Ernstige cornage, laten inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Ernstige cornage, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:27

Paard van een kennis van me blijkt bij verkoop ernstige cornage te hebben, hij heeft er nooit iets van gemerkt maar hij deed er ook verder niets mee.
Omdat het geen jong paard meer is en de verkoop zonder gebreken al moeilijk genoeg, twijfelt hij nu om haar te laten inslapen.
Alleen vraag ik me af of dat nodig is. Paard is 17 en al een aantal jaren niet meer gereden, er is mee gefokt en ze heeft best een leuk papier, maar ik begrijp dat cornage erfelijk is, dus dat is ook geen optie meer.
Verder wel een kerngezond paard maarja, daar heb je nu niets aan.

Wie heeft er ervaring met cornage? Wat zijn jullie ervaringen met het weer in conditie brengen van een paard met cornage? Hoe zit dat erfelijke deel?

Gowlan

Re: Ernstige cornage, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:29

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:30

Ja dat weet ik, maar daar gaat het nu dus niet om.
Hij had haar niet voor niets te koop staan ;)

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:30

Ik heb er niet veel verstand van maar ik denk inderdaad dat je een paard met cornage moeilijk kan verkopen, en dat is wel wat de eigenaar wil. Wie gaat hem dan weer op conditie brengen vraag ik me af?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:32

Hier ook een met cornage, maar die loopt gewoon goed in de sport :)

cornage is niet altijd erfelijk hoor, de mijne heeft het aan een stemband door extern trauma.

Vind inslapen wel cru... beestje heeft zo nergens last van/pijn en de eigenaar heeft er ook nooit wat aan gemerkt!
Ik neem aan dat de kennis het paard al langer heeft... beetje raar dan zo'n beslissing :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:35

Hoe weet je of het door extern trauma komt? Paard heeft de laatste jaren alleen maar op het land gestaan, niemand heeft er wat aan gemerkt. Nu was ze bij de koper, die is gaan rijden en viel het op dat ze snel buiten adem is en geluid maakt bij inspanning. En de dierenarts bevestigde dus verlamming van linker stemband.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:41

Ik zou geen paard kopen met cornage.. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er veel mensen zullen zijn die zo'n paard zullen kopen tenzij ze er zelf geen verstand van hebben. Of je een paard met ernstige cornage aan zulke mensen wil verkopen..? Het paard heeft er geen last van met warmte (zomer)?
Wat zei de DA over de vooruitzichten?

Lastig hoor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:42

De eigenaar wil het paard dus niet houden maar moet het houden omdat het paard cornage heeft en niemand zo´n paard wil kopen. Nu is een 17 jarige eigenlijk toch al moeilijk te verkopen. Eigenlijk maakt dat geen verschil meer. Want afgezien van de cornage, wie wil er nu een 17 jarig paard kopen dat al een paar jaar alleen maar op de wei gestaan heeft?

Misschien krijgt hij naar nog verkocht voor 400 euro of iets meer dan de slachtprijs.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:46

Nouja zonder de cornage zou ze voor de fokkerij geschikt zijn of gewoon om mee te rijden.
Dan kun je tenminste nog wat, maar nu houd het gewoon op zeg maar.

Wat de dierenarts precies gezegd heeft weet ik niet, wel dat ze nog licht gereden kan worden geloof ik.
Of ze in de zomer meer last heeft geen idee, hij (en niemand anders) heeft er ooit iets van gemerkt, kwam echt out of the blue.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:48

Heeft het paard al eerder veulens gehad?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:49

Als die cornage echt zo ernstig was, dan had de verkoper toch allang iets aan het paard gemerkt?
Zo'n paard daarom laten inslapen (laten slachten) gaat wel erg ver. Cornage heeft soms een kleine invloed op de algehele conditie maar meestal niet, het paard maakt gewoon een bijgeluid bij inspanningen. Niets ernstigs, alleen maar een gek geluid.
Misschien dat een koper voor de sport geen interesse meer zal hebben, maar menig recreant of manege kan heus nog een paar jaar plezier beleven aan het paard.
En per saldo levert dat de verkoper (iets) meer geld op dan de slager zal betalen.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:52

Je moet je alleen afvragen of je het paard liever laat inslapen of liever naar de manege brengt waar het nog een aantal jaar 3-5 uur per dag moet lopen terwijl hij niks gewend is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:53

Ja ze heeft eerder veulens gehad, anders zou ik dat natuurlijk niet zeggen :+

Dees is dat echt zo, dat het alleen om een bijgeluid gaat? Ik heb begrepen dat ze er toch ook wel een slechtere conditie van hebben.
En welke manege of recreant wil zo'n paard als er ook paarden te krijgen zijn die niets mankeren?
Dat is het punt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:54

Vind het wel apart dat nooit iemand iets gemerkt heeft en het nu ineens zo ernstig is :?
Klinkt meer als een onderuitkomsmoes van de koper...

Heeft hij de merrie helemaal niet gezien, laten lopen of bereden voor de aankoop?

Maar om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden:
Nee, ik zou haar er niet voor laten inslapen.
Wie weet is het onstaan door bijvoorbeeld droes en is er geen sprake van erfelijkheid en als recreatiepaard zal ze best nog kunnen, toch?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:55

Paard dat al jaren in het land staat zal ook geen conditie meer hebben. Dus lijkt me lastig vaststellen of dat door de cornage komt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:55

No_No schreef:

Maar wat maakt het paard interessant om mee te fokken?

Tegenwoordig leveren veulens niets meer op, zelfs niet als ze uit bewezen bloedlijnen komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 22:59

Er is een endoscopie gedaan door de dierenarts.
Koper heeft het paard gezien op het land, hij zou ermee willen fokken heb ik begrepen maar hij is dus gaan rijden toen hij haar thuis had.
Doet er verder ook niet zoveel toe, de situatie is zoals hij is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:01

Desiree schreef:
No_No schreef:

Maar wat maakt het paard interessant om mee te fokken?

Tegenwoordig leveren veulens niets meer op, zelfs niet als ze uit bewezen bloedlijnen komen.

Dat klopt en de cornage er bij maakt dat zeker niet aantrekkelijker.

Bij ons op stal staat een paard met cornage die met heet zomerweer echt te horen is en ook meer zweet dan de andere paarden. Bij een ernstige cornage moet dat dus wel opvallen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 23:04

Maar ze heeft dus al een paar jaar op het land gestaan, dus hoeveel valt er dan aan te merken?
Over hoeveel tijd zou zoiets zich moeten ontwikkelen? Is dat maanden of jaren?

Edit; wat haar interessant maakt als fokmerrie voegt nu toch ook niets meer toe. Wie wil er fokken met een paard met een erfelijk gebrek? Edit2; hoewel, als je ziet wat er aan dekhengsten rondloopt. Maar goed, des te meer reden om met gezonde merrie's te fokken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:07

Wie wil er fokken met een paar met een erfelijk gebrek?
Wie wil er weer beginnen te rijden met een paard op leeftijd dat een paar jaar alleen maar op de wei gestaan heeft?

Dit paard levert niets meer op. Afgezien van de cornage kan hij er al niets meer voor vangen. 400 euro is de hoogste prijs, iets meer dan de slager zodat ze nog ergens terecht komt waar ze het goed kan krijgen. Euthanasie en af laten voeren door de rendac kost alleen maar geld. Zo kan de eigenaar het ook proberen te zien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:07

In laten slapen of slachten is veelal een eerlijker keuze dan dit dier weer in de handel slijten. En van al die verhalen over zogenaamde gezelschapspaardjes wordt je ook niet vrolijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:08

senna21 schreef:
In laten slapen of slachten is veelal een eerlijker keuze dan dit dier weer in de handel slijten. En van al die verhalen over zogenaamde gezelschapspaardjes wordt je ook niet vrolijk.

Daar heb je een belangrijk punt.
Dit paard zal dan ook met een heel eerlijk verhaal verkocht moeten worden om te voorkomen dat ze van de een naar de ander gaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:12

Je kunt zelf wel een eerlijk verhaal vertellen, maar je hebt geen invloed op wat daarna gebeurt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:15

Als er mee gefokt is en ze is makkelijk drachtig te krijgen, dan kan de eigenaar haar aanbieden als draagmerrie. Daar is nog best wat vraag naar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 23:22

Huh serieus? Hoe kom je daarbij?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 07-12-15 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt