Vraag over belasting voorbenen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Vraag over belasting voorbenen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 12:18

Hallo!

Ik heb een kort vraagje over de belasting van de benen van mijn paard in galop.
Mijn merrie heeft/had een peesblessure links voor, met opbouwen moest ik steeds rechtsom mijn paard eerst belasten en als dat goed ging mocht ze ook linksom. Dit hebben we in stap en draf 8 weken gedaan en nu mogen we na de echo ook uit gaan breiden met galop. Het is de bedoeling dat mijn paard over 2 maanden weer voor 90% vol op in training is, ik moet opbouwend alles weer met haar op gaan pakken.

Nou vertelde mijn dierenarts gisteren dat ik haar de eerste maand alleen op de linkerhand mag galopperen, en over een maandje pas de rechterhand meepakken.
Dit vond ik vreemd, omdat ze linksvoor geblesseerd was en ik in draf juist alles rechtsom eerst moest oppakken. De dierenarts vertelde dat in galop het paard zijn buitenbenen meer belast dan de binnenbenen, en dat ik daarom linksom beter kan trainen.

Echter was mijn instructeur het hier niet helemaal mee eens, aangezien galop een 3 takt is, en haar binnenvoorbeen dus het volledige gewicht moet dragen, terwijl haar buitenvoorbeen samen met haar binnenachterbeen het gewicht verdeeld. Hij kon zich hooguit voorstellen dat dit te maken zou hebben met de grotere beweging die de buitenbenen van het paard maken in galop.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en wat jullie hiervan denken. Mijn paard loopt rechtsom in alle gangen momenteel veel beter. Maar dat is logisch aangezien ze op haar rechterhand meer getraind wordt, linksom opbouwend naar gelijke belasting momenteel.

Dus in het kort is mijn vraag; welk voorbeen wordt in galop meer belast? Het binnenvoorbeen of het buitenvoorbeen van het paard? En waarom?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

MarliesV

Re: Vraag over belasting voorbenen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:26

Ik zou met je vraag even naar een osteopaat of fysiotherapeut voor paarden bellen.

Die kunnen je een onderbouwd antwoordgeven ipv het gissen wat hier op Bokt waarschijnlijk voorkomt.

Je zou denken: de DA heeft er voor geleerd maar goed, dat is ook een mens dus van een prof even een second opion vragen is helemaal geen schande.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:26

Dat hangt er helemaal vanaf welke delen je van het been bedoelt.

De gewrichten en harde delen van het binnenbeen krijgen te maken met meer belasting in gewicht. De weke delen (pezen en spieren) van het buitenbeen krijgen meer te maken met bewegingsbelasting, omdat deze een grotere beweging moeten maken wanneer het paard gebogen is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:27

Dat heeft te maken met de grotere beweging van het buitenbeen. Even kort door de bocht, bij belastingskreupelheid ontlast je het binnenbeen bij bewegingskreupelheid het buitenbeen.

Nu dacht ik dat een peesblessure een combinatie was van beide. Ik zou hier toch wat dieper op ingaan bij een fysiotherapeut.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 12:29

Bedankt voor jullie reactie!
De blessure bij mijn paard was een scheuring bij de aanhechting van de tussenpees.
Een blessure die volgens mijn dierenarts vaak kan ontstaan door overstrekken van het been.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:30

Lauraa90 schreef:
Bedankt voor jullie reactie!
De blessure bij mijn paard was een scheuring bij de aanhechting van de tussenpees.
Een blessure die volgens mijn dierenarts vaak kan ontstaan door overstrekken van het been.

Ah interessant dan is het duidelijk.

Beterschap met je paard.

Arabesk

Re: Vraag over belasting voorbenen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:08

Ik zou eerst lange stukken rechtuit gaan rijden. Draaibewegingen op zachte ondergrond (rijbak rijden) zijn enorm belastend voor pezen. Bij lange stukken rechtuit over het harde, sterk je de pezen juist.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 15:57

Arabesk schreef:
Ik zou eerst lange stukken rechtuit gaan rijden. Draaibewegingen op zachte ondergrond (rijbak rijden) zijn enorm belastend voor pezen. Bij lange stukken rechtuit over het harde, sterk je de pezen juist.

Dat hebben we de afgelopen 2,5 maand gedaan! We moeten nu juist voltes gaan rijden en verkleinen. In galop wel beginnen met de hoefslag maar binnen 2 maanden ook naar voltes en dergelijke.