Ontwormen, ik snap er niets van...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Ontwormen, ik snap er niets van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 10:30

Hoi Bokkers!

Zoals de titel al zegt, ik ben zo onbekend op het gebied van ontwormen van mijn paard, het is 1 groot vraagteken.

Om tegenwoordig aan wormenkuren te willen komen is wormenonderzoek verplicht, maar ik hoor daar zoveel onbetrouwbare dingen over dat ik hier niet 100% vanuit durf te gaan en vanuit dat wantrouwen ook geen wormenonderzoek laat doen. Tenminste, nog niet.

Ook lees ik veel dat dit in het najaar/winter minder betrouwbaar is. Laat het nu net die tijd weer zijn.

4(?) maand geleden is paard voor het laatst ontwormt met ivermectine (equest) aan de hand van een volledig bloedonderzoek waar een bepaalde worm iets liet zien in het bloed.

Kan iemand mij meer duidelijkheid geven? Er zijn zoveel topics over, maar het is allemaal zo onduidelijk en iedereen zegt iets anders.

Wel mestonderzoek of geen mestonderzoek?
En welke ontwormingskuren zijn voor welke wormen?

Ik hoop dat jullie iets meer duidelijkheid kunnen geven want het zal wel weer nodig zijn denk ik.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:32

Mijn da verplicht geen wormen onderzoek.
En dan zal hij vast niet de enige zijn.
Vraag dus eens rond.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:33

als je even de zoekfunctie gebruikt kom je op super veel topics terecht. De meningen zijn en blijven verdeeld.

Ik ontworm gewoon via een schema, 4keer per jaar.
Geen mestonderzoeken.
Bestel via het buitenland. Geen voorschriften, geen da kosten en wormers op zich zijn ook goedkoper.
Nog nooit een paard met wormen gehad op al die jaren.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:35

In maart en november altijd preventief ontwormen en tussen maart en november elke 6-8 weken mestonderzoek. Even overleggen met je da wat voor jullie het beste advies is qua tijd en middel.

(Edit: dit is mijn 'ontwormplan' welke ik samen met mijn da heb opgesteld)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:38

In principe is het verstandig om net na de eerste vorst sowieso een equest te geven. Deze werkte tegen alle wormen, ook de wormen die niet in de mest zichtbaar zijn.
Mest onderzoek is niet betrouwbaar omdat niet alle wormen er in zichtbaar zijn en omdat ze soms gewoon iets anders laten zien dan er daadwerkelijk gaande is.
Echter, het is wel een goede indicatie voor de reguliere wormen.

Het is natuurlijk een keuze voor een ieder, maar ik doe liever altijd een mestonderzoek. Wil je echt duidelijkheid dan raden ze vaak aan om de mest 3 dagen op rij te testen en het bloed erbij.

Mest onderzoek kost 10 euro ongeveer en is daarmee de goedkoopste optie.
Normaal gezien doe ik het in de winter helemaal niet omdat ik dus equest geef na die eerste vorst. Alleen de temperaturen van het moment zijn wel zo raar dat het me niet zal verbazen als er nu paarden zijn die wormen hebben.

Mijn advies komt bijna geheel overeen met Sjira. Ik ontworm dus in het najaar preventief en ik start in maart met mest onderzoek iedere 6/8 weken. Vaak combineer ik dat met in het voorjaar ook een bloedtest.

@ kirr hoe kan je weten dat je paarden nooit wormen hebben gehad als je ze nooit laat testen? Ik hield mij ook aan jou schema in overleg met een DA over welke kuur wanneer en toch bleek een van mijn paarden voller dan vol te zitten na een test en je zag er niks aan!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:41

bruintje123 schreef:
Mijn da verplicht geen wormen onderzoek.
En dan zal hij vast niet de enige zijn.
Vraag dus eens rond.

.. maar dat is dan toch in strijd met de opzet van de nieuwe regel, om eerst te controleren of een wormkuur nodig is?
Ik ontdekte overigens onlangs dat je een mestonderzoek goedkoop kunt laten doen bij Hipposupport - scheelt heel veel met bv het laboratorium Het Woud!

Controleren e/o Ontwormen in de winter is altijd lastig - onder de 10 graden schijnen de wormen geen eitjes meer te leggen..

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 10:49

Bedankt voor de reacties tot zo ver!

Kirrr schreef:
Ik ontworm gewoon via een schema, 4keer per jaar.

Mag ik vragen via welk schema jij ontwormd? :)

Sjira schreef:
In maart en november altijd preventief ontwormen en tussen maart en november elke 6-8 weken mestonderzoek.

Zo'n schema voelt voor mij redelijk save.
Met welk middel/merk ontworm jij in maart en november?

leonie87 schreef:
In principe is het verstandig om net na de eerste vorst sowieso een equest te geven. Deze werkte tegen alle wormen, ook de wormen die niet in de mest zichtbaar zijn.

zijn er van equest niet verschillende wormenkuren met verschillende werkzame stoffen? Ongeveer 4 maand geleden is hij nog ontwormd met equest met ivermectine, zou dit hebben gewerkt op dat moment tegen alle wormen?

Ik ben nu van plan 2 keer per jaar (voorjaar en najaar) precventief te ontwormen en de rest mestonderzoeken te laten doen.

Echt ontzettend bedankt allemaal!

elenaMM77

Re: Ontwormen, ik snap er niets van...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:51

bij ons op stal worden de paarden tegelijk ontwormd in maart/april en in november..
voor ze dus vol de wei op gaan en voor ze snachts weer op stal komen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:02

Hier ook geen mestonderzoek en ontwormen volgens schema.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:04

Nu merk ik ook weer dat er ontzettend veel verschillende schema's zijn..

Ik durf wel bijna zeker te zeggen dat hij wormen heeft en het is najaar. De eerste vorst is geweest.
Wat moet ik hem nu geven zodat het voorn u onder controle is en ik het daarna bij kan houden met onderzoeken ed?
Is dat equest, en welke dan precies?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:08

In het voor en najaar neem ik altijd iets tegen lintwormen.

oktober = dubbele pyrantel of een wormkuur met praziquantel
December = Equest
Februari = dubbele pyrantel of een wormkuur met praziquantel

in de zomermaanden kies ik voor afwisselend pyrantel en ivermectine ook afhankelijk wat ik in oktober of februari kies.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:09

Hier ontworm ik ook in overleg met dier de kliniek gewoon preventief.
Ze moeten wel een test adviseren maar zijn er zelf ook geen voorstander van. Ook omdat hun al regelmatig het tegendeel zijn tegen gekomen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:17

Bij onze dierenarts kun je zo een wormenkuur halen. Wel proberen ze erop aan te sturen dat je bijv in het najaar zo'n dure neemt tegenlintwormen. Maar ze doen eigenlijk nooit moeilijk

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:29

Wieke schreef:
zijn er van equest niet verschillende wormenkuren met verschillende werkzame stoffen? Ongeveer 4 maand geleden is hij nog ontwormd met equest met ivermectine, zou dit hebben gewerkt op dat moment tegen alle wormen?

Ik ben nu van plan 2 keer per jaar (voorjaar en najaar) precventief te ontwormen en de rest mestonderzoeken te laten doen.

Echt ontzettend bedankt allemaal!

Equest is geen ivermectine, Equest is moxidectine. Moxidectine werkt tegen alles, behalve tegen lintworm. Ivermectine werkt tegen alles, behalve lintworm en ingekapselde rode bloedworm.
Voor lintworm moet je praziquantel hebben. Dit zit bijvoorbeeld in Equest Pramox, maar er zijn ook middelen met ivermectine + praziquantel.

Mijn dierenarts doet wel mestonderzoek, maar ik krijg ook gewoon wormenkuur zonder mestonderzoek.
Ik ontworm via een standaard schema 2x per jaar. In het najaar wil je minimaal de ingekapselde rode bloedworm en horzellarven kwijt. Beide zie je niet in de mest trouwens. Het enige middel dat werkt tegen ingekapselde rode bloedworm is moxidectine. In de periode oktober-november ontworm ik met Equest. Ik ontworm aan het einde van het weideseizoen, als ze van de zomerweide afkomen en naar de winterpaddocks gaan.

Je wilt ook minimaal 1x per jaar tegen lintworm ontwormen. In het voorjaar, de dag voordat ze weer naar zomerweide gaan, ontworm ik daarom met ivermectine + praziquantel. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik een oud paard erbij het (27 jaar). Equest Pramox vindt ik een hele aanslag op dat oude lijf, vandaar de keuze het te verdelen.

De winterpaddocks liggen in de zomer lang genoeg “braak” om wormvrij te worden. De paarden zijn door de ontworming ook weer “schoon” als ze erop komen. De zomerweiden worden ’s winters niet gebruikt, en zijn in het voorjaar dus ook weer schoon en de paarden komen er ook weer schoon op. Op deze manier hoop ik de infectiedruk laag te houden.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:34

Ik ontworm ook via schema. 4x per jaar equest waarvan in het najaar de equest pramox.
Mijn paard is vorige winter heel ziek geweest. Mestonderzoek gedaan daar kwam niets uit. Het bloedonderzoek toonde aan dat mijn paard helemaal vol met (ingekapselde) bloedwormen zat.

Ik vertrouw dus absoluut niet meer op een mestonderzoek. En voorkomen is beter dan genezen, ik kan het weten. Was mijn paard bijna kwijt geweest :(:)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:37

Roodvos: als je een zachte winter hebt net als vorig jaar overleven de wormen gewoon en eet je paard ze in het voorjaar weer mee op. Dit is iets wat veel mensen niet weten. Hierdoor is de mijne zo ziek geworden, van paarden die voor mij op de wei hebben gestaan. Ik haal daarom preventief mijn mest van de weides en paddock af. Op zand kan het minder kwaad, de wormen hebben dan namelijk geen voedingsstoffen en de paarden hoeven dan ook niet tussen de mest te grazen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:39

Wieke schreef:
Nu merk ik ook weer dat er ontzettend veel verschillende schema's zijn..

Ik durf wel bijna zeker te zeggen dat hij wormen heeft en het is najaar. De eerste vorst is geweest.
Wat moet ik hem nu geven zodat het voorn u onder controle is en ik het daarna bij kan houden met onderzoeken ed?
Is dat equest, en welke dan precies?

Nu kun je het best equest pramox geven dat ik de blauwe tube. Die is ook tegen lintworm, deze dien je in het najaar te geven. De rest van het jaar is equest gewoon prima. Als je altijd met equest ontwormt zit je op 4x per jaar waarvan dus 1x equest pramox (najaar)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:29

Tegen lintwormen ontwormen 1 x per jaar heeft niet zoveel zin. Dit moet namelijk in het najaar en in het voorjaar. Ook is het raadzaam af te wisselen qua werkzame stof.

zo gebruik ik ook wel eens een dubbele dosering pyrantel wat ook werkt tegen lintwormen. Hier geven we de equest alleen in de winter en nooit het hele jaar door.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:32

ik ga echt niet iedere keer onderzoek doen :') paard word 2 keer per jaar ontwormd en hier doet ie het prima op

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:34

Sjira schreef:
In maart en november altijd preventief ontwormen en tussen maart en november elke 6-8 weken mestonderzoek.

Zo'n schema voelt voor mij redelijk save.
Met welk middel/merk ontworm jij in maart en november?
quote]

In maart met Equest en november Equest Pramox. Bij mij kosten de mestonderzoeken trouwens maar €2,50. Zie veel hogere bedragen voorbij komen hier... Dat verschilt dus ook erg per da.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:37

Je hebt verschillende mestonderzoeken. Gewoon zo onder de mircroscoop of een eitelling. Ik denk dat bij jou het eerste gedaan word en is verre van betrouwbaar. Maar ook een eitelling is niet betrouwbaar genoeg. Paarden zat die als advies krijgen niet te behandelen en vol wormen zitten en daarna problemen krijgen. Om die reden geven veel dierenartsen gewoon een kuur mee. Lintwormen zijn al helemaal niet te vinden bij een mestonderzoek.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:41

Hier ook, 4x per jaar ontwormen. Zonder poespas eromheen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:55

Hier in maart equest, in november equest pramox. En in juni mestonderzoek.
Gaat heel prima terwijl ons land erg intensief begraasd wordt (veel paarden op weinig land, kort gras)

Dit jaar 1 wat jonger paard gehad die worm had, de rest niet.
Ik vind 4x onnodig veel en 2x minimaal nodig en dit baseer ik op ervaring op onze stal van de afgelopen jaren.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:58

Ik ontworm 4 keer per jaar en doe geen mestonderzoek. Ik bestel de wormenkuren in het buitenland en doe 1 x equest pramox 1 keer equest in voor en naajaar. En 2 keer ivermectine tussendoor.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:06

de paarden die mij wel eens wormen hebben zijn de paarden die veel meegaan op meerdaagse ritten. Ik ontworm standaard volgens schema en als er wormen zijn de hele groep na een paar weken weer.
Na het ontwormen mogen zij tijdelijk het land niet op.