Groote paarden castreeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

northequest1

Groote paarden castreeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 08:26

Hallo iedereen,

Hier zijn we weer met een rare vraag…. :=
Wij zijn bezig 4 paarden te castreeren en hoopte dat (iemand) op bokt ons kan helpen. Dit jaar hebben wij 4, 3 jarige paarden gekocht van de Fokker. Het zijn geweldige paarden maar aangezien hier niet veel animo is voor hengsten hebben wij besloten ze allemaal te castreeren.

De 1 ste aan de beurt was een 3 jarige, 1.75cm hoog +/- 600kg. Onder sedatie, allemaal goed, hij werd welliswaar niet perfect wakker, ,maar hij was erg groot en na een paar seconds was hij ook weer goed wakker. Het bloede stopte redenlijk snel.

1 week later was de 2de aan de beurt, 3 jarig, 1.55cm, 500kg. Ging precies volgens het boekje (zoals de DA zei). Hij bloede aardig, maar na een uur was het redenlijk gestopt.
Nummer 1 had een goede recovery todat hij helaas een tube infection kreeg (na antibiotica eindelijk na een maand krijg hij goedkeuring voor gezond zijn.) Castreeren word hier alleen onde volidige sedatie gedaan in een schoon weiland, om eerlijk te zijn nummer 1 viel een aantal keer tijdens het opstaan duk kan goed viezigheid op hebben opgepakt.

Nummer 2 bleef over de aankomende weeken helaas bloeden, ook op antibiotica, en anti inflamatie etc, vreemd genoeg bleef hij meerdere weken bloeden (soms echt goede hoeveelheeden, niet alleen een flekje).
Nummer 2 is nu ook weer gezond.

Het was sneu voor de jongens maar ook voor de DA, hij is extreme voorzichtig met sterilasatie, alles is perfect schoon, wij hebben hier nog nooit een voorzightigere DA gevonden.
Hij gaf toe dat hij nog niet eerder zuke grote paarden had gekastreerd, en had meerdere DA’s gebeld voor advies.

Mandag was nummer 3 aan de beurt, deze keer had hij dubbel geklamt (word op 4 plekken in totaal gecrushed) helaas was hij vandaag 2 keer terug aangezien onze jongen een waterval van onderen had. Nummer 3 staat vanacht weer op stal met medicatie en doet het weer een stuk beter.

Oke, hier de vraag: Nummer 4 is na kerst aan de beurt, de DA vertelde me vandaag dat hij niet goed zeker weet wat te doen. Zelf wilde hij de Tubes afbinden, dit doet hij bij ezeltjes, en wilde het graag met de paarden ook doen maar elke DA waar hij mee sprak raade dit te strenkste af.

Dus wat is een (andere of) een goede manier om grote jongens te castreeren? Is het weis om ze af te binden? Is er een betere manier om “grote” jongens te doen in vergeleiking met jonge beestjes?

Erg bedankt voor het lezen.
Groetjes

cobiie

Re: Groote paarden castreeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:31

Hoe lang laat de Da de klemmen erop zitten?

Wij laten het altijd staand doen bij het 2 tot 4 jarige grut en tot op heden geen problemen gehad.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:38

Word er na het afklemmen op die plek hechtdraad omheen gedraaid/geknoopt?

Met die methode heb ik zelf nooit (lange) nabloeding gezien.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 08:48

Bedankt voor de reacties.
Hij laat de klemmen 3min zitten, volgns hem had hij deze manier geleerd in school. Hij end 1 DA die de lem er maar voor 1min op laat zitten. Nummer 3 was gedaan met twee klemmen, de tweede heft er een goed 5-8min op gezeten.
Hij was afgewezen door andere DA's om te hechten, dus nu weet hij niet zeker of hechten adverse reacties heft of niet?

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 08:52

De dierenarts waar ik stage heb gelopen hechte het niet echt, draaide het draad er om heen en legde er een paar knopen in.
Volgens hem was je als dierenarts zelfs strafbaar als je dat niet deed en er een paard overleed door nabloeding!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:01

Klemmen lieten wij altijd minimaal 10 minuten zitten. Daarna ook altijd even een hecht draadje erom heen. Om te voorkomen dat t erg gaat (na)bloeden. Ging altijd goed. De huid werd niet gehecht.

Ook altijd staand gecastreerd, toch minder risico's voor de hengst/ruin. Vallen met op staan/bijkomen bijvoorbeeld.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:02

Arlette1991 schreef:
De dierenarts waar ik stage heb gelopen hechte het niet echt, draaide het draad er om heen en legde er een paar knopen in.
Volgens hem was je als dierenarts zelfs strafbaar als je dat niet deed en er een paard overleed door nabloeding!

Bedankt voor je opheldering. Grappig, hier binden ze helmaal niet af.We zijn al zo lang weg uit NL dat ik de regels en gebriken voor castreeren in NL niet weet, vandaar de vraag of NL het anders/ beter doet. Bedankt!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:34

Hier blijven de klemmen ook 10 min zitten en afhechten doen we al een paar jaar niet meer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:40

De zaadstrengen zelf wel afbinden, het scrotum niet dicht hechten maar open laten dat er rotzooi uitkan.
Of anders in de kliniek op tafel en over de lies laten castreren en dan wel alles dichthechten.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:43

Bedankt voor de reacties. Dus is het in NL gewoonte om ze af te binden of niet? De DA had het vanmiddage over een electrische dril (die ze er af draait) hij wilde hier ook research op doen, heeft iemand hier ervaring mee?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:49

als een dierenarts geen ervaring heeft met het castreren van zulke grote paarden waarvan er 1 nog pony is, vraag ik mij af of hij wel zo bekwaam is. Als hij 3 keer terug moet komen is het misschien zelfs ook goedkoper om het door een ander te laten doen? Liggend in de weide wordt hier eigenlijk niet meer gedaan. staand thuis of liggend op de kliniek.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:52

Ik zou niet zitten te wachten op een Da die gaat expirimenteren op mijn paarden tijdens een standaard operatie. :7
Ik zou een andere Da voor het laatste paard zoeken.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:53

Vraag me af of TS zoveel keuze in de buurt heeft, gezien het land waar ze woont

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:56

naar mijn weten word het hier veel al staand gedaan zonder al te veel problemen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:57

smurffie schreef:
als een dierenarts geen ervaring heeft met het castreren van zulke grote paarden waarvan er 1 nog pony is, vraag ik mij af of hij wel zo bekwaam is. Als hij 3 keer terug moet komen is het misschien zelfs ook goedkoper om het door een ander te laten doen? Liggend in de weide wordt hier eigenlijk niet meer gedaan. staand thuis of liggend op de kliniek.

Liggend wordt juist nog gedaan.
Staan niet meer ivm liesbreuk en dat dat de dood van het paard betekend.
Het verbaasd me zelfs dat veel hier nog schrijven over staand.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:59

Wij hebben heir geen keuze, ze doen hier alleen plat, niemand doet staand en een klieniek met een tafel hebben we hier niet (alleen in de grote steden zitten een paar).

Deze DA is de beste die wij tot nu toe hebben gehad (lees mijn vorige topics :') ). vandaar de vraag. Bokt heeft ons al vaker geholpen probeemen op te lossen en een andere manier te vinden, helaas moet je in dit land soms self je huiswerk doen. De DA is echt een geode vent, maar hij is gewoon niet zeker waarom ze zo veel bloeden en waarom de andere DA hem afwijzen af te binden aangezien hij dit de meest logische wekwijze vindt voor het problem.
Zijn er nadeelen aan afbinden?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:11

Nee afbinden van de zandstrengen wordt vrijwel altijd gedaan. De huid/zak zelf mag je niet hechten, in verband met infecties en de troep die er dan niet meer uit kan.

Als je de zaadstreng afbind is de kans op (na)bloeden veel kleiner. En ik kan zo ook niets bedenken waarom je dat niet zou doen...?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:15

Als hij niet afbind moet hij de klemmen minstens ruim 5 minuten laten zitten.
Andere optie is idd hechtdraadje rond knopen na afklemming.

Ikzelf ben voorstander van hechtdraadje maar ken idd ook DA's die het nooit af binden.

Als alle DA's het hem afraden kan het ook zijn dat er een wettelijk puntje is. In Nederland/België ben je verplicht om af te binden, in Engeland is het dan weer verboden. Weet niet waar je woont, maar kan zijn dat niet afbinden de golden standard is in jouw land.

De DA's die ik ken die niet afbinden doen dat meestal uit vrees voor reactie op de hechtdraad.
Ik persoonlijk ben meer bezorgd om risico op nabloedingen dan op weefselreactie, al kunnen beiden wel flink vervelend zijn.

De 'drilboormethode' komt uit Amerika. Paard moet daarvoor volledig onder zeil en op de rug (in kliniek dus). Het werkt goed en snel, er is alleen 1 groot risico: als de liesringen wijd zijn kun je door het draaien een stuk buikvlies of zelfs darm mee uit de buik trekken, dat is dan einde verhaal voor paard.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:23

Kan je dierenarts niet contact nemen met een goeie dierenarts hier in Nederland? Of ander land met meer ervaring? Dan kunnen ze hierover brainstormen.

SophiaStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:43

Ik zou inderdaad de ogen afschermen

Of misschien wat grotere/hardere klemmen ?
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-12-15 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 07:51

@Thioro, heel erg bedankt voor het ophelderen. Wij wonen in Nieuw Zeeland, de meeste DA's zijn dan ook geimporteerd :D , vandaar dat ze waarschijnlijk niet op dezelfde lijn zitten. Ik wil ook zeker dat hij de volgende afbind.
Ik had nog geen kans gehad om in het drilboor idee te kijken maar had al een idee dat het niet geschikt zou zijn voor onze faciliteiten (had er hier ook nog nooit verder van gehoord)
@Cardy, hij heft meerdere hier in NZ gebeld en krijgt een nieuwe jongen van UK voor hem werken in January maar gezien Thioro's antwoord kan hij het hem goed hebben afgeraden.

Na nog even MR Google te hebben gevraagd, gevonden dat 20-30% van de paarden complecaties hebben na he castreren. De DA is echt niet dom of incapable, hij heeft gewoon nog niet eerder deze grote paarden gecastreerd wat eerlijk genoeg is.
Nogmaals, iedereen bedankt voor de reacties +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:58

northequest1 schreef:
De DA is echt niet dom of incapable, hij heeft gewoon nog niet eerder deze grote paarden gecastreerd wat eerlijk genoeg is.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Mijn paard dat klein is 1.47 m. en als vierjarige geruind werd in de kliniek staande, hebben ze midden in de nacht op tafel moeten leggen vanwege de enorme nabloeding die hij kreeg. De dierenarts vertelde me dat hij 's nachts wakker werd en gelijk wist dat het "die kleine zwarte" was en als een gek is hij naar d ek,liniek gereden. Mijn paard is toen op tafel liggend geopereerd en is inmiddels een gezonde 20 jarige. Dus het nabloeden komt niet alleen bij grote paarden voor of heeft te maken met ondeskundigheid.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 08:28

@pien_2010 bedankt. Wow wat goed dat hij ok is! Uit nieuwsgierigheid was hij wel of niet afgebonden? Wij doen de volgende wel, ben benieuwd of we dan goed zitten en minder (of geen) nabloeding hebben. Fingers crossed!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:34

Er zijn diverse methoden voor het castreren. Zowel staand als liggend, en methoden waarbij je de boel wel of niet afbind en wel of niet hecht.

Voor ouderen dieren wordt aangeraden dit niet staand te doen, en de boel af te binden. Omdat de dieren ouder zijn, zijn de weefsels stugger, moet je meer manipuleren en is de kans op complicaties groter. Voor oudere en dus grotere dieren zou ik ze liever laten castreren onder kliniek omstandigheden, omdat je bij het staande dier ook minder steriel kan werken (in het land bij een liggend dier is ook minder steriel). Als je niet steriel kan werken, kan je de wond ook niet sluiten omdat je bacteriën opsluit, en dan is de kans op nabloeding of prolaps van de darm groter.

In de kliniek is ook de begeleiding qua recovery beter.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:37

Poeh hier ook de castratie van de 3 jarige (1.54 hoog) staand laten doen, ging hartstikke goed. Vond het bloederiger dan ik dacht haha, maar het echte bloeden was na een uurtje ook wel gestopt. Moet wel zeggen dat ik de ingreep en vooral de nasleep toch wel heftiger vindt dan ik van tevoren had verwacht. Heb het overigens thuis laten doen, is erg schoon bij ons. Overigens is 1.55 toch niet groot? Denk ook dat je DA helaas incapabel is. Hier heeft de DA trouwens ook het laatste stukje zaadstreng als ik het goed heb begrepen gehecht, maar een erg klein hechtinkje. Voorderest bleef de wond uiteraard open, heeft daardoor minimaal gebloed, wel druppelen maar niet echt vloeien.