Losse wand, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Losse wand, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 09:43

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met een Losse wand bij hun paard? Aantal weken geleden is bij mijn paard een losse wand geconstateerd. ( eigenlijk bij toeval, paard stond ivm andere problemen op dierenhospitaal visdonk waar hij toen meteen beslagen is) Hij is toen toen gedaan door Anton van Nassau ( echt wat een topsmid is dat!) en die heeft toen aan de onderkant een klein inhammetje gemaakt zodat ik het kon behanden. Leek verbetering in te zitten en de keer daarop is er niet te veel aan gedaan, ze wilden het liever niet loshalen om zo lang mogelijk de stabiliteit in de voet te houden. Nu is hij wegens priveomstandigheden de laatste keer thuis beslagen en volgens de smid was er geen losse wand meer te zien. Echter klapte hij gister zijn ijzer eraf en schrok ik wat ik zag. Was wel degelijk een losse wand te zien en lijkt wel of hij nu aan de buitenzijde ook niet helemaal netjes meer is. Ondertussen is er vanmorgen al contact geweest met de kliniek en kan ik morgen weer bij van Nassau terecht. Zijn er meer mensen met losse wand ervaringen?

Dit is de binnenzijde. Niet zo goed te zien op de foto maar je kunt ongeveer 1,5 a 2 cm naar binnen.
Afbeelding

Afbeelding

Marjo89

Re: Losse wand, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:47

Heb je betere foto's van de hoeven in zijn geheel.
Zie vooral lange hielen en overgroeide steunsels.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 09:54

Denk dat dat vertekend Marjo. Heb helaas geen betere foto's van zijn voeten. Paard wordt overigens dus beslagen door van Nassau en vertrouw erop dat hun echt wel weten wat ze doen. Was dan ook opzoek naar ervaringen met losse wanden...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:15

Jouw paard is bij Van Nassau in vertrouwde handen morgen. /3
Schrijf jouw vragen op en stel ze morgen aan Anton.

Ik ben vorige week bij Van Nassu geweest met Janouk. Ze had helaas 2 losse hoefwanden.
Dus helaas praktijk ervaring, maar geen tips.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:22

Kijk eens naar natuurlijk of anatomisch bekappen. dan zie je dat dit helemaal niet veel voorstelt. Marjo89 heeft zeker een punt over de steunsels en hielen. de foto is niet heel duidelijk maar voor mij ziet het er vooral uit alsof het kwartier te lang is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 11:39

Natuurlijk bekappen hoef je bij mij niet mee aan te komen. Wil d'r niet eens overna denken!

Janouk, wat onwijs vervelend zeg! Hebben ze bij jou paard de wand open gelegd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:54

Vertrouwen op van Nassau :j . Als hij ergens in goede handen is, is het daar.

Hoe, wat, waar, waarom en wat te doen is hierbij erg lastig. Zeker als je niet weet hoe groot het is (aangezien je nu niet kan zien tot hoe ver de wand los is).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 12:18

Ben ik helemaal met je eens Dennis, is ook lastig te zeggen. Op van Nassau vertrouwen doe ik zeker! Mede dankzij Anton is mijn paard terug gekeerd in de sport. ( nadat hij op andere kliniek rijp voor de slacht verklaard was ). Maar was nieuwschierig hoe het verloop bij andere paarden gegaan is. :-)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:07

Wat hier goed geholpen heeft. Is het ruim laten wegsnijden door de hoefsmid en elke dag honing (van de imker) smeren

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:12

Het is voor ons al wel heel lang geleden en ik was nog piep jong toen onze pony het kreeg. Wat ik nog weet is dat de hoefsmid de hoef heel kort bekapt heeft, alles eraf wat niet goed was. Elke dag in soda weken en dan een bepaald spul op de hoef smeren. Wat ik mij kan herinnering was het groen. Heeft wel een half jaar geduurd voordat hij weer een normale hoef had.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 13:32

Thanks voor de tip margarita! Ik smeer indd honig in combinatie met pure propolis. Hoop dat het werkt!

Wow Daantjuh, dat is lang een half jaar! Heeft ie toen ook echt een half jaar stil gestaan of heb je gewoon door kunnen trainen?

Dat is eigenlijk een beetje mijn grootste angst, dat hij uit training moet.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:53

Ik weet dat we in het begin niet konden rijden, omdat de hoef heel gevoelig was. Maar dat we er tijdens het weken en smeren wel weer op gereden hebben. Hoelang precies niet weet ik niet meer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:30

Oke dus gelukkig niet een half jaar op rust! Bedankt in ieder geval!

Ik wacht morgen maar af, ben benieuwd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:40

Wij zien hier van achter onze pc natuurlijk niet echt hoe het er echt uit ziet.
Op de foto is idd heel weinig te zien vind ik zelf ook wel, en begrijp ook niet echt waar je juist bedoelt dat de losse wand zich situeert.
Indien het een stukje losse hoefwand betreft zal het idd een gans jaar of zelfs langer duren voor het weer allemaal een mooi geheel wordt.
Maar ik dacht dat je zelf met je duim aanwees waar het was , en dan spreken we eerder over een stukje losse hoefzool, en dat is dan meestal een gevolg van een blein die er geweest is, in dat geval is het veel vlugger weer in orde, dan spreken we over een maand of drie à vier.
In beide gevallen kan er in de meeste gevallen wel redelijk gewoon doorgereden worden.
Zaak is alleen dat je het een beetje in het oog moet houden en vuilopstapeling in open voegjes vermijden, want anders gaat het daar een broeinest worden van bacterien en krijg je dus de losse wand nooit geheel hersteld door de infectie.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 19:04

Nee ik wees het niet aan met m'n duim, was gewoon om z'n voet vast te houden en een foto te kunnen maken.

Zoals gezegd is door de smid wel degelijk een losse wand geconstateerd, de vraag is alleen even hoe erg het is. En dat hoor ik morgen. Vroeg ook puur ervaringen met losse wanden, losse wand is namelijk al geconstateerd. Bedankt verder voor de info.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:18

Oei een losse wand! |( Dat kom je niet zo vaak tegen. Ik heb zelf stage gelopen bij de faculteit diergeneeskunde en een van de opdrachten was het onderwerp losse wand nader uitspitten naar aanleiding van een patient die daar op dat moment stond.

Helaas heb ik hierover geen recent materiaal meer (is inmiddels wel een heel aantal jaar geleden) maar wat overal uit de literatuur en het net ontluikende internet naar voren kwam is dat het belangrijk is dat de plek waar de wand niet meer aangesloten is open gehaald moet worden. Dan moet het stuk daaronder helemaal eraf of in ieder geval niet dragend gemaakt worden (door een ijzer met hier een gat of door het heel kort te kappen) Het is het beste om het paard op rust te zetten op een niet te harde ondergrond maar ook vooral niet op zacht gras of een natte bodem. Pas nadat er weer gezond hoefweefsel begint te groeien kun je heel langzaam weer beginnen met bewegen.
Het is een heel langdurig proces waarbij nauw contact gehouden moet worden met een goede smid.

Ik wens je heel veel sterkte en beterschap voor paardlief met dit gruwelijk vervelende probleem.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:23

Nou veel succes dan maar

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:33

Hier ook ervaring met losse wand. Bij mijn paard is het begonnen toen hij een hoefzweer heeft gehad, en er zo bacteriën en schimmels naar binnen zijn getrokken in het gat ondanks elke dag ontsmetten en behandelen. Het enige wat na 6 maanden geklooi, gesnij en gesmeer heeft geholpen, is het volledig weghalen van de zijwand, zodat er geen vuil meer kon inhopen en er zuurstof bij kon. Er is nu na nog een halfjaar bijna niets meer van te zien. Paard mankte na paar weken van het weghalen van de zijkant niet meer en de hoef is volledig herstelt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:37

Hier hetzelfde gevalletje bij de achter hoeven. Heb het weg gekregen door met pure imaverol te smeren.

Oude tandenborstel of kwast en na het schoon schrobben van de hoeven (binnen en buitenkant) even goed insmeren.

Verder door de smid telkens beetje laten bijwerken.

Succes.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:50

Dank voor de tips allemaal!

Taucha, wel een interessant onderwerp voor een schoolopdracht! Bedankt voor je info, heb ik echt wat aan!

Dimple, ik zat inderdaad ook al aan imaverol te denken. Smeerde jij dat 1x per dag?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:27

In de periode dat het actief was wel, nu schrob ik ongeveer 2x per week alles schoon zodat ik het goed kan zien en kwast ik het even in. Puur preventief zeg maar.

Ik moet zeggen...........samen met de smid en imaverol zijn we er goed doorheen gekomen zonder al teveel gepruts. :j

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:49

Hier heeft het ook wel ruim een half jaar geduurd voordat de gehele hoef weer volledig terug gegroeid was. Maar ik wel wel gewoon kunnen rijden/mennen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:13

Ik ben vanmiddag met hem op de kliniek geweest. Hij had inderdaad een heel stuk losse wand, maar gelukkig niet tot aan de kroonrand. Halverwege zijn voet was er wel aansluiting dus niet de hele wand is open gelegd gelukkig. Zit nu een halve maanvormige inham in zodat ik het kan behandelen. Als het niet erger wordt en goed geneest dan zou het met een maandje of 4 er uit gegroeid moeten zijn. Even afwachten dus nog.

Afbeelding

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:55

Helaas ook ervaring mee, ontstaan tijdens mijn zwangerschap. Toen ik er minder zicht op had en tijdens een verhuizing van stal.
De hoefsmid heeft het toen open gehaald en met honing ingesmeerd, als het niet zou betere voor de volgende afspraak zouden we over op de medische middelen. Gelukkig niet nodig geweest, 2 keer open gehaald en vaak naar het strand de zee in, waren genoeg om het op te lossen.
Het was dus onstaan in de tijd dat ik niet meer op het strand kwam, door tijd gebrek, maatje die overleed en stress van de verhuizing.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:34

Wow, dat is geluk hebben, Aukelizzy! Fijn dat het maar zo'n "klein" stukje is dat los zat. Nu wel goed in de gaten houden of het niet doorschiet naar boven. Dus zeg maar wekelijks even heel goed schoonmaken met veel water en een badje met badedas of soda en daarna bv met een felle lamp en/of een spiegeltje kijken of het nog steeds aangesloten zit. Succes!