Een dikke buikspier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzie2015

Een dikke buikspier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 17:22

sinds gisteren is mijn pony aan de onderkant van haar buik opgezet. Het lijkt erop alsof de buikspier (??)helemaal is opgezwollen. De haren staan overeind. Het loop van voor naar achteren en is een plek van ongeveer 50 cm bij 15cm. Als je eraan komt is het gevoelig en kijkt ze heel boos.
Ze loopt met 2 volwassen paarden in de wei en ik vrees dat deze haar hebben geschopt. Gisteren was het helemaal hard nu lijkt het wat zachter.
Een allergische reactie zou ook kunnen maar vindt het gek dat het maar aan 1 kant van de buik zit.
Pony eet verder goed, is fris, goede mest, oogt fris etc.
Iemand ideeën, tips of suggesties?

Bralindy

Re: Een dikke buikspier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:01

Heb je de dagen ervoor flink gewerkt? Kan ook spierpijn/beursheid zijn als er een paard tegen aan geschopt heeft. Ik zou het nog even aankijken..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:04

Is het wel de buikspier? Is het geen vochtophoping? Zoals je ook wel eens bij drachtige of bevallen merries ziet?
Loopt het over het midden van de buik?

Lizzie2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 16:59

Nope, het is gek dat het ook maar 1 buikhelft betrekt.. Het is ook denk ik vocht, was eerst heel hard, nu iets zachter. Ze vindt het ook echt vervelend als je eraan komt. Het is ook niet hele buik maar lijkt de spier te zijn. Zou het van een klap kunnen komen van ander paard?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:21

Als je er met je vinger in drukt, blijft er dan even ene holletje achter of trekt het gelijk weer vlak? Als je even een holletje houdt is de kans groot dat het oedeem ( een vochtophoping) is. Dat kan door allerlei redenen ontstaan, een trap, inwendig iets dat niet lekker zit, een beet van een ander paard, voer dat niet goed verwerkt wordt...
Ik zou het nog een paar dagen afwachten en even niet rijden ( als je pony er verder gewoon normaal uitziet) en als het dan niet weg is, toch even de dierenarts bellen. Je kan wel met je pony gaan wandelen. Verder ben ik er benieuwd naar hoe oud je pony is, wat je normaal gesproken met hem doet, of hij veel op stal staat of veel buiten, aan de hand daarvan kunnen we nog beter met je meedenken.

Lizzie2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 08:20

Hoi! Geen holletje, indrukken is gewoon pijnlijk. Het speelt vanaf vrijdag. Pony staat op stal en overdag in de wei en wordt niet intensief gereden. Ze krijgt hooi en muesli (1/2 schepje) per dag en staat op stro. Ik wandel nu met haar want singel kan niet nu. Ze is 12 jaar oud. Ze eet, drinkt, is helder en heeft prima mest.

Lizzie2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:41

Hier wat foto's...
Afbeelding
Afbeelding

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:44

Mijn paard heeft dit ook, alleen iets minder groot maar dit hij heeft altijd en ik heb al aan meerdere mensen gevraagd of dit kwaad kan maar volgens hun is dit gewoon een buikspier die geen kwaad kan.
Maar als jou paard er op reageert ect lijkt het me niet helemaal de bedoeling, ik zou de dierenarts er even naar laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:46

Mijn ruin heeft een vetgezwel aan de linkerkant van zijn koker en krijgt daar vaak een oedeemstreng door en dat ziet er net hetzelfde uit als bij je pony. De eerste dagen voelt dat ook hard aan en ik kan er nooit putjes in duwen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:20

Volgens mij doe je het prima zo, niet rijden, wel aan de hand wandelen. Toch zou ik, als het donderdag nog niet dunner is, wel de dierenarts even bellen, dan kan die vrijdag nog komen. Als het in het weekend nog weer erger wordt, zit je weer met hoog tarief, dat is ook zonder. Qua buiten/binnen, voeding zie ik geen vreemde dingen waar het door zou kunnen komen eigenlijk. En toch kan er iets inwendig niet helemaal lekker zijn waardoor ze deze streng krijgt. Het is zo op de foto te zien behoorlijk dik, bij ons op stal was een paard die dat ook had, maar dan aan beide kanten zeg maar en die had een "lekkende" dikke darm. Waardoor is nooit duidelijk geworden, ja, de darmwand was verdikt, maar waarom dat was zijn we nooit te weten gekomen. Dat was wel de helft minder dik dan bij die van jou en daar werd nog wel op gereden. Die had het dan ook een behoorlijk lange tijd, maar die was ook ouder dan de jouwe.