeerseltje op het tuig had gebruikt waar de pony niet tegen kon . Die pony had een dunne gevoelige huid en dun haar, net zo,n kleur als de jouwe. Ik heb toen met zadelzeep het hoofdstel weer schoongemaakt en toen groeide zijn haar weer terug. Maar dit kan best iets anders zijn hoor.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:38

tamary schreef:
Schuurplekken van een deken? Voor verharen is het te vroeg, kortste dag is nog niet geweest. Toch even met DA overleggen.

Lijkt me niet. Zoals je kan zien zit het bij de kaak en bij de achterbenen. Daar loopt de deken langs maar kan de deken nooit schuren. Bij de schouder zou kunnen maar het lijkt niet op schuurplekken. Het is echt zware verharing.

Nog een detail. Pony is na 16 jaar verhuisd. Misschien een oorzaak? Al staat ze ondertussen alweer anderhalve maand op dr nieuwe plek.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:41

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:41

Mijn pony heeft dit ook achter zijn oren. Komt door het halster. Schuurt de deken niet?

Edit: iemand was me voor.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 17:44

Yenni schreef:
Mijn pony heeft dit ook achter zijn oren. Komt door het halster. Schuurt de deken niet?

Edit: iemand was me voor.

Mijn pony krijgt geen kale plekken achter zijn oren in het voorjaar maar de oren zelf worden gewoon kaal. Ik weet het, heel apart maar dat heeft ze gewoon!

maflingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:48

ik heb zelf een pony die kreeg in de winter een kale kan en dat bleek luizen te zijn
:)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 20:28

aarondena schreef:
ik heb zelf een pony die kreeg in de winter een kale kan en dat bleek luizen te zijn
:)

Maar verhaarde jouw paard ook echt overal? Of krijgen ze van luis alleen kalender plekken? Die van mij verhaard echt overal enorm..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:11

Mm apart, dacht ook aan luis of mijt, maar dan verhaart je paard niet,je hebt enkel kale plekken. Misschien allergisch? Net deken gewassen? Zitten alle plekken onder de deken? Of iets in voer veranderd?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:12

Misschien idd stress van het verhuizen. Mensen met stress kunnen ook extreme haaruitval krijgen, niet kaas, maar wel met bosjes uitvallen zeg maar. Dus mss kan dat bij je pony ook 't geval zijn. Het zou ook iets van schurft of rainrot kunnen zijn, maar daarvoor zou je een DA moeten laten komen om dat te onderzoeken. Zelf zou ik het nog even aankijken en als het doorzet toch even DA laten kijken

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:16

Ik dacht gewoon aan schimmel? Plekken die er pas net zitten?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:23

Misschien slim om een afkrabseltje ( als de DA het dan al niet meteen weet ) te laten doen via de DA, want volgens mij zijn dit een soort mijten.
Heb dit eerder meegemaakt, komt zomaar opzetten. Is niet ernstig maar moet wel behandeld worden.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:52

Naath86 schreef:
Nee echt ernstig lijkt het me niet. Was ook niet van plan direct de veearts te bellen. :+
Maar heb het nog nooit gezien. Zeker niet in deze periode. Ik hoef in elk geval niet te scheren deze winter }:0

Ilora ze heeft geen schilfers. Ze heeft wel in de zomer snel last van singelplekken en daar had ze wel schilfers... dat was eigenlijk zo ineens over maar misschien heeft het met elkaar te maken.. Hoe zijn ze achter die infectie gekomen?

Ik ben wel sinds anderhalve week overgestapt op ander voer. Ze krijgt nu Pavo 18plus. Daar zitten wel betere oliën in om het eten op te nemen. Misschien is dat een oorzaak?

Bij mij zijn ZE achter de infectie gekomen door een huidstaaltje te nemen. Bleek een soort schimmel/huidinfectie te zijn . Heb ze toen een paar keer moeten behandelen en toen stopte de kale plekken met uitbreiden en begon na een tijdje het haar terug te groeien.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 16:51

Weidebloem schreef:
Mm apart, dacht ook aan luis of mijt, maar dan verhaart je paard niet,je hebt enkel kale plekken. Misschien allergisch? Net deken gewassen? Zitten alle plekken onder de deken? Of iets in voer veranderd?

Ik ben sinds anderhalve week over gegaan op pavo 18plus. Misschien dat het daar van komt. De plek bij haar kaak zit niet onder haar deken. Heb ook de deken dit jaar niet gewassen..

Het viel me vandaag op dat het langzaam over haar hele lichaam gebeurt. Maar toch komt er ook alweer nieuw haar onder.. blijft bijzonder..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:57

Tekort aan bepaalde mineralen / sporenelementen kan ook haaruitval geven....denk dan vooral aan zink en koper.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:09

Je kan kijken als je een week stopt met de pabo 18+ of het san weer weg trekt. Kan een allergische reactie op het voer zijn.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:29

Laten de haren makkelijk los als je het pakt? En zitten de haarwortels er dan aan, gepaard met veel huidschilfers?
Mijn paardje had ook standaard elk jaar rond het voorjaar schimmel. Zat in haar systeem ofzo, weet niet waar het vandaan kwam! Elk jaar als het verscheen waste ik haar, haar borstels en alle toebehoren met een middel van de dierenarts en het verdween redelijk snel.

Julie1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:41

Mijn paard heeft het ook soms :-) niet erg, jou haren vallen ook uit :-) :-) :-)