Goede vervanger voor Dodson & Horrell High Fibre Nuts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Goede vervanger voor Dodson & Horrell High Fibre Nuts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 15:34

Hoi bokkers,

Mijn paard, wat erg ziek is geweest, krijgt op het moment op advies van de kliniek 's ochtends en s avonds High Fibre Nuts van Dodson & Horrell. Het voer is echter niet heel makkelijk te krijgen dus ik vroeg me af of iemand een goede vervanger weet (wat je niet hoeft te weken). Deze brokjes hoeven ook niet geweekt te worden.

Hierbij een link naar het product: http://www.dodsonandhorrell.com/product/high-fibre-nuts

En hierbij de voedingswaarden (van voervergelijk).

Droge Stof (%) niet vrijgegeven Digestible Energy (MJ) 9,50 VEP niet vrijgegeven EWPa niet vrijgegeven VREp (gr.) niet vrijgegeven Ruw eiwit (%) 9,0 Ruw vet (%) 3,0 Ruwe celstof (%) 20,0 Ruw as (%) 9,0 Suiker (%) niet vrijgegeven Zetmeel (%) 13,5 Suiker + Zetmeel (%) niet vrijgegeven
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... on-horrell

Heeft iemand een idee wat een goede vervanger zou zijn die wel op meer plaatsen verkrijgbaar is?

mystery1980

Re: Goede vervanger voor Dodson & Horrell High Fibre Nuts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:35

ben je ervan op de hoogte dat rene wielens alles thuis kan sturen?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:36

Je kan High Fiber Nuts ook bestellen bij http://www.rwdh.nl Dan wordt het thuis bezorgd.

Edit: René Wielens inderdaad :j

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:38

mystery1980 schreef:
ben je ervan op de hoogte dat rene wielens alles thuis kan sturen?

Wilde ik ook zeggen: http://www.rwdh.nl

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 15:43

Ja daar heb ik al een keertje besteld. Nadeel vind ik dat het dan toch wel wat duurder wordt en op de dagen dat ze bezorgen ben ik niet thuis helaas. Wat ze dan doen is het bij een winkel afgeven met vrij beperkte openingstijden en dan moet ik met 2 verpakkingen van 30 kilo gaan sjouwen tot aan de auto en ik kan daar niet makkelijk parkeren. Dat is dus vrij omslachtig..
Ik heb het nu besteld bij een voerhandel een 20 kilometer verderop en gister een aantal zakken opgehaald dus kan wel weer even vooruit.
Opzich is het dus geen ramp om dit te geven hoor en kan er opzich relatief goed aankomen, maar het zou nog makkelijker zijn als er iets vergelijkbaars zou zijn wat bij de gemiddelde voerhandel ook te krijgen is.
Zelf heb ik helaas nog niets gevonden wat hierop lijkt en wat makkelijk te voeren is.
Ik had wiesencobs gehaald omdat dat ook makkelijk te verkrijgen is en qua voedingswaarde overeen zou komen, maar dat moet je ook weer even weken dus is niet zo handig klaar zetten voor de pension baas.

Als er niets anders is haal ik gewoon eens in de zo veel weken een lading zakken bij die voerhandel 20 km verderop maar die moet het ook speciaal bestellen en is afhalen op afspraak dus daar rijd je nu eenmaal niet zo makkelijk even naar toe.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:11

VSW -> VS

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:48

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:48

Speur dit lijstje eens door: http://www.voervergelijk.nl/voer/aandoening,2

Allemaal voeren die aanbevolen worden bij hoefbevangenheid. Misschien niet wat je paard heeft gehad maar wel iets dat ook van een voer eist dat het laag in suiker en zetmeel zit. Hier zitten ook vitaminekorrels en enkelvoudige voeren door zoals bietenpulp maar ook complete voeders.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:09

Dieetmix van Subli of Fiber force van Cavalor ?!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:38

Maris schreef:
Dieetmix van Subli of Fiber force van Cavalor ?!

Bedankt voor je input. Fiber Force van Cavalor krijgt hij inderdaad ook al.

Zijn dieet is nu als volgt;
zo goed als onbeperkt hooi / goede kwaliteit voordroog
's ochtends en s avonds fiber force
s ochtends en s avonds fibre nuts
Yea sacc poeder 1 schepje s ochtends en s avonds
Wintermix kruiden ongeveer 30 gram per dag

en eigenlijk nog 2 emmers luzerne, maar dat krijgt hij niet altijd op (geef het hem ook niet elke keer 2 emmers hoor, geef gewoon ze her en der wat luzerne bij (dus ook bij de bakjes met ander eten wat hij s ochtends krijgt) zodat hij zo dicht mogelijk bij die hoeveelheid in de buurt komt.

Verder krijgt hij als ik er ben of geweekte wiesencobs (halve voerschep en dan water erbij) en heb van de week ook bietenpulp gehaald want dat mag hij ook van de kliniek en dat vindt hij ook erg lekker en doet het ook goed voor zijn darmen/mest merkte ik.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:40

troi schreef:
Speur dit lijstje eens door: http://www.voervergelijk.nl/voer/aandoening,2

Allemaal voeren die aanbevolen worden bij hoefbevangenheid. Misschien niet wat je paard heeft gehad maar wel iets dat ook van een voer eist dat het laag in suiker en zetmeel zit. Hier zitten ook vitaminekorrels en enkelvoudige voeren door zoals bietenpulp maar ook complete voeders.

Bedankt! Hij krijgt inderdaad voer wat hoefbevangen paarden ook krijgen (veel vezels en laag in suiker) maar dat is inderdaad niet wat hij heeft gehad.
Hij heeft iets met zijn darmen (eiwitten) gehad, maar helaas is niet bekend wat hij heeft gehad maar gelukkig is hij wel goed aan het herstellen :).

Ik ga dat stukje goed doorlezen, klinkt interessant en nuttig.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 19:08

Ik heb even tussen al die producten voor hoefbevangenheid zitten kijken en kom daar de hippostar high fibre pellets tegen.
Deze heeft de volgende waardes: Droge Stof (%) niet vrijgegeven
Digestible Energy (MJ) niet vrijgegeven
VEP niet vrijgegeven
EWPa 0,69
VREp (gr.) 24,6
Ruw eiwit (%) 4,3
Ruw vet (%) 2,7
Ruwe celstof (%) 25,2
Ruw as (%) 11,0
Suiker (%) 4,2
Zetmeel (%) 6,0
Suiker + Zetmeel (%) 10,2

Ik heb niet heel veel verstand van al die waardes maar is dat vergelijkbaar met die D&H high fibre nuts?
Ik zie dat er in de hippostar minder eiwit zit, maar wel veel meer ruwe celstof (vezels?)
Eiwit krijgt hij verder door de luzerne binnen en door de muesli dus neem aan dat het verschil tussen D&H en HS daar niet zo veel invloed op kan hebben?
Iemand die me daar wat opheldering over kan geven?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:07

Dat hippostar voer ziet er goed uit!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 08:50

Nog meer mensen die kunnen aangeven of het voer van Hippostar (high fibre pellets) vergelijkbaar is met DH high fibre nuts?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:17

Volgens mij zijn high fibre pellets hetzelfde als HAP/ HAB brok. Dus haverafvalpellets met wat vit en min erdoor heen. Ik weet niet waarom je de high fibre nuts moet voeren ? HAB brokken zijn eigenlijk meer buikvulling en geven je paard ruwe celstof, dus handig als ze niet veel ruwvoer eten. Het is ook gemakkelijk verterbaar dacht ik. Zoek maar eens op HAB hier op Bokt.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 12:50

Voor zover ik weet van de kliniek krijgt hij het omdat er veel vezels inzitten en dat goed is voor zijn darmen. Hij eet wel genoeg maar het zal voor hem dan waarschijnlijk zo zijn omdat het goed verteerbaar is.

Ik zal eens zoeken op HAP/HAB brok.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:45

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 20:25

_Lucifertje schreef:
Wat ik ook al aangaf ik mijn eerdere post...

_Lucifertje schreef:
HAP brok van Subli misschien een optie: http://subli.nl/Voederassortiment/nl/50 ... llets.html

Die heb ik inderdaad bekeken maar die kost volgens internet 11 euro voor 6 kilo, dat wordt een beetje veel van het goede.

Edit: zie dat het verkeerd staat. Het is 11 euro voor 20 kilo (volgens site boerenbond, dus dat zal dan wel kloppen) {:)-:(

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:17

Dan zou je ook gras brok kunnen voeren van hartog . Deze hoef je niet te weken .
Kost niet veel nog geen 10tje voor 20 kg .
En doe er dan een balancer doorheen om tekorten aan te vullen en klaar ben je

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:30

Nog een tip: even overleggen met Astrid Noordhoek van Pure Paardenvoeding.