Afgelopen zomer in de meimaand heb ik een verwaarloosde pony in de schoot geworpen gekregen.
Het is een merrie, Shetland X A-Welsh en erg rank van botstructuur. Ze is drie jaar geworden dit jaar en ze is ongeveer zo groot als een grote maat Shet.
Voor ik haar kreeg was ze van mensen die zelf nog nooit een paard hebben gehad en zich er ook niet in verdiept hebben wat een paard inhoudt. Op een morgen in juni liep er plots nog een veulen bij ook... Ze wisten niet eens dat ze drachtig was. Ze hebben zich achteraf toch verkeken op de kosten en wat er qua tijd en verzorging allemaal bij komt kijken, dus hebben ze haar en het veulen aan mij gegeven om snel van ze af te zijn en toch zeker te weten dat ze goed terecht zouden komen.
Zij hadden haar gekocht bij een handelaar. Ook hij wist niet dat ze drachtig was.
Toen ik haar voor het eerst zag (toen was ze nog niet van mij), was ze vel over been, ruw in het haar en vreselijk bang en schuw. Haar linker achterbeen sloeg dikwijls op slot. Toen ik haar kreeg heb ik haar direct met het veulen meegenomen en op een semi-schrale wede gezet in een kleine groep Shetjes.
Ik heb haar met Subli basisbrok bijgevoerd een tijdje, omdat haar spieren al werden verteerd.
Verder heeft ze, vooral met haar conditie, veel te vroeg dit veulen gekregen.
Ze staat koehakkig en de hoefsmid is bezig te proberen dit te corrigeren. Daarnaast heeft ze natuurlijk erg weinig spiermassa en dit zal best tot gevolg hebben waarom haar been steeds op slot schiet.
Ik merk wel dat ze dit erger heeft wanneer ze met de andere ponies binnen in de kapschuur staat want dan loopt ze constant achter de anderen aan om haar veulen van ze gescheiden te houden. Zet ik haar in de box apart dan neemt het weer af, maar vooralsnog is het niet weg.
Ik loop om de dag met haar op de verharde weg om spiermassa te kweken en het veulen heb ik drie weken geleden afgespeend.
Net nu ze wat begon bij te komen, is ze nu aan de diarree wegens kuilgras, maar de mensen waar ik haar mag stallen willen geen droog hooi kopen, ondanks dat hun eigen ponies ook waterige mest hebben ervan.
Mijn vraag: Wie heeft er ervaring met benen die op slot schieten/koehakkige beenstand?
Helpt het om kuil uit te schudden, een paar dagen te drogen te leggen met stro erdoor? Zou ze hier van opknappen?
Graag jullie tips en ervaringen!! Mijn paardje zal jullie erg dankbaar zijn