Help!? Wat heeft mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieva

Help!? Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 15:51

Hi,

Ik zit met heel veel vragen en ben opzoek naar antwoorden en hoop dat iemand me hier misschien mee kan helpen?

Ik heb een 7 jarige merrie die sinds een paar maanden op een nieuwe plek staat. In het bos met 2 andere paarden. 24/7 buiten op een groot weiland.
Momenteel heb ik weinig tijd dus staat ze voornamelijk lekker paard te zijn op het land. 3 weken terug heb ik voor het laatst een rustig bosritje gemaakt.

Zondag kwam ik aan en toen ik zoals altijd ging fluiten, kwamen de andere 2 aangerend maar mijne bleef achter in het land staan.
M'n gevoel zei meteen dat er iets goed mis was dus met lichte paniek rende ik naar achter en zag dat ze naar me toe probeerde te lopen, wat niet tot heel moeizaam ging. Ze liep alsof ze dronken was en strompelde wankel naar me toe.
Uiteraard meteen haar benen en lijf nagekeken op wondjes of plekken maar ik kon niks vinden. Helemaal overstuur, aangezien ik niet snapte wat dit was en ook niet kon bedenken wat dit kon zijn, heb ik de DA gebeld, die der best deed zo snel mogelijk te komen. Ze ging alleen net een spoedoperatie in dus ik moest even geduld hebben.

Ondertussen overstuur een vriendin gebeld en uiteraard nog meer dingen gecheckt maar ik kon niks duidelijks vinden.
Heb haar mee naar voren genomen en het lopen ging iets beter maar nog lang niet goed. Alsof ze onwijs erge spierpijn had en elke stap zeer deed.

De DA heeft haar hartslag, temp en longen nagekeken maar dat was goed. Uiteraard ook nagekeken op hoef/spierbevangen maar ook dat leek het niet te zijn. En ze liep al beter dan daarvoor dus hebben we besloten haar een pijnstiller (ontstekingsremmend en spierverslappend) te geven en af te wachten hoe ze de volgende dag zou zijn.

Maandag ochtend vroeg meteen weer gegaan en de pijnstiller zou 24u moeten werken dus ze zou pijnvrij moeten zijn.
Ze was niet slechter geworden maar ook zeker niet beter. Dus de DA weer laten komen voor een bloedonderzoek.
Hij dacht ook aan spierbevangen dus ik moest wachten op de uitslag. Dit bleek het niet te zijn en er is niks geks gevonden in haar bloed wat daar op kan wijzen.

Als je haar ziet staan oogt ze levendig. Ze eet nog goed en is niks geks aan haar te zien, tot ze gaat lopen. Ze loopt heel stijf met haar hele lichaam en haar spieren zijn ook wat hard.

Ze loopt niet meer dronken of heel wankel, maar ik vind het niet fijn om haar te zien lopen.

De pijnstiller hielp dus niet. Zou ze zoveel pijn hebben dat zelfs de pijnstiller niet genoeg is? Ik kan het me haast niet voorstellen aangezien ze verder goed oogt en te levendig is.

De enige optie is om nu met haar naar de kliniek te gaan om haar binnenstebuiten te keren. Maar wat jullie vast ook weten hangt daar een aardig prijskaartje aan. En ik heb echt heel veel voor haar over en zou dat ook meteen doen indien het nodig is. Daar vraag ik verder ook geen commentaar op. Indien het niet snel beter gaat of indien het erger wordt laad ik haar ook meteen op en breng ik haar naar de kliniek.

Ik ben alleen heel benieuwd of iemand dit herkent, of iemand een idee heeft of misschien een tip heeft in welke richting we moeten kijken?

Ik zal zo nog even een filmpje uploaden voor een betere beeldvorming.

Anoniem

Re: Help!? Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:53

Is ze getest op infectie ziektes?? Of staat er een mogelijk giftige plant in de omgeving van de wei???

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:57

Wat raar.. Dat ze niet beter loopt met pijnstillers wijst erop dat ze niet zo slecht loopt omdat ze pijn heeft, maar ze loopt dus slecht omdat er iets anders mis is.
Misschien spierverzuring door iets dat ze nu anders eet?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:58

Atypische myopathie zou waarschijnlijk veel heftiger symptomen geven, maar toch...

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:02

RuthenRoos schreef:
Atypische myopathie zou waarschijnlijk veel heftiger symptomen geven, maar toch...

Dat was dan wss ook allang uit het bloedonderzoek gekomen!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:04

Kan ze gevallen zijn? Acute ataxie? Omdat je zegt dat ze "dronken" liep...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:06

Dat dronken lopen trouwens, kan dat niet vanuit de hersenen komen? Dat ze een herseninfarct gehad heeft en daardoor geen controle over haar spieren heeft..

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:08

De dierenarts zei dat als het Atypipsche myopathie zou zijn dat ze inderdaad slechter moest zijn of zelfs er al niet meer was geweest.

De andere paarden hebben nergens last van. Ze heeft geen ander voer gekregen.

Er staan wel beukenbomen maar dan moet ze daar wel veel van op hebben en dat lijkt ons niet logisch. Ook vertoont ze verder geen symptomen wat op vergiftiging lijkt.

http://youtu.be/m1j6TeEwBFs

Dat hele erge hoe ik haar aantrof (dat wankelen en dronken) heb ik niet meer gezien maar het is alsnog niet best.

Ter vergelijking. Dit is hoe ik haar normaal aantref:

http://youtu.be/PTN4YIRjBfU

Ze is ook beslist geen slome maar juist altijd actief en vlot

Het gekke blijft dat ze verder echt gezond oogt en ook aan de hand gewoon zit te klieren en oortjes erop enz.

http://youtu.be/ILDdR6ORwP8

http://youtu.be/jSDbdQh-Yks

Nog 2 van hoe ze nu is.
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-12-15 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:25

Lijkt op ataxi , coordinatie storing, kan ze misschien uitgegleden zijn? Dan zou ik een dierenarts laten komen die tevens fysiotherapeut voor paarden is.
Kan je haar nu makkelijk omduwen,of staat ze stevig op haar voorbenen?

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:34

luckyluuk schreef:
Lijkt op ataxi , coordinatie storing, kan ze misschien uitgegleden zijn? Dan zou ik een dierenarts laten komen die tevens fysiotherapeut voor paarden is.
Kan je haar nu makkelijk omduwen,of staat ze stevig op haar voorbenen?

Uitgegleden kan natuurlijk altijd gebeurd zijn. Ze staat redelijk stevig op haar benen en kan haar niet zomaar omduwen.
Maar als het ataxie is dan kan ze denk ik miet zo makkelijk lopen en eten tegelijk toch? Zoals op het 2e of 3e filmpje.

Maar ik zal het morgen eens voorleggen. Had de DA er wel over gehoord maar volgensmij was hij daar niet van overtuigd

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:39

De filmpjes zouden mooier zijn als ze gewoon in 1 tempo een stuk rechtuit liep, dan kun je het veel beter beoordelen. Wat mijn vooral opvalt is dat ze erg wijd loopt met haar voorbenen. Achter kan ik op deze filmpjes minder beoordelen. Is er niks dik of warm rondom nek, schouders, borst?

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 16:46

Rindin schreef:
De filmpjes zouden mooier zijn als ze gewoon in 1 tempo een stuk rechtuit liep, dan kun je het veel beter beoordelen. Wat mijn vooral opvalt is dat ze erg wijd loopt met haar voorbenen. Achter kan ik op deze filmpjes minder beoordelen. Is er niks dik of warm rondom nek, schouders, borst?

Ja het is lastig filmpjes maken als ik met haar loop want ze wilt niet graag lopen. Ik zal morgen even kijken of iemand me wilt helpen. Want haar laten lopen en filmen is niet echt een succes.

Ze loopt inderdaad erg wijd met haar voorbenen. Dat valt van voor ook het meeste op.
Het is wel echt met haar hele lijf en niet zozeer alleen voor (wat inderdaad wat lastiger te zien is op de filmpjes)

Er is niks warms of dik op haar hele lichaam. Ook geen gevoelige plekken en kunnen overal op drukken. Draaien kan ze ook gewoon, zowel linksom als rechtsom.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:50

met de achterben stapt ze onder, maar de voorbenen zet ze wijd uiteen. Als ik filmpjes bekijk van atactische paarden zie ik dit symptoom niet hoor. Daar zie ik paarden die hun evenwicht niet kunnen houden als ze stilstaan.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:54

Ik vind het erg lijken op hoefbevangenheid, aangezien ze vooraan enorm stijf loopt en zo ook best wel rond is.

Zijn haar hoeven warm? (anders dan normaal?)
Krijgt ze opeens voer bij of ander voer?

edit: na die twee laatste filmpjes te zijn, lijkt het niet echt op hoefbevangenheid :o
Laatst bijgewerkt door Oliiviia op 08-12-15 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:55

Art_Ificious schreef:
met de achterben stapt ze onder, maar de voorbenen zet ze wijd uiteen. Als ik filmpjes bekijk van atactische paarden zie ik dit symptoom niet hoor. Daar zie ik paarden die hun evenwicht niet kunnen houden als ze stilstaan.

Atactie is een verzamelnaam voor allerlei neurologische afwijkingen in het bewegen, dus niet ieder paard vertoont dezelfde symptomen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:59

Kan je ze niet even ergens anders neer zetten. (paar dagen). Mocht het iets in de wei zijn, zou ze kunnen opknappen en weet je in ieder geval waar je het moet zoeken.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:07

Lijkt wel iets neurologisch . Of evenwicht. Heeft ze iets in/aan haar oor misschien?

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 17:32

Nee het is geen hoefbevangenheid. Haar hoeven zijn goed en niet warm. Ook krijgt ze geen ander voer.. Ze staat ook niet zoals ze dan vaak gaan staan.

Ataxie durf ik niet te zeggen. Echt geen ervaring mee. De DA leek dat ook niet erg waarschijnlijk.

Neurologisch, waar moet ik dan aan denken? En evenwicht? Ik zal morgen ochtend in het licht meteen eens kijken in/aan haar oor. Niet aan gedacht.. Dankjewel!

WendyLotte schreef:
Kan je ze niet even ergens anders neer zetten. (paar dagen). Mocht het iets in de wei zijn, zou ze kunnen opknappen en weet je in ieder geval waar je het moet zoeken.

Maar wat zou het kunnen zijn dat mijne daar als enige dan last van heeft? Dan zou je denken dat de andere ook iets moeten hebben...

Ik kan het inderdaad overwegen. Wil sowieso verhuizen met haar alleen ik vind nog geen geschikte plek..
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-12-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:36

Is het drinkwater "veilig"? Leidingwater of grondwater? Geen metaalresten in bak?

En hou voor de zekerheid ook de andere paarden goed in de gaten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:49

Mieva schreef:
Nee het is geen hoefbevangenheid. Haar hoeven zijn goed en niet warm. Ook krijgt ze geen ander voer.. Ze staat ook niet zoals ze dan vaak gaan staan.

Ataxie durf ik niet te zeggen. Echt geen ervaring mee. De DA leek dat ook niet erg waarschijnlijk.

Neurologisch, waar moet ik dan aan denken? En evenwicht? Ik zal morgen ochtend in het licht meteen eens kijken in/aan haar oor. Niet aan gedacht.. Dankjewel!

Ataxie = neurologisch

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:51

Ik kan het je niet vertellen, maar als ik zo beweeg ben ik gevallen en heb ik spierpijn. Wellicht is ze onderuit gegaan? Ik volg! Ik hoop dat je er snel achter komt wat het probleem is en dat je er iets aan kan doen.

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 17:57

Ze drinken (alle 5) altijd uit de sloot. Ik opperde ook om dat te laten testen. DA zei, dat kan, maar aangezien de andere niks vertonen is het zeker niet waarschijnlijk.
We houden ze allemaal uiteraard verder goed in de gaten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:01

Wat een mooie Haflinger! Mijn mening is dat ze last van iets in haar rug heeft. :(:)

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:02

Iser schreef:
Ik kan het je niet vertellen, maar als ik zo beweeg ben ik gevallen en heb ik spierpijn. Wellicht is ze onderuit gegaan? Ik volg! Ik hoop dat je er snel achter komt wat het probleem is en dat je er iets aan kan doen.

Dankjewel. Ik hoop het ook. Het is zo vaag en ik snap er niks van. Als het puur spierpijn zou zijn dat had het wel beter moeten zijn na de pijnstilling zou je denken.
Ik hoop wel dat het zoiets (simpels als spierpijn) is uiteraard, maar het voelt niet goed..
Elke keer weer als ik er heen ga hoop ik dat ze weer vrolijk rond dartelt. Vind vanaf zondag al aardig lang duren ...

anjali schreef:
Wat een mooie Haflinger! Mijn mening is dat ze last van iets in haar rug heeft. :(:)

Dankjewel! Ze is niet echt op haar best nu maar ze is heel mooi inderdaad!

Haar rug denk ik niet. De DA heeft dat gecheckt en ze reageert helemaal niet gevoelig op haar rug..
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-12-15 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:31

Ik zou haar toch naar een kliniek brengen, hier op bokt kunnen we er zo ook niks van zeggen. Maar dat het niet goed is, dat lijkt me duidelijk. Als je haar met de trailer gaat brengen, rijd dan zo rustig mogelijk, ga met 10 kmpu de bocht door, mocht het namelijk iets neurologisch zijn of mocht ze pijn hebben, dan kan ze zo omvallen.
Heeft je dierenarts ook neurologische testjes gedaan zoals aan de staart trekken, omduwen en laten draaien op de achterhand? Dat kan je ook zelf doen.
- ga aan de zijkant staan van je paard en trek aan de staart. Je paard moet de andere kant op stappen of tegen duwen. Kun je haar omtrekken = niet goed. Doet dit aan beide kanten.
- duw haar om bij de achterhand, kijk hoe ze reageert, zet ze haar benen normaal neer of kruist ze raar haar benen. Dit kun je ook doen als je eten op de grond zet zodat ze het hoofd omlaag moet doen. Dan verergerd dronkenschap vaak.
- zet je paard stil en draai m rustig om rond de achterhand, het paard moet de achterbenen hierbij optillen om zich te verplaatsen. Laat ze de achterbenen staan= niet goed.