klachten bij ernstig vitamine E tekort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justme1970

klachten bij ernstig vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 09:57

Goedemorgen allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn dochter rijd op een pony die sinds een week of 8 niet meer op haar benen kan staan. Dierenarts constateerde vitamine E tekort. Ze krijgt nu al 8 weken vitamine E maar heel veel vooruitgang zit er niet in. Kan het zijn dat een vitamine tekort zo ernstig is dat het permanente schade heeft aangebracht en dat het beter is om de pony te laten gaan?
Alvast bedankt

kim345

Re: klachten bij ernstig vitamine E tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:01

Mijn pony heeft ook ooit en vitamine E tekort gehad, ze ging toen inderdaad veel liggen zelfs op het land.
Toen ik begon met bijvoeren knapte ze echter wel gauw op. Nu voer ik het altijd bij en heeft ze geen klachten meer gehad.

Kwam er meer uit het bloedonderzoek?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:07

Was het enkel vitamine E tekort? Er zou normaal gezien nu toch wel vooruitgang in te zien moeten zijn.
Zo niet, toch terug contact opnemen met de DA.

Hier is vitamine E tekort ook altijd een probleem ondanks aangepaste voeding en supplement.
Nu ook bloed laten trekken om te zien of ze tekort heeft (is suf, chagrijnig, spieren werken niet mee, ...)

justme1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:17

Ze denken echt dat het vitamine tekort is. Nu na 8 weken weinig vooruitgang. Daarom wil ik ook graag weten of dit ook blijvende schade aan kan richten waardoor ze niet opknapt.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:24

Vraag eens na of het voldoende is om alleen bij te voeren of dat het beter is om het via injecties toe te dienen. Dit is vaak veel geconcentreerder, betere opname, beter resultaat. Daarbij ook goed kijken met welke voedingsstoffen je het samen geeft. Bepaalde andere stoffen kunnen de opname beperken/afbreken...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:24

Zo snel mogelijk er mee verder gaan, vitamine E tekort kan idd voor andere complicaties zorgen op termijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:40

Kan het niet zo zijn dat ze het op de een of andere manier niet goed opneemt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:48

Een ernstig tekort aan Vit E kan wel spierschade veroorzaken maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat tengevolgde daarvan het zo erg is dat 'het paard niet op z'n benen kan staan". Dat duidt eerder op een gebrek aan selenium.
Welke Vit E krijgt het paard en hoeveel? En wat voer je nog meer?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:57

krijgt ze nu wel voldoende vit E bij om aan te kunnen vullen en van goede kwaliteit?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:08

justme1970 schreef:
Ze denken echt dat het vitamine tekort is. Nu na 8 weken weinig vooruitgang. Daarom wil ik ook graag weten of dit ook blijvende schade aan kan richten waardoor ze niet opknapt.

Denken? Is er geen bloed onderzoek gedaan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:18

Wat zijn precies de problemen, is het geen neurologisch probleem/ataxie?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:41

IngridM schreef:
justme1970 schreef:

Denken? Is er geen bloed onderzoek gedaan?

Deze quote viel mij ook op. Als je paard niet op zijn benen kan staan zou ik toch echt wel willen dat er goed onderzoek wordt verricht. Dus bloedonderzoek, gericht vitamine geven als dat de oorzaak is en dan dus ook onder strenge controle blijven.

justme1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:02

Dank je wel allemaal voor jullie reacties. Ze vermoedde EMND en daarom zijn ze met vitamine E gestart. Het slaat alleen niet voldoende aan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:21

Maar er is dus geen bloed geprikt om dat te testen? En het paard kan niet meer op zijn benen staan??

Ja wat wil je horen? Zonder een goed onderzoek valt er weinig van te zeggen, laat staan te behandelen... Ik begrijp dat dit niet jouw pony is, maar ik vind de eigenaar wel erg te kort schieten in zijn medische plichten als ik af ga op jouw posten.