Verwaarloosde pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucksinlover

Verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:15

Hallo allemaal,

Afgelopen zomer in de meimaand heb ik een verwaarloosde pony in de schoot geworpen gekregen.
Het is een merrie, Shetland X A-Welsh en erg rank van botstructuur. Ze is drie jaar geworden dit jaar en ze is ongeveer zo groot als een grote maat Shet.

Voor ik haar kreeg was ze van mensen die zelf nog nooit een paard hebben gehad en zich er ook niet in verdiept hebben wat een paard inhoudt. Op een morgen in juni liep er plots nog een veulen bij ook... Ze wisten niet eens dat ze drachtig was. Ze hebben zich achteraf toch verkeken op de kosten en wat er qua tijd en verzorging allemaal bij komt kijken, dus hebben ze haar en het veulen aan mij gegeven om snel van ze af te zijn en toch zeker te weten dat ze goed terecht zouden komen.
Zij hadden haar gekocht bij een handelaar. Ook hij wist niet dat ze drachtig was.

Toen ik haar voor het eerst zag (toen was ze nog niet van mij), was ze vel over been, ruw in het haar en vreselijk bang en schuw. Haar linker achterbeen sloeg dikwijls op slot. Toen ik haar kreeg heb ik haar direct met het veulen meegenomen en op een semi-schrale wede gezet in een kleine groep Shetjes.

Ik heb haar met Subli basisbrok bijgevoerd een tijdje, omdat haar spieren al werden verteerd.
Verder heeft ze, vooral met haar conditie, veel te vroeg dit veulen gekregen.
Ze staat koehakkig en de hoefsmid is bezig te proberen dit te corrigeren. Daarnaast heeft ze natuurlijk erg weinig spiermassa en dit zal best tot gevolg hebben waarom haar been steeds op slot schiet.
Ik merk wel dat ze dit erger heeft wanneer ze met de andere ponies binnen in de kapschuur staat want dan loopt ze constant achter de anderen aan om haar veulen van ze gescheiden te houden. Zet ik haar in de box apart dan neemt het weer af, maar vooralsnog is het niet weg.
Ik loop om de dag met haar op de verharde weg om spiermassa te kweken en het veulen heb ik drie weken geleden afgespeend.

Net nu ze wat begon bij te komen, is ze nu aan de diarree wegens kuilgras, maar de mensen waar ik haar mag stallen willen geen droog hooi kopen, ondanks dat hun eigen ponies ook waterige mest hebben ervan.

Mijn vraag: Wie heeft er ervaring met benen die op slot schieten/koehakkige beenstand?
Helpt het om kuil uit te schudden, een paar dagen te drogen te leggen met stro erdoor? Zou ze hier van opknappen?

Graag jullie tips en ervaringen!! Mijn paardje zal jullie erg dankbaar zijn /3

Memere

Re: Verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:27

Het is niet het been wat op slot schiet maar de knie, dit is meestal bij jonge paarden.
Dit zal afnemen tot verdwijnen naarmate ze meer bespiering krijgt rondom de knie en ze anders bekapt word (binnendoor zetten).

Verder van het kuil af en eigen hooi kopen, willen ze dit niet dan ga je maar ergens anders staan..gezondheid gaat voorop.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:37

Kuil is voor gevoelige paarden vaak een ramp. Drogen schiet niet op > hoe langer het pak open is des te groter de kans dat er iets mee fout gaat. Als je echt geen andere optie hebt als kuil voeren dan dus vooral z.s.m. na opening opvoeren / niet achterhouden.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:45

Ok dank jullie voor je reacties!
@LauLauu ergens anders gaan staan zal niet gaan helaas. Omstandigheden die ik liever niet openbaar bespreek.
Het is inderdaad de knie die op slot schiet en inderdaad bekapt de smid binnendoor, heeft hij ook uitgelegd. Iedereen hier in de buurt (op de smid na) zegt me dat het niet beter zal worden en dat ik haar maar naar de slager moet brengen... Dat weiger ik pertinent!!! Want inderdaad zoals je zegt, ze is nog erg jong dus hoezo zou ze er niet overheen komen??

@Caroline dank voor de uitleg, ik wist idd wel al dat het kuil binnen enkele dagen opgevoerd moet zijn. Dus een dagje drogen gaat niet werken? Dan zal ik toch aan ander hooi moeten komen op één of andere manier...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:47

Veel jonge paarden hebben dit hoor tijdens hun groei en bij vele gaat dit ook over.
Verder zou ik toch zelf hooi kopen als de pensionhouder geen hooi wilt kopen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:50

Via Marktplaats kun je aan hooi komen, desnoods leg je een hooipakje in je auto(in mijn Daewoo Matiz passen er 3)
Vriendin haalt ze ook wel op haar pakjedrager van de fiets! Kun je eerst wat mengen mss?

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 18:53

Ik heb vanmiddag wat kuil te drogen gelegd voor morgen met veel stro erdoor. Hopen dat het in de gauwigheid IETSJE helpt. Ik denk dat ik inderdaad maar zelf hooi ga kopen als de staleigenaar niet luisteren wil.
Dat zijn eigen ponies zich naar de t***ng poepen dat moet hij dan maar op zijn geweten hebben, maar ik kan het niet aanzien hoe het de dieren langs de benen drupt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:21

Is het echt nat dan de kuil?

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:26

Het is niet het allernatste kuil zoals koeien dat krijgen, maar punt is, als ze er aan had kunnen wennen dan was dat allang gebeurd. Ze krijgen dit nu al twee, drie weken en al die tijd vanaf dag 1 is ze al aan de racekak

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:33

Knieën die op slot schieten komt vaker voor bij jonge paarden en dan vooral shetlanders en Friezen.

Met de juiste bekapwijze (vaak moeten ze binnendoor gezet worden) en de juiste training, alhoewel training misschien niet handig zal zijn in deze staat, moet het langzaam beter worden.

Met veel beweging zou het op slot schieten juist minder moeten worden.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:34

Just_Sannee schreef:
Knieën die op slot schieten komt vaker voor bij jonge paarden en dan vooral shetlanders en Friezen.

Met de juiste bekapwijze (vaak moeten ze binnendoor gezet worden) en de juiste training, alhoewel training misschien niet handig zal zijn in deze staat, moet het langzaam beter worden.

Met veel beweging zou het op slot schieten juist minder moeten worden.

Daarom liep ik om de dag met haar op de verharde weg, maar nu dus even niet, tot ze weer aangesterkt is....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:36

Je kunt ook je dierenarts vragen haar een spierversterker in te spuiten.
Dat, in combinatie met op de juiste manier bekappen en flinke stukken RECHTUIT op de verharde weg lopen, zal haar goed doen.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 19:52

Inderdaad, is ook een optie. Ik loop inderdaad alleen maar rechtuit, ofschoon de hoefsmid ook het advies gaf om de pony te longeren..... Maar daar zie ik helemaal niks in!! Is volgens mij helemaal niet goed nu nog...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:58

Nee, niet longeren!
Dat is ronduit slecht :n

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:03

Wat die diarree betreft, zou je ook kuil kunnen vermengen met stro. Stro werkt namelijk wat obstiperend.

Die knie op slot had ik ook met een 2jarige. De hoefsmid zette dan de hoeven iets korter aan de binnenzijde dan aan de buitenzijde, en het probleem was hier gelijk opgelost. Na die leeftijd heeft ze het niet meer gehad (ze is inmiddels 20 jaar "jong")

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 20:07

Shirley schreef:
Nee, niet longeren!
Dat is ronduit slecht :n

Dat dacht ik al.... Lijkt me vrij logisch dat je heel voorzichtig moet zijn met zoiets.

hwn schreef:
Wat die diarree betreft, zou je ook kuil kunnen vermengen met stro. Stro werkt namelijk wat obstiperend.

Die knie op slot had ik ook met een 2jarige. De hoefsmid zette dan de hoeven iets korter aan de binnenzijde dan aan de buitenzijde, en het probleem was hier gelijk opgelost. Na die leeftijd heeft ze het niet meer gehad (ze is inmiddels 20 jaar "jong")

Ik heb voor vandaag en voor morgen idd stro door de kuil gemengd.

Ik hoop dat ze over die knie heen groeit met leeftijd en goede training...
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-12-15 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:01

Na twee weken nog diarree van de kuil dan gaat het ook niet beter worden... Heb je geen mogelijkheid zelf hooi te halen en te voeren? Desnoods zou je er supplement kunnen bijvoeren van de paardendrogist. Speciaal voor paarden die op kuil staan, schijnt tegen de diarree te helpen. Pas alsjeblieft wel op met die dunne poep. De darmen nemen nu dus weinig op aan vezels, eiwitten en vitamine. Juist wat ze nu hard nodig heeft.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:07

Geweekte bietenpulp bevat pectine, dat is ook goed voor de darmflora. Tevens zet het wat aan bij grotere hoeveel heden. Als je het luxe wilt, dan kun je Pavo Speedibeet voeren, dat is in een half uur klaar, en anders gewone bietenpulp die een dag moet weken.
En anders evt. met supplementen de darmflora sterker maken.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 23:20

Weidebloem schreef:
Na twee weken nog diarree van de kuil dan gaat het ook niet beter worden... Heb je geen mogelijkheid zelf hooi te halen en te voeren? Desnoods zou je er supplement kunnen bijvoeren van de paardendrogist. Speciaal voor paarden die op kuil staan, schijnt tegen de diarree te helpen. Pas alsjeblieft wel op met die dunne poep. De darmen nemen nu dus weinig op aan vezels, eiwitten en vitamine. Juist wat ze nu hard nodig heeft.

Momenteel probeer ik inderdaad aan hooi te komen, want dat het niet beter gaat worden heb je helemaal gelijk in. Denk dat het de snelste en goedkoopste oplossing is en de simpelste. Ik weet namelijk al dat ze goed reageert op droog hooi.
Als de diarree te lang duurt treedt er inderdaad vitaminegebrek op waardoor oedeem kan ontstaan. En dan zijn we helemaal ver van huis! dank voor je reactie :)

Floortz schreef:
Geweekte bietenpulp bevat pectine, dat is ook goed voor de darmflora. Tevens zet het wat aan bij grotere hoeveel heden. Als je het luxe wilt, dan kun je Pavo Speedibeet voeren, dat is in een half uur klaar, en anders gewone bietenpulp die een dag moet weken.

De staleigenaar waar ze staat ben ik afhankelijk van, hij gaat echt al die dingen niet aanschaffen. De stro in haar stal moet ik ook al zelf aanschaffen omdat hij voor zijn eigen dieren geen stro wil, hij ziet ze nog liever te lang doorpoepen met alle gevolgen van dien dan dat hij "moeilijk moet gaan doen en dat het nog meer gaat kosten". Beetje wispelturig dus dat ga ik niet voor elkaar krijgen.
Dus ik ga proberen zelf wat droog hooi te bemachtigen. Dank voor je reactie :)
Laatst bijgewerkt door Gini op 04-12-15 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:24

Je kan wel veel balkjes lopen met de pony, achteruit oefeningen, berg op/af mochten jullie dat in de buurt hebben.
De spieren moeten sterker worden in de knieën :)

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 14:42

Just_Sannee schreef:
Je kan wel veel balkjes lopen met de pony, achteruit oefeningen, berg op/af mochten jullie dat in de buurt hebben.
De spieren moeten sterker worden in de knieën :)

Haar knie heeft tot aan vanochtend drie dagen achtereen op slot gezeten en schoot vanochtend los tijdens een wandeling over het erf.
Ik vind het een beetje moeilijk om te bepalen hoe ver ik met haar moet/mag lopen na weer zo'n episode. Hier in de buurt is wel een brug maar die gaat zo geleidelijk omhoog dat het niet noemenswaardig is. Kan misschien beter het taluut nemen vanaf de brug de berm omlaag richting het water. Of is dat direct te stijl...?
Laatst bijgewerkt door Bucksinlover op 03-12-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:45

Zou eerste zorgen dat haar conditie beter op peil is, ze heeft nog niet veel reserve om spieren van te bouwen.
Vandaar ook mijn advies betreffende die injectie, daar help je haar gelijk een heel eind mee de goede richting in!

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 15:04

Shirley schreef:
Zou eerste zorgen dat haar conditie beter op peil is, ze heeft nog niet veel reserve om spieren van te bouwen.
Vandaar ook mijn advies betreffende die injectie, daar help je haar gelijk een heel eind mee de goede richting in!

Ja dat is ook mijn gevoel idd

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:09

Bucksinlover schreef:
Floortz schreef:

De staleigenaar waar ze staat ben ik afhankelijk van, hij gaat echt al die dingen niet aanschaffen. De stro in haar stal moet ik ook al zelf aanschaffen omdat hij voor zijn eigen dieren geen stro wil, hij ziet ze nog liever te lang doorpoepen met alle gevolgen van dien dan dat hij "moeilijk moet gaan doen en dat het nog meer gaat kosten". Beetje wispelturig dus dat ga ik niet voor elkaar krijgen.
Dus ik ga proberen zelf wat droog hooi te bemachtigen. Dank voor je reactie :)

Bietenpulp is wel mooi spul als ze het lusten, het is niet echt krachtvoer (9% suikers/zetmeel) maar geeft langzame energie af en is goed voor de darmen. Je kan het opvoeren naar 2kilo droog, wat geweekt echt een hele berg wordt. Aanschafprijs van een zak bij de welkoop is 9 euro. nadeel is dat je het moet weken. Koud weken ong. 8 uur, of een dag van te voren maken. Met gekookt water is het binnen een uur klaar om te voeren.

edit: Begrijp wel dat het lastig voor je is, zelf stro en hooi aanschaffen en dan ook nog met voer lopen slepen. :+

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 16:44

Dat klopt het is moeilijk. En ik lag vannacht idd ook aan bietenpulp te denken. Een vriendin van me voerde haar sportpaarden vroeger ook bietenpulp, denk wel dat het het proberen waard is....