Versnelde ademhaling pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KyaraMyBest

Versnelde ademhaling pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 20:25

Mijn pony heeft sinds een paar maanden 'last' van een versnelde ademhaling. In rust ademt ze al iets sneller dan een gemiddeld paard, maar vooral bij inspanning is het duidelijk merkbaar. Na een rondje draf staat ze echt te hijgen. Verder is ze gewoon even vrolijk en voorwaarts als normaal, ze toont totaal niet sloom of ziek. Ook heb ik haar nog nooit horen hoesten. Verder heeft ze soms doorzichtige neusuitvloeiing, maar nooit een echte snotneus. Wel heeft ze een dikke wintervacht op het moment, terwijl de temperaturen de afgelopen weken hoog waren voor het seizoen.

Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, heb ik vorige week de DA er naar laten kijken. Hij heeft naar haar longen en hart geluisterd en dat was beide goed. Verder bevestigde hij inderdaad dat ze totaal niet ziek toont, maar wel versnelt ademt. Hij stelde dat ze mogelijk een stofallergie kon hebben, hoewel dit onwaarschijnlijk was gezien de huisvesting (overdag heel de dag buiten en 's nachts een buitenstal). De DA adviseerde toch om uit te testen of dit het niet was, daarvoor heb ik haar op vlas gezet i.p.v. op stro en maken we haar hooi nat. Daarnaast kreeg ik het middel Ventipulmin mee, wat de spiertjes van de wanden van de luchtpijp verslapt, zodat ze meer ruimte zou krijgen om adem te halen. Dit zou goed helpen als haar slijmvliezen daar verdikt waren door bijv. een allergie. Deze behandeling is samen met het vlas en het natte hooi vorige week vrijdag gestart, maar tot nu toe zonder resultaat.
De behandeling duurt nog een paar dagen, maar ik denk niet dat er nog verbetering in komt. Nu hoop ik als de behandeling afgelopen is weer contact op te nemen met mijn DA. Toch wilde ik hier het probleem nog even neerzetten om jullie ervaringen/adviezen/ideeën te horen, wat ik dan mogelijk gelijk aan de DA kan overleggen als ik hem weer bel.
Ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen!

Anoniem

Re: Versnelde ademhaling pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:57

Verhoogde ademhaling kan ook komen door pijn. Misschien lastig aan te geven welke pijn, maar misschien heb je de afgelopen tijden wat gemerkt. Iets in haar lopen, opgetrokken buik, etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:15

Als het mogelijk is zou je hem eigenlijk eens 24/7 buiten moeten hebben lopen met inloopstal zonder bodembedekking. Of desnoods als het weer het toelaat zonder stal. Als het dan nog niet over is, is de kans niet groot dat het een allergie is. Of het moet iets in de lucht zijn, maar dat is dan wel bijzonder als het al langer duurt. Ventipulmin heeft bij mijn merrie nooit wat gedaan. Hooi nat maken doe ik niet, wel moet ik het beest scheren; anders is de ademhaling gelijk weer beroerd. Mijn merrie stond in een stal die praktisch buiten was en op vlas, dus het kan wat dat betreft best een allergie zijn. Ik heb toen een endoscopie laten doen om toch een beter beeld te krijgen wat er nou precies aan de hand was en haar op rust gezet tot het beter ging. Sporten als je het benauwd hebt is niet zo heel fijn namelijk.

Ik zou nou een week sowieso geen wonderen verwachten.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 09:40

Joolien schreef:
Verhoogde ademhaling kan ook komen door pijn. Misschien lastig aan te geven welke pijn, maar misschien heb je de afgelopen tijden wat gemerkt. Iets in haar lopen, opgetrokken buik, etc.

Bedankt voor je reactie! Ik heb niets bijzonders aan haar gemerkt de afgelopen tijd. In het verleden heeft ze wel periodes kreupel gelopen en dat liet ze altijd goed merken. Ze heeft geen opgetrokken buik oid. Ze is erg vrolijk en voorwaarts, dus het lijkt me stug dat ze ergens zo erg last van heeft dat ik het niet in haar gedrag merk, maar dat ze er wel sneller van gaat ademen.

Nies_ schreef:
Als het mogelijk is zou je hem eigenlijk eens 24/7 buiten moeten hebben lopen met inloopstal zonder bodembedekking. Of desnoods als het weer het toelaat zonder stal. Als het dan nog niet over is, is de kans niet groot dat het een allergie is. Of het moet iets in de lucht zijn, maar dat is dan wel bijzonder als het al langer duurt. Ventipulmin heeft bij mijn merrie nooit wat gedaan. Hooi nat maken doe ik niet, wel moet ik het beest scheren; anders is de ademhaling gelijk weer beroerd. Mijn merrie stond in een stal die praktisch buiten was en op vlas, dus het kan wat dat betreft best een allergie zijn. Ik heb toen een endoscopie laten doen om toch een beter beeld te krijgen wat er nou precies aan de hand was en haar op rust gezet tot het beter ging. Sporten als je het benauwd hebt is niet zo heel fijn namelijk.

Ik zou nou een week sowieso geen wonderen verwachten.

24/7 buiten met inloopstal zou ideaal zijn, maar dat is op het moment helaas niet mogelijk. Zonder stal zou kunnen, maar dat doe ik liever niet met het weer van de afgelopen weken. Hoewel als het probleem blijft, ik het toch zeker ga overwegen.
Ze staat sws op rust nu, alleen stappen op advies van de DA.
Had jouw merrie ook als enige symtoom snel ademen of kon je nog meer aan haar merken?
Scheren ben ik ook aan 't overwegen, dat zou ook nog wel eens kunnen helpen denk.

Nies_

Re: Versnelde ademhaling pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:56

Nee, ook vocht in de benen en later chagrijnig en vervelend. DA dacht dat de weerstand verlaagd was en dat het daardoor zich uitte. Ik ben er bijna een jaar mee zoet geweest. Nu gaat het gewoon goed zonder medicatie of wat dan ook zolang ze buiten loopt. Een nacht op stal merk ik gelijk tijdens het rijden.