Te dikke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Te dikke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 17:06

Hey Bokkers!

Zoals wel te zien is aan het onderwerp van dit topic is dat mijn pony dus veel te dik is.
Ik heb het over een Welsh x Drumhorse merrie met een schofthoogte van ongeveer 1.30 m - 1.35 m.
Zij staat bij een stalling waar ze 24/7 op een paddock staat, met een grote bak die vol zit met hooi.
Zij staat hier samen met 4 andere merries op de paddock.
Op vrijdag, zaterdag en zondag rijd ik altijd een halfuurtje met haar en daarnaast nog 10 minuten van tevoren losrijden en 10 minuten uitstappen erna.
Als mijn vader tijd heeft, gaat hij op maandag en woensdag ook met haar mennen in het bos.
Dit gebeurd alleen niet erg vaak...
Als ik ga rijden, geef ik haar eigenlijk nooit iets te snoepen voor of na het rijden.
Geen brokken of wat dan ook, want de staleigenaar zei dat ze daar alleen maar dikker van zou worden.
Maar, als mijn vader meegaat naar stal dan geeft hij haar altijd wel een paar wortels of een paar handjes vol brokken.
Ik heb al meerdere keren tegen hem gezegd dat hij dat niet moet doen, omdat de staleigenaar zegt dat ze af moet vallen en dus juist minder moet eten, maar hij luistert gewoon niet naar me.
Mijn vader is dan ook erg koppig, en wil graag zijn gelijk hebben.
Hij denkt dat een beetje voeren voor en na het rijden geen kwaad kan...

Om de uitleg over hoe het nu eigenlijk zit met mijn pony af te sluiten, en op mijn originele intentie in te gaan:
Ik wou jullie dus om tips vragen hoe ik het beste mijn pony kan helpen af te vallen.
Ik vind het namelijk erg zielig hoe dik ze is want het belemmerd haar ook gewoon in het bewegen.
Stappen en galopperen gaat nog erg goed, maar draven heeft ze moeite mee omdat ze haar achterhand er bijna niet onder krijgt.
Jammer genoeg is het geen optie om wat minder hooi in de paddock te leggen, aangezien de 4 merries waar ze bij staat het wel gewoon kunnen hebben.
Mijn instructrice zei ook al dat ik misschien het beste op zoek kon gaan naar een andere stalling, zoals bijvoorbeeld bij de manege, waar ik haar wel op een dieet kan zetten.
Maar dit wil mijn vader dus echt niet hebben, ik heb ook geen idee waarom niet.
Mijn instructrice zei ook dat als mijn vader er echt zo op tegen is om haar te verplaatsen, dat we ook een graasmasker zouden kunnen kopen zodat ze kleinere porties per dag eet.
Als iemand hier ervaring mee heeft, zou je mij daar iets meer over kunnen vertellen?
Ik ben hier namelijk wel erg nieuwsgierig naar, want als dit zou kunnen helpen ben ik wel bereid om dit te proberen.
Helaas is vaker in de week rijden voor mij ook geen opties, aangezien ik het erg druk heb met school.

Als jullie tips hebben voor hoe ik dit probleem kan oplossen, zou ik het erg op prijs stellen!

Groetjes,

Hannah.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Je hoeft trouwens niet te zeggen dat mijn zadel niet goed op mijn pony ligt, want dat weet ik. We zijn ook op zoek naar een nieuw zadel :)

Alvast bedankt!!

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:41

Leuk pony :) Ja, een graasmasker zou een uitkomst bieden inderdaad dus het kan geen kwaad om uit te proberen.

Een paar wortels geven kan geen kwaad, dus spreek met je vader af dat hij alleen wortels geeft en geen brokken ;)

Ik vraag mij af of haar buik de reden is dat ze moeite heeft in draf... denk meer aan rijtechnisch reden en ook dat haar zadel niet goed past. Verstandiger zou wezen dat je niet verder rijdt met een slecht passend zadel want daar kan alleen maar klachten ontstaan en het is niet eerlijk tegenover je pony ;)

E_J

Re: Te dikke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 17:50

Gracy, dankjewel! Ik denk inderdaad dat ik wel een graasmasker ga proberen.
Het zadel kan inderdaad ook een reden zijn dat ze moeite heeft in draf.
Ik was dan ook van plan om zo snel mogelijk te kijken om een zadelpasser langs te laten komen.
Bedankt voor de reactie! :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:59

Ik vind ze eigenlijk niet schandalig dik hoor, een hele dikke buik ja, maar een heel dun nekje eigenlijk. Zo van op de laatste foto te zien. Heb je geen betere foto?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:06

Zo op de fotos zie ik geen idioot dikke pony hoor. Sowieso komt de winter eraan en dan vallen de meeste pony's nog wel af.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:07

SheeNegro, nee jammer genoeg waren dit de beste foto's die ik kon vinden...
Ik kan morgen wel betere foto's maken, dan zet ik die meteen erbij!
Maar het is inderdaad wel zo dat ze een dunne hals heeft en een erg dikke buik.
Ik zal het morgen wel wat beter laten zien! :)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:08

Troi, daar heb je gelijk in.
Hopelijk dat inderdaad de winter een stuk zal helpen met het afvalproces.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:22