Hulp gevraagd om rare plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maritelisab

Hulp gevraagd om rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:23

Lieve Bokkers,

Namens een stalgenoot vraag ik jullie om hulp.

Sinds enkele maanden heeft hun paard last van rare plekken, waarvan het de laatste paar weken verergert is. Deze plekken bevinden zich ieder op elk been. In totaal gaat het dus om 4 plekken op de buigpunten van de benen. 1 plek is groter dan de rest (daar is ook de foto van die te zien is bij dit bericht). Alle 4 de benen zijn kort geschoren (het gaat om een tinker met sokken).

Dierenarts is er inmiddels meerdere keren bij gehaald. En er is nu een biopt op kweek. Daarvan wachten ze nog op de uitslag.

Meerdere dingen zijn geprobeerd maar niks heeft geholpen. Hieronder is te lezen wat er al geprobeerd is:
- Wassen met betadine
- Insmeren met mokzalf (meerdere malen per dag)
- Spoelen met vetramiel
- Speciale shampoo
- Mokpillen
- Gewassen met bymite

Voordat er gekozen is om een biopt op kweek te zetten heeft het paard een week op antibiotica gestaan in de hoop dat het minder werd, omdat er uitgegaan is van een ontsteking. Daarnaast hebben ze toen tweemaal daags moeten spoelen met vloeistof van de dierenarts.

Alles wat er nu gedaan wordt, gaat in overleg met de dierenarts. Omdat zij met hun handen in het haar zitten en graag het beste voor hun paard willen, hopen ze via deze weg misschien aan tips te komen.

Misschien heeft iemand het al eerder gezien of heeft het juiste behandelplan hiervoor.

Afbeelding

mala26

Re: Hulp gevraagd om rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:28

De antibiotica heeft niet geholpen?
Het enige wat ik kan bedenken om daar op te smeren is honingzalf of helosan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:29

ziet eruit als etter, of zie ik dat verkeerd? Misschien kunnen ze (na dit met de dierenarts bespreken te hebben), al het vuil weghalen totdat het bloed (dan komt het vuil er mee uit) en dan goed ontsmetten met isobethadine en er een gaasje over doen tegen het vuil?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:30

Mijn paard krijgt gelijkaardige plekken (alleen op de voorbenen) als ik heel suikerrijk voer geef (pavo vb.) ook moet ik de plek zoveel mogelijk verwaarlozen, hoe meer ik smeer, krab, des te erger wordt het.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:32

@ mala26
Antibiotica heeft inderdaad niet geholpen.
Daarom is er besloten op een biopt op kweek te zetten. Daar zijn ze nu op aan het wachten :)

@ Zoe_97
Het is inderdaad een soort etter wat eruit komt.
Ik ga het aan ze voorleggen, dan kunnen ze het eventueel overleggen met de dierenarts :)

Bedankt voor de reacties!

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:33

Amaranth7 schreef:
Mijn paard krijgt gelijkaardige plekken (alleen op de voorbenen) als ik heel suikerrijk voer geef (pavo vb.) ook moet ik de plek zoveel mogelijk verwaarlozen, hoe meer ik smeer, krab, des te erger wordt het.

Daar heb ik inderdaad ook over gelezen! Dat het 'gestimuleerd' kan worden door suikers in het eten. Heeft jouw paard er, wanneer de suikers zoveel mogelijk worden uitgesloten, nog last van? Of trekt het dan weg?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:38

Het trekt weg, maar blijft altijd iets zichtbaar. (Wat van die witte velletjes, maar geen open wonden)

Ik zou ze proberen even helemaal van het krachtvoer af te halen als test en als dat werkt voer zoeken speciaal voor koudbloeden (mijten quattro bijvoorbeeld).

Bij mijn paard werd het ook steeds groter en ik maar wassen, wassen, wassen. Tot ik dit advies kreeg van een friezenboer. Werkte super!

Het is een soort van chronische huid ontsteking die vaak bij sokkenpaarden voorkomt (bij mij Fries). Hoe meer je eraan komt, hoe meer je de huid verstoord.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:43

Oja! Pees beschermers ook niet gebruiken (als je ze gebruikt) dat irriteert de plek namelijk ook. :)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:48

Ik ga het aan ze doorgeven zodat ze kunnen overleggen met de dierenarts.

Bedankt voor het delen van jouw ervaring! :) Hoop dat ze hier heel wat aan hebben!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:56

antibiotica zonder te weten om wat voor bacterie het gaat, is schieten met een mug op een olifant. Niet alle antibiotica werkt op alle bacterie-soorten. Dus een kweek is een goed plan. Die afwachten. Dan kun je daar gericht op behandelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:21

Zijn dat niet talgklieren die overproduceren?

Is wel een kwaal die je vaker bij tinkers ziet en suikerrijk voer kan het verergeren.
Enige wat helpt is af blijven,hoe meer je aan de huid zit,hoe meer je die talgklieren stimuleert.
Maar eerst uitsluiten of er geen mijt of iets dergelijks zit.

Hetzelfde als wat amaranth zegt dus.
Komt meer bij sokkenpaarden voor,

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 07:42

Ik heb zelf ook een sokkenpaard, een tinker. Heeft aan een voorbeen ook zo'n plek, wel een stuk minder overigens. Vorm van rasp. Wat ik eraan doe:

- sokken scheren (graag geen discussie over wel/niet scheren, bij mijn paard heeft het echt baat)
- eens in de zoveel tijden wassen met bye mite. Ze is allergisch voor mijten, dus dat proberen we te voorkomen dat die zich vormen op de benen
- elke dag lichtjes in de babyolie met aloe vera (alle benen, werkt ook bij mok) zodat ze korstjes los komen
- om de dag sudo crème
- geen suikerrijk voer
- zo min mogelijk wassen

Ze is een mok/rasp gevoelig paard. Ik krijg van DA, masseur etc. altijd complimenten hoe netjes haar benen eruit zien en dat is wel anders geweest!

Goed dat er iets op kweek is gezet. Succes!