Serie vage klachten -> darmproblemen en tekorten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lagonda

Serie vage klachten -> darmproblemen en tekorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:48

Dierenarts is al geweest, dus deze serie vage klachten zijn al stuk minder vaag. Als ik zo terug kijk zijn die vage klachten een stuk logischer. Bij het begin beginnen:
ik heb een jong paard (bijna 6) en heb hem al ruim 5 jaar, en hij is heel koel in zijn hoofd. Met inrijden en buiten rijden ontzettend weinig problemen mee gehad. Hij stond eerst een tijdje op de Veluwe waar we veel in de bossen hebben gereden, en in al die tijd 1 keer gebokt, en misschien 2 keer vandoor gegaan (max. 10 meter).
In januari dit jaar kreeg hij ernstige koliek, en na een tijdje op de kliniek verhuisd naar een stal vlak bij mij.

Hij heeft een hele tijd rust gehad voor ik weer langzaam met hem begon. Hij was wat nukkig, maar goed, ik dacht dat dat aan het beter worden lag en dat hij in zijn tienerfase zat. Heel langzaam werd hij steeds vervelender. Meer bijten, uitproberen, af en toe bokje er tussen door, weigeren, tegenwerken. Zadelpasser (nieuw aangemeten zadel), tandarts, hoefsmid en osteopaat (vast in schoft en ribben, losgemaakt_ zijn allemaal in die tijd geweest. Toch bleef hij steeds vervelender worden. Ik dacht dat het gewoon aan die tienerfase lag, bij mij op stal dachten ze dat ook. Daarbij vond ik hem wat schraal, dof in de vacht (veel moeite met spieropbouw) en beetje aan het invallen bij de flanken.

Paar weken geleden was hij echt erg. Ik wandel regelmatig met hem, en hij is bijna volledig verkeersmak, maar opeens schrikken van alles, plotseling bokken en steigeren en constant proberen mij te bijten. Onder het zadel ook. Op stal zeiden ze dat het aan leeftijd en temperatuur lag. Ik begon me toch steeds meer zorgen te maken en vertrouwde het niet allemaal. Tot dus een paar weken geleden dat ik hem zadelde, opstapte en hij weigerde te lopen. Duwde zijn kont in, rug omhoog, en als ik maar beetje been gaf willen bokken en naar mijn tenen bijten. Uiteraard direct afgestapt en dierenarts gebeld.

Ze luisterde gelukkig goed naar mij en de vage klachten. Ze dacht dat hij een maagzweerhad als gevolg van de zware koliek, of beschadiging in de darmen. Ook had ze bloed genomen voor uitgebreid onderzoek. Daaruit kwam dat er oude onstekings cellen waren, maar ook een tekort aan selenium en magnesium. Ik heb toen voor een aantal dagen UlcerGold (spuit) gehad, en toen ook direct selenium en magnesium besteld.

Vorige week de laatste spuit gegeven, en sinds een week ook de supplementen aan het voeren. Sinds een aantal dagen is hij rustiger, en gister zelfs kunnen wandelen zonder rare bokken of steigeren!
Ik weet niet meer hoe het heet (dacht iets als gastrogard), maar de dierenarts dacht dat het misschien een idee was om de korrels te voeren die de darmen ondersteunen.

-Kennen jullie dat, wel eens gebruikt, en verschil gemerkt?
-Hebben jullie wel eens magnesium/selenium gevoerd en hoe lang?
-Hoelang voor je vooruitgang zag?
-Is het mogelijk dat zijn darmen zo zijn beschadigd dat hij voedsel niet meer goed kan opnemen en daardoor altijd tekorten zal hebben?
- Raden jullie aan toch nog een endoscopie te doen, ook al gaat het langzaam beter?
- Iemand zei tegen mij dat lucerne de opname van magnesium verminderd, klopt dit? Kan er verder niets over vinden.

Jullie willen vast zijn voer en management weten:
- in zomer 24/7 op het land, in de winter (nu dus) ongeveer 9 uur per dag op de paddock met maatjes.
- in paddock bijna onbeperkt ruwvoer. 's ochtends ongeveer 1/3 schep basis brok gemengd met beetje musli, en 's avonds ook weer en daarbij ook veel ruwvoer. Zelf geef ik hem (voor in de stal) elke dag emmer lucerne met zonnebloemolie. Op aanraden van de dierenarts nu speedibeet om de supplementen mee te mixen. Ook heeft hij een zout liksteen.

Tes22

Re: Serie vage klachten -> darmproblemen en tekorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:19

Even een stipje, reageer ik vanavond uitgebreid ;)

Als ik zo even snel naar je voermanagement kijk zie ik inderdaad een tekort aan selenium. Magnesium kan ik mij ook goed voorstellen.

Hoeveel weegt je paard en hoe groot is hij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:27

Lucerne bevat veel calcium, wat het lichaam net zo ziet als magnesium. Teveel aan calcium wordt samen met eventuele magnesium uitgeplast. Bij een magnesiumtekort is een supplement dus enkel zinvol als er ook goed naar de hoeveelheid calcium in het dieet gekeken wordt.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:47

Gastrogard heet het inderdaad. Een vriendin van mij heeft een soort gelijk verhaal met haar paard. Vorige week toch maar weer bloed laten onderzoeken en hij heeft een eiwit tekort op dit moment....

Mijn paarden krijgen sinds een aantal jaar elke dag 3 volle scheppen luzerne, bevordert toch het rustig en lang kauwen en dus echt wel een aanrader.

Een van mijn paarden werd in de winter ook smal en schrikkerig en sindsdien staat hij in de winter op magnesium en vitamine E plus. Tevens heeft hij standaard een dikkere deken met hals en met rijden een nierdekentje om (uiteraard alleen in de winter). Beide hebben effect en hij is minder rillerig / rennerig / schrikkerig...

Verder wil ik melden dat ik vind dat je het keurig doet en super dat je zo snel de DA hebt langs laten komen, petje af !

Succes en hopelijk kom je er snel achter.....

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 08:40

-Kennen jullie dat, wel eens gebruikt, en verschil gemerkt? Hebben jullie wel eens magnesium/selenium gevoerd en hoe lang? Hoelang voor je vooruitgang zag?
Magnesium merk je heel snel, binnen een paar dagen al. Selenium minder snel omdat de symptomen als het gevolg van een tekort vaak wat vager zijn en het langer duurt voordat je deze gaat merken. Als maatstaf kun je 4 weken houden voordat je verschil gaat merken. Bij selenium moet je overigens wel heel goed oppassen dat je niet te veel voert, een overdosering kan echt toxisch zijn!

-Is het mogelijk dat zijn darmen zo zijn beschadigd dat hij voedsel niet meer goed kan opnemen en daardoor altijd tekorten zal hebben?
Nee. Darmepitheel bestaat uit snel delende cellen en is in constante regeneratie, maar daar heeft het wel de juiste nutriënten en het juiste milieu voor nodig!

Een goede microbiële darmflora kenmerkt zich door een goede balans tussen symbionten (micro-organismen met gezondheidsbevorderende eigenschappen), commensalen (neutrale eigenschappen) en pathobionten (potentiële ziekteverwekkers). Bij dysbiose (een verstoorde darmflora) is de hoeveelheid symbionten verlaagd en de hoeveelheid pathobionten verhoogd, dit leidt tot onder andere een verstoring van de spijsvertering en activering van het immuunsysteem. Onder andere dysbiose kan de de barrierefunctie van de darmwand verminderen en de darmpermeabiliteit verhogen. Door toename van de permeabiliteit van het darmslijmvlies kunnen onverteerde voedingsstoffen, schadelijke stoffen, bacterien, parasieten, schimmels en virussen het lichaam in 'lekken'. De stoffen welke de bloedbaan bereiken veroorzaken een zware belasting van het immuunsysteem en de lever (ontgifting). Oorzaken van een verhoogde darmpermeabiliteit kunnen o.a. zijn: dysbiose, medicatie, toxische belasting, schimmels en gisten, omgevingstoxinen, veel suiker en zetmeel in de voeding, BPA uit kunststof, pesticiden en GMO's uit voeding. Suiker voedt daarnaast de groei van gisten, schimmels en pathogene bacterien, pathogene bacterien prodcueren toxinen welke de darmwand kunnen beschadigen.

Transporteiwitten (in het darmstelsel) zijn nodig voor het vervoer van mineralen vanuit de darm naar de bloedbaan, deze raken beschadigd door het laaggradige onstekingsproces veroorzaakt door een actief immuunsysteem door een verhoogde darmpermeabiliteit. Hierdoor ontstaan tekorten aan mineralen omdat deze mineralen niet goed geabsorbeerd kunnen worden. Goede darmbacterien produceren vitaminen (B, K en C) door dysbiose is de producie hiervan verminderd en door een verminderde absorptie en verminderde productie kunnen ook tekorten aan vitaminen ontstaan.

L-glutamine is het meest voorkomende niet-essentiële aminozuur in het lichaam. Glutamine is een energiebron voor snel delende cellen zoals immuuncellen en de cellen van het darmepitheel, glutamine is dan ook belangrijk voor het immuunsysteem en een goede opbouw en regeneratie van de darmwand. Het is daarnaast belangrijk voor de darmbarrièrefunctie, het ondersteunt de vorming van Tight Junctions (zonula occludens) wat specifieke eiwitten zijn die darmepitheelcellen bij elkaar houden en ervoor zorgen dat de permeabiliteit van het darmepitheel niet te groot wordt. Glutamine is verder een van de bouwstenen voor de intracellulaire antioxidant glutathion, in stressvolle omstandigheden is er meer glutamine nodig om de glutathionsynthese op peil te houden zodat cellen voldoende beschermd blijven tegen oxidatieve stress. Omega 3 vetzuren (o.a. EPA/DHA/ALA) worden ingebouwd in het celmembraan waardoor de structuur en functie veranderd. EPA is in staat de barrièrefunctie van het darmepitheel te verbeteren via veranderingen in het celmembraan ter hoogte van de 'Tight Junctions' waar een verhoogde darmpermeabiliteit het grootst is.

Wat de darm dus nodig heeft voor een goede wederopbouw is een goed voedingspatroon, L-glutamine en omega 3 vetzuren (EPA is dus heel belangrijk)

- Raden jullie aan toch nog een endoscopie te doen, ook al gaat het langzaam beter?
Vind ik lastig te zeggen vanaf een laptopje, ik zou het zeker doen als je merkt dat het op een gegeven moment niet beter wordt maar nog niet 100% is of wanneer het weer slechter wordt.

- Iemand zei tegen mij dat lucerne de opname van magnesium verminderd, klopt dit? Kan er verder niets over vinden.
Heeft te maken met de verhouding van calcium:magnesium, optimaal is 2:1. Luzerne levert veel calcium en minder magnesium, en niet in de juiste verhouding van 2:1. Ga je luzerne voeren, moet je dus daarnaast ook zorgen voor voldoende magnesium en in de juiste verhouding.

Ik zou Gastrogard doen in combinatie met GastroCare/GastroVet (https://www.dierapotheker.nl/product/32 ... g#products), die laatste bevat L-glutamine en helpt bij de regeneratie van het darmepitheel zodat de darmwand weer hersteld, voedingsstoffen niet meer onverteerd de darmwand passeren en de absorptie van voedingsstoffen verbeterd. Verder aanvullen met omega 3 vetzuren (lijnzaadolie plus een geconcentreerde EPA/DHA supplement zoals: http://www.puurnatuur.nl/nl/product/puur-omega-3)

Verder zorgen voor veel (onbeperkt?) ruwvoer en zo min mogelijk suiker en zetmeel in voeding. Je kunt bijvoorbeeld beter een vitaminebrokje gaan voeren dan biks. Let daarbij nogmaals heel goed op dat je niet teveel selenium voert!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:01

Mijn pony heeft waarschijnlijk een beschadiging in zijn darmen waardoor hij niet voldoende selenium uit de voeding op kan nemne.
Ik geef chevivit selenium bij, niet dagelijks,wamt dan zou de dosering te hoog zijn voor hem naast zijn andere voer.
Dat wel,uitzoeken hoot,teverl selenium is net zo erg als te weinig

Duurde bij mijn dier een maand voor ik verschil zag.
Ik ben tussendoor wel eens gestopt,maar dan verviel hij in zijn oude gedrag, lusteloos, boos, slechte vacht.

Ik zou even kijken hoe het blijft gaan, evt straks nog een keer het bloed laten onderzoeken hoe de waardes over een paar weken zijn

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:16

Thanks voor de antwoorden :)! Ik ben weekendje weg, dus zal morgenavond of maandag even uitgebreid lezen.
Tes22: dankje! Hij is denk ik ongeveer 158 en kilo of 500. Dierenarts vond hem er verder goed uitzien
Karrimh: na die horror van die koliek (waar ik gelukkig ook vroeg bij was) let ik erg op hem. Ik heb het geluk dat ik een fijne familie achter me heb staan waardoor ik nooit hoef te twijfelen over dierenarts als het financieel niet zo goed gaat :) dierenarts was zelf ook fan van lucerne. Ik geef het inderdaad vooral voor het langere kauwen

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:55

Hoe gaat het nu met je paard TS?

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 11:39

Chesss schreef:
Hoe gaat het nu met je paard TS?

Lief dat je dat vraagt :) hij is weer helemaal de oude! Ik heb het rijden weer opgepakt en geen rare dingen meer :D
Laatst ook oliebollen gehaald in de stad (Utrecht) en hij was zijn kalme zelf
Afbeelding

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:24

En wat heb je uiteindelijk veranderd om op te lossen?

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 12:55

Hij heeft paar dagen medicijnen gekregen, en sindsdien voer ik nu elke dag Speedibeet bij met daardoor magnesium en selenium. Gezien hij het daar nu prima op doet blijft het voorlopig zo :)

xhannaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:40

Heb bij mijn paard laatst een manenonderzoek gedaan bleek dat z'n dunne darm niet goed werkte!! Hij nam eigenlijk geen voedingsstoffen op waardoor ik hem wel extra kon bijvoeren maar dat niks hielp.
Ondertussen heb ik het advies gekregen op via haar chinese kruiden en paddenstoelen te bestellen.
Dit heb ik gedaan en ik merk nu na zo'n maandje best een heel groot verschil hij zit veel mooier in zijn vacht (hij was namelijk ook dof vooral bij de flanken) hij glimt weer mooi en hij ziet er weer mooi dik uit. Ben echt super blij met dat spul gewoon door wat luzerne+muesli eerste keer ging hij behoorlijk flamen maar nu eet hij het gewoon op.. voer dit elke dag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:06

Interessant! En vooral fijn voor jou en je paard! Wie doet dat consult voor je?