Hoe snel opbouwen lopen over asfalt, onbeslagen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Hoe snel opbouwen lopen over asfalt, onbeslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 13:40

Ik vroeg me af hoe snel je verantwoordelijk kan opbouwen over het lopen over asfalt / bestrating. De onbeslagen hoeven van mijn Tinker groeien erg snel en ze wordt natuurlijk bekapt. Ze staat 24/7 buiten zonder verharding.

De laatste paar weken ga ik zo'n 3x per week 20-30 minuten met haar stappen over het harde, af en toe een klein stukje draf. Ze is 5 weken geleden voor het laatst bekapt. Ik heb gisteren de hoeven eens grondig geïnspecteerd en er mag voor het mooie al wel weer een een klein stukje van de hoefwand af.

In principe maak ik me dus geen zorgen, maar is er een richtlijn die ik aan kan houden?

Arabesk

Re: Hoe snel opbouwen lopen over asfalt, onbeslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:07

Als jouw paard altijd buiten staat en dus geen last heeft van inwerking van mest en urine en je bekapt regelmatig (zelf), dan hoef je niet op te bouwen. Alles wat je eraf rijdt scheelt je weer vijlen :+. Ik heb tot nu toe bij geen enkel paard meer slijtage erin kunnen rijden dan de snelheid van de groei :D.

Wij rijden alles in draf, alles over asfalt nu, bermen zijn te nat, we rijden zelfs in galop over straat en moeten nog steeds de hoeven bijwerken. Ritten zijn tussen de 10 en 20 km. Aangezien we zeven paarden hebben rijden we niet allemaal even vaak en kan het zijn dat er eentje een tijdje niet gereden wordt en dan weer wel, ook dat is geen probleem. Paarden die buiten staan hebben een basisconditie waar je makkelijk 30 km mee kan rijden. Pas boven dagtochten van 50 km moet je gericht gaan trainen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 15:47

Ik bekap nog niet zelf, wil ik op termijn wel een cursus voor gaan doen. Ze wordt nu elke 7 weken bekapt. Maar fijn om te weten dat ik niet op hoef te bouwen. :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:01

20-30 minuten voornamelijk stap lijkt me geen probleem als haar hoeven snel groeien. Uitproberen en ondertussen in de gaten houden hoe ze afslijt. Ik ga soms ook een tijdje weinig over straat en dan weer meer, maar heb ook nooit problemen. Ik ga wel niet zo lang over straat net na een bekapbeurt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:04

Ik moest toch wel degelijk opbouwen, en mijn merrie heeft zelfs schoenen voor haar voorhoeven. (Mocht je dat toch ooit nodig hebben zou ik het echt aanraden trouwens.)

Op een gegeven moment sleten de hoeven gewoon zo hard dat de zool mee ging dragen. Een randje van een halve cm vind ik niet erg, maar gekker moet het niet worden en dat werd het wel.
Nu moet ik wel zeggen dat ik dan bijvoorbeeld 30 km in de week over asfalt stapte en draafde. Hier in de polder heb je niet veel keus in de winter.

Nu doe ik blootvoets en als het te gek word gaan voor de schoenen aan. De achterhoeven kunnen die vele kilometers wel aan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:05

Arabesk, dat is wel heel positief geroepen en vragen om problemen voor een ander.

Ts, mijn advies: het draven rustig opbouwen en eens kijken wat er met de hoef gebeurd. Het ene paard is het andere niet. Ik heb 3 paarden blootvoets, maar met maar 1 ga ik rustig een uur op het asfalt. Waarom? Zij rolt goed af en tilt goed op. Bij de ander zie je al na 5 minuten slijtage.

Stappen op het asfalt is voor mijn paarden geen enkel probleem.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:05

Niet met Arabesk eens.
Mijn jonge haflinger stond van de zomer 24/7 buiten voor ik hem kocht (zijn leven lang) en kwam bij mij ook 24/7 buiten te staan.
Hij had echter nog nooit verhard gelopen en ik ben met hem gaan wandelen, waarbij de eerste rondjes helaas uitsluitend asfalt bedroegen, omdat hij het simpelweg nog niet ver genoeg volhield om een rondje bos te doen.
Ik zag zijn hoeven slijten en heb echt even de wandelingen anders moeten indelen, want dit konden ze niet zonder meer aan.

Hoe snel je dit wel opbouwt durf ik geen antwoord op te geven, maar het gaat niet zondermeer vanzelf goed.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:11

Het hangt ook af van de manier waarop je bekapt he, voor mijn paard natuurlijk bekapt werd was 20 minuten stappen al te veel voor de hoeven, nu een paar jaar later is dat een heel ander verhaal.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:22

Gewrichten krijgen bij lopen op asfalt ook andere klappen dan bij lopen op zachte ondergrond. Daar past het lichaam zich prima op aan, maar het moet wel met beleid opgebouwd worden. Net zo goed als mensen die gaan hardlopen last van knieën en heupen krijgen als ze de afstand niet rustig genoeg opbouwen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 16:30

De hoefsmid zegt wel dat mijn paard op de toon landt. Ik houd het in de gaten. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:06

Een paard waarbij de straal bekapt wordt, ja daar gaan de hoeven te snel bij slijten. En als een paard altijd op zachte ondergrond staat en eens in de acht weken bekapt wordt, gaat het ook niet goed. Maar als je regelmatig zelf bekapt, worden de hoeven gezond en sterk. Paarden die vrij leven kunnen 40 tot 80 km over rotsondergrond lopen per dag, dan is asfalt echt peanuts. Mooi vlak en geen uitsteeksels.

Een onbeslagen voet die gezond is, kan prima schokken opvangen. Mulle ondergronden zijn véél schadelijker! Peesblessures etc zie je veel bij paarden die in de bak gereden worden en niet bij paarden die lange stukken rechtuit langs of op de weg rijden. Een paar is anders dan een mens, gemáákt om lange afstanden af te leggen zonder problemen. Er zitten geen spieren in de benen, alleen pezen. Mensen hebben veel spieren in de benen en zijn daarom inefficiënt als renners en daarom moeten wij trainen en opbouwen. Een paard niet. Een veulen kan ook al binnen enkele uren de kudde bijhouden. De kudde wacht niet een paar jaar met rustig aandoen en minder afstanden afleggen. Je MOET mee als veulen, dus heeft de natuur het veulen ook zo ontworpen dat het zonder training (!) meteen mee kan rennen over alle ondergronden, keiharde rotsgrond incl.

Alleen wij mensen denken dat paarden een grote mislukking van de evolutie zijn. Ze kunnen niet zonder dekens, niet zonder stal, niet alleen op gras leven en je moet ze leren lopen en ook nog eens trainen als je meer dan 10 km wilt rijden. Flauwekul, paarden zijn topdesign wat beweging en schokdemping betreft.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:04

Arabesk, hoe verklaar jij dan paarden die gevoelig of kreupel lopen op asfalt? Ben gewoon benieuwd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:06

Daar zijn heel veel oorzaken voor: slechte verbinding tussen hoefwand en hoefbeen, lange steunsels, ongezonde voeding die zich uit in slechte hoeven etc. De oorzaak ligt altijd in voeding, huisvesting en bekapping, niet in het 'design' van het paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:14

Ik ben heel benieuwd hoe het zit met de galop op het asfalt, lijkt mij wel dat het hard aankomt op het beendergestel op de benen, de grond veert immers niet alleen de hoeven en stralen veren wat door.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:16

Arabesk schreef:
Daar zijn heel veel oorzaken voor: slechte verbinding tussen hoefwand en hoefbeen, lange steunsels, ongezonde voeding die zich uit in slechte hoeven etc. De oorzaak ligt altijd in voeding, huisvesting en bekapping, niet in het 'design' van het paard.

Dus niet voor alle paarden en ponys geschikt, want ze worden niet allemaal natuurlijk bekapt en op de natuurlijke manier gehouden (huisvesting) en natuurlijk gevoerd.

Dus ik zou maar wel voorzichtig zijn met de paarden als het gaat om het veel draven en galopperen over asfalt, zonder op te gaan bouwen en te kijken naar het dier zelf van hoe het de hoeven houdt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:13

Arabesk schreef:
Een paard waarbij de straal bekapt wordt, ja daar gaan de hoeven te snel bij slijten. En als een paard altijd op zachte ondergrond staat en eens in de acht weken bekapt wordt, gaat het ook niet goed. Maar als je regelmatig zelf bekapt, worden de hoeven gezond en sterk. Paarden die vrij leven kunnen 40 tot 80 km over rotsondergrond lopen per dag, dan is asfalt echt peanuts. Mooi vlak en geen uitsteeksels.

Een onbeslagen voet die gezond is, kan prima schokken opvangen. Mulle ondergronden zijn véél schadelijker! Peesblessures etc zie je veel bij paarden die in de bak gereden worden en niet bij paarden die lange stukken rechtuit langs of op de weg rijden. Een paar is anders dan een mens, gemáákt om lange afstanden af te leggen zonder problemen. Er zitten geen spieren in de benen, alleen pezen. Mensen hebben veel spieren in de benen en zijn daarom inefficiënt als renners en daarom moeten wij trainen en opbouwen. Een paard niet. Een veulen kan ook al binnen enkele uren de kudde bijhouden. De kudde wacht niet een paar jaar met rustig aandoen en minder afstanden afleggen. Je MOET mee als veulen, dus heeft de natuur het veulen ook zo ontworpen dat het zonder training (!) meteen mee kan rennen over alle ondergronden, keiharde rotsgrond incl.

Alleen wij mensen denken dat paarden een grote mislukking van de evolutie zijn. Ze kunnen niet zonder dekens, niet zonder stal, niet alleen op gras leven en je moet ze leren lopen en ook nog eens trainen als je meer dan 10 km wilt rijden. Flauwekul, paarden zijn topdesign wat beweging en schokdemping betreft.

Over Topdesign paarden gesproken.
Iedereen zou dit programma eens moeten kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=QsvS6gEBJuE

Ragdollcat schreef:
Arabesk schreef:

Dus niet voor alle paarden en ponys geschikt, want ze worden niet allemaal natuurlijk bekapt en op de natuurlijke manier gehouden (huisvesting) en natuurlijk gevoerd.

Dus ik zou maar wel voorzichtig zijn met de paarden als het gaat om het veel draven en galopperen over asfalt, zonder op te gaan bouwen en te kijken naar het dier zelf van hoe het de hoeven houdt.

Tijd dus om het te veranderen zodat het paard weer kan functioneren zoals het bedoelt is te functioneren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:50

Wauw Arabesk, wat een mooi verhaal. Even vergetende dat een paard in het wild al die kilometers STAPVOETS aflegt en de zwakkere dieren/veulens gewoon sterven of achter worden gelaten. Aangezien onze paarden niet dagelijks die kilometers lopen en wij al helemaal niet de zwakkeren achter willen laten of zelfs willen laten sterven, lijkt het me logisch dat we nadenken over gevolgen voordat we zomaar op pad gaan met onze viervoeter. Zeker aangezien het basistempo van een gemiddelde ruiter DRAF is als het gaat om een serieuze (endurance)ruiter zijn die twee echt niet te vergelijken zoals jij dat doet. Dat hangt echt van de levenswijze en conditie van het paard af (en dan bedoel ik dus niet uithoudingsvermogen!)

Nagenoeg elk mens kan ook een atleet zijn, maar als je een willekeurig obesitas persoon achter zijn BigMac weg trekt kan je van diegene ook niet verwachten zonder blikken of blozen een marathon uit te lopen. Terwijl in de tijd van de jagers en verzamelaars het grootste gedeelte van de mannen dit wel kon. Aan het Topdesign van de mens ligt het dus niet :D

TS, ik kan je niet zo goed helpen aangezien ik afgelopen zomer zo ver ben doorgereden dat er nog nét genoeg ruimte was om een ijzertje eronder te laten zetten, tegen mijn principes in. Vanwege overgewicht was stil zetten geen optie, en anders voeren ook niet gezien de omstandigheden van zijn maatjes. Na een rondje ijzers er weer onder weg laten halen en nu gaat het zonder weer super, vanwege de korte dagen en minder goed weer rij ik minder buiten dus of zijn hoeven nu meer in balans komen durf ik nog niet te zeggen.

Ik heb nu ook een ander paardje te rijden en ik ga bij haar gewoon kijken hoe het gaat, als ik zie dat het te hard slijt zet ik haar stil en bouw ik wat langzamer weer op, en zo hoop ik balans te vinden in groei van de hoef en opbouwen van de training.

SophiaStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:30

Ik heb zelf nooit last gehad van teveel eraf slijten, Ik zou het gewoon eens proberen rustig aan en dan toch voor de zekerheid rustig opbouwen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:38

Citaat:
Een paar is anders dan een mens, gemáákt om lange afstanden af te leggen zonder problemen. Er zitten geen spieren in de benen, alleen pezen.

Net jammer dat de evolutie er geen ruiter bij meegeleverd heeft dan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:50

Caily schreef:
Wauw Arabesk, wat een mooi verhaal. Even vergetende dat een paard in het wild al die kilometers STAPVOETS aflegt en de zwakkere dieren/veulens gewoon sterven of achter worden gelaten. Aangezien onze paarden niet dagelijks die kilometers lopen en wij al helemaal niet de zwakkeren achter willen laten of zelfs willen laten sterven, lijkt het me logisch dat we nadenken over gevolgen voordat we zomaar op pad gaan met onze viervoeter. Zeker aangezien het basistempo van een gemiddelde ruiter DRAF is als het gaat om een serieuze (endurance)ruiter zijn die twee echt niet te vergelijken zoals jij dat doet. Dat hangt echt van de levenswijze en conditie van het paard af (en dan bedoel ik dus niet uithoudingsvermogen!)

Nagenoeg elk mens kan ook een atleet zijn, maar als je een willekeurig obesitas persoon achter zijn BigMac weg trekt kan je van diegene ook niet verwachten zonder blikken of blozen een marathon uit te lopen. Terwijl in de tijd van de jagers en verzamelaars het grootste gedeelte van de mannen dit wel kon. Aan het Topdesign van de mens ligt het dus niet :D

TS, ik kan je niet zo goed helpen aangezien ik afgelopen zomer zo ver ben doorgereden dat er nog nét genoeg ruimte was om een ijzertje eronder te laten zetten, tegen mijn principes in. Vanwege overgewicht was stil zetten geen optie, en anders voeren ook niet gezien de omstandigheden van zijn maatjes. Na een rondje ijzers er weer onder weg laten halen en nu gaat het zonder weer super, vanwege de korte dagen en minder goed weer rij ik minder buiten dus of zijn hoeven nu meer in balans komen durf ik nog niet te zeggen.

Ik heb nu ook een ander paardje te rijden en ik ga bij haar gewoon kijken hoe het gaat, als ik zie dat het te hard slijt zet ik haar stil en bouw ik wat langzamer weer op, en zo hoop ik balans te vinden in groei van de hoef en opbouwen van de training.

_/-\o_ _/-\o_

helemaal met bovenstaande eens

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:04

Ik loop nog al eens met mijn pony's naar de rijvereniging, hier 500m vanaf, en heb ze allebei sowieso daarom altijd op voor ijzers staan....

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:46

Denk dat het per paard verschilt. Met mn arabier kon ik rustig hele stukken over asfalt stappen en draven en dan nog moest ie regelmatig bekapt worden. Had keiharde hoeven. Met mn huidige paard kan ik ook makkelijk over asfalt stappen en draven, maar die slijt toch iets sneller af dan

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:03

Vagebond2003 schreef:
Ik loop nog al eens met mijn pony's naar de rijvereniging, hier 500m vanaf, en heb ze allebei sowieso daarom altijd op voor ijzers staan....

Dat lijkt me nou weer een beetje overdreven... Als je paard daar al niet tegen kan... :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:54

WoW wat hebben wij dan een mazzel met zeven paarden die 20 km over asfalt kunnen, en hele stukken in galop. Een paard is gemaakt om te bewegen, ook in snellere gangen verplaatsen ze zich in het wild. En zoveel veulens gaan er niet dood door slechte voeten. Alle kadavers die bekeken zijn in onderzoek hadden prima voeten en waren gestorven aan iets anders dan voet problemen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:13

Mooi voorbeeld van vandaag een paard (koudbloed) die 24/7 buiten loopt; grootste gedeelte op zand, hooibak staat op het verharde, waterbak 3 passen verderop op dezelfde verharding. Het is een vrolijk paard wat graag speelt met zijn maatjes maar geen bijzondere toeren uithaalt. Goed op gewicht, krijgt onbeperkt ruwvoer en passend aanvullend voer, jong en fit paard wat niks (heeft) (ge)mankeerd. Vanwege drukke baan wordt het paard 1 - 3 keer per week gereden of gelongeerd, waarvan maximaal(!) een keer per week een buitenritje. Dit is een ritje van 4 - 10 km waarbij het basistempo stap is. Op het harde ook wel eens een stukje draf, een enkel galopje alleen op onverharde paden.

Paard zijn hoeven zijn momenteel aan de korte kant en advies even niet (buiten) te rijden en goed in de gaten te houden of hij niet harder afslijt dan de hoef kan groeien. Is uiteraard dus ook al langere tijd niet bekapt of wat dan ook.

Ik zeg, verklaar :D

Galopperen op het asfalt moet overigens ivm strak worden van de pezen wel echt getraind worden, laat er aub geen bokkers zijn die nu denken. "Dat doen wij ook wel even", om peesblessure's en andere mankementen te voorkomen is een doordacht trainingsschema hiervoor vereist.