euthanaseren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

euthanaseren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 14:27

Beste bokkers,

Morgen wordt helaas mijn paard ingeslapen.
Mijn vorige paard heb ik ook laten inslapen met eerst een narcose injectie en daarop een tweede spuit.
Dit was ook mijn bedoeling met mijn huidige paard.
Voor de zekerheid net de da gebeld met het verzoek om deze extra spuit morgen mee te nemen.

Volgens hem is deze manier van inslapen dus met 2 injecties overbodig omdat het huidige middel wat gebruikt wordt tevens een narcose middel bevat.
In een hoge concentratie dan.

Weet iemand daar misschien meer over? Het zit me toch niet helemaal lekker....

Patricia_86

Re: euthanaseren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:28

Ik heb drie paarden in laten slapen, bij allee drie kregen ze drie keer een spuit. Eerst Sedatie, toen Narcose en als laatste de Euthasol

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:30

Wat verschrikkelijk, heel veel sterkte.
Ik heb een paar maanden geleden ook een pony omwille van HB en bijkomstigheden in moeten slapen. Zij kreeg twee spuitjes, de narcose en de definitieve spuit. Ik zou het niet anders willen. Ik kan me voorstellen dat bij een spuit in 1 keer het paard erg veel stress/ pijn ervaart, maar zich hier niet tegen kan verzetten.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:31

Paard altijd eerst onder narcose brengen en dan pas T61 (het euthanasie-middel) spuiten.

Gebruiksvoorschrift T61
file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/147941.pdf

4.5 Speciale voorzorgsmaatregelen bij gebruik
Speciale voorzorgsmaatregelen voor gebruik bij dieren
- Uitsluitend door de dierenarts toe te dienen.
- T61 mag uitsluitend toegediend worden aan dieren buiten bewustzijn (onder narcotica), teneinde
verstikking van het dier bij bewustzijn te vermijden onder ongunstige omstandigheden of bij slechte
resorptie van het product.
- Bovendien bestaat er een risico op mislukte injecties en autoinjecties, doordat het dier zich verweert.
- Het gebruik van T61 dient met de grootste zorgvuldigheid te worden opgevolgd.
- Bij intraveneuze injectie dient een correcte intravasculaire injectie van de volledige dosis verzekerd
te zijn. Gebruik van een veneuze catheter kan hiertoe bijdragen.
Unquote

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:31

Wij hebben afgelopen april ons paard in laten slapen en die heeft 3 verschillende spuiten gehad. Eerst 1 om rustig te worden en toen liep ze al wankel. Daarna 1 spuit om om te vallen en daarna de definitieve spuit. Was nog een redelijk jong paard en super fit maar ging heel ontspannen en heel rustig. Alvast heel veel sterkte voor morgen en de komende tijd

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:32

Bij die van mij was ik blij dat de dierenarts een extra spuit mee had. Hij was al verdoofd maar moest na de 2e spuit toch nog een extra spuit hebben. ik zou vragen of hij toch een extra meeneemt, je wilt niet morgen daar staan en het nodig hebben en er is niks.
Heel veel sterkte morgen

Casarell

Kan ik me voorstellen..
Heb mijn paard ook in moeten laten slapen, en deze heeft destijds ook 2 injecties gehad.
De eerste was inderdaad een zware sedatie, waar hij dus érg suf van werd en al bijna door de benen ging.. de 2e was de dodelijke t61.
Paard is mooi rustig ingeslapen.

Zou de huidige manier maar 1 injectie zijn dan?
Dat kan ik me haast niet voorstellen..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 02-12-15 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Beide kan maar de methode van direct de spuit toedoenen is ook degene die geregeld gevechten oplevert helaas.

Mijn DA doet altijd sedatie, narcose en dan de definitieve

Shirley

Ik weet ook niet beter :o

Je zou eens kunnen vragen welk middel hij wil gebruiken?
Als de manier je niet aanstaat, niet doen.
Desnoods bel je een andere dierenarts.

Jouw paard, jouw beslissing.
Het is al erg genoeg zonder dat je de angst hebt of het wel goed verloopt...

Sterkte :(:)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:36

Bij mijn pony ook sedatie, narcose en toen de T61. Heb deze werkwijze ook vooraf bij de VA nagevraagd en als die het niet zo zou doen dan had ik een andere gebeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:38

Inderdaad 3 spuiten vragen, zoals hier al is genoemd. Ik zou er over terug bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:39

cissie schreef:
Beste bokkers,

Morgen wordt helaas mijn paard ingeslapen.
Mijn vorige paard heb ik ook laten inslapen met eerst een narcose injectie en daarop een tweede spuit.
Dit was ook mijn bedoeling met mijn huidige paard.
Voor de zekerheid net de da gebeld met het verzoek om deze extra spuit morgen mee te nemen.

Volgens hem is deze manier van inslapen dus met 2 injecties overbodig omdat het huidige middel wat gebruikt wordt tevens een narcose middel bevat.

Weet iemand daar misschien meer over? Het zit me toch niet helemaal lekker....

Het paard van een kennis is onlangs ingeslapen met twee injecties. Eerst iets kalmerends. Daardoor konden ze hem neerzetten op een geschikte plaats om te vallen. Toen hij daar stond kreeg hij de dodelijke injectie en viel hij. Het "prettige" daarvan was: hij viel op een zachte plek, heel beheerst en ze hoefden daarna niet met het paard te gaan slepen. De Rendac kon hem gewoon inladen.
Ik moet zeggen: het ging echt heel rustig en paardvriendelijk. Weet niet of ze dat met 1 injectie ook was gelukt....

Je kunt dit moment nooit meer overdoen, dus ik kan me heel goed voorstellen dat je wilt dat dit goed verloopt. Misschien nog eens een tweede veearts bellen en vragen om de mening? Heel veel sterkte!

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:41

Vorig jaar bij mijn verzorgpaardje, hebben ze haar 3 injecties gegeven, idd, eentje om suf te worden, toen de narcose en daarna de definitieve prik! Het is heel rustig gegaan! een injectie lijkt me heel heftig, zeker met het vallen! Pff, vond dit al heel ingrijpend allemaal! Ben wel heel blij dat ik er bij ben geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:43

Nogmaals veel sterkte Cissie.
Zoals Hoogendroog het beschrijft heb ik het ook altijd geleerd.
Het vallen na de narcose is niet prettig, maar altijd nog fijner dan gelijk de T61 erin.
Minstens 2, dus narcose en dan T61, maar nog liever 3 en eerst sedatie erin.
Idd jouw paard, jouw beslissing. Hier moet je da niet eens met je over in discussie gaan eigenlijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:44

Yvank_ schreef:
Beide kan maar de methode van direct de spuit toedoenen is ook degene die geregeld gevechten oplevert helaas.

Mijn DA doet altijd sedatie, narcose en dan de definitieve

Mijn DA wil ook niet anders dan eerst sedatie, dan narcose en dan de laatste spuit. Ik heb er al meerdere in moeten laten slapen, en allemaal zijn ze op die manier gegaan.
Zou idd even navragen wat hij van plan is. Het is niet fijn om je paard te zien vechten tegen die spuit. Dat heb ik 1 keer gezien bij een paard van vrienden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:49

misschien stomme vraag maar wat is het verschil tussen spuit narcose en definitieve spuit op het vlak van omvallen? Vallen ze op een narcose spuit rustiger? of zakken ze dan door de benen en bij de andere is het boem plof? weet niet zo goed wat het verschil is?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:55

joyce83: dat antwoord vind je hieronder.
zelf zou ik ook nooit voor 1 spuit kiezen, het dier kan zich bijvoorbeeld bewust zijn van het stikken, zoiets wil denk ik niemand zijn dier aandoen.
het is hoogstwaarschijnlijk goedkoper om het die manier te doen. maar het welzijn staat dan niet voorop

hoogendroog schreef:
Paard altijd eerst onder narcose brengen en dan pas T61 (het euthanasie-middel) spuiten.

Gebruiksvoorschrift T61
file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/147941.pdf

4.5 Speciale voorzorgsmaatregelen bij gebruik
Speciale voorzorgsmaatregelen voor gebruik bij dieren
- Uitsluitend door de dierenarts toe te dienen.
- T61 mag uitsluitend toegediend worden aan dieren buiten bewustzijn (onder narcotica), teneinde
verstikking van het dier bij bewustzijn te vermijden onder ongunstige omstandigheden of bij slechte
resorptie van het product.
- Bovendien bestaat er een risico op mislukte injecties en autoinjecties, doordat het dier zich verweert.
- Het gebruik van T61 dient met de grootste zorgvuldigheid te worden opgevolgd.
- Bij intraveneuze injectie dient een correcte intravasculaire injectie van de volledige dosis verzekerd
te zijn. Gebruik van een veneuze catheter kan hiertoe bijdragen.
Unquote

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:48

Hier ook altijd 3. Eerst spuitje om rustig te maken. Dan de spuit voor de narcose en dan gaan ze liggen en zijn ze eigenlijk al weg, alleen het hart klopt nog. En dan de spuit voor de euthanasie.

Sterkte trouwens. :(:)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:06

Wanneer niet t61 meer Euthasol gebruikt wordt, kan dit zonder narcosemiddel.
Aangezien Euthasol niets anders is dan een zeer sterk narcotiserend middel, in de concentratie en dosering die gebruikt wordt, worden ze alleen niet meer wakker uit die narcose.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:12

Ik heb mijn paard helaas 2 weken geleden moeten laten inslapen, ik kan me er niet veel meer van herinneren, maar geloof dat zij ook 3 spuiten heeft gehad.

Eerste werd ze rustig van, 2 ging ze liggen en bij de 3e was ze vrijwel gelijk weg.
Gelukkig maar, ze had de hele dag gevochten voor haar leven en ik wilde niet dat zij nog meer zou moeten vechten.

Sterkte morgen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:29

Ik heb mijn paard dit jaar ook moeten laten inslapen.
Volgens mij kreeg ze ook 3 injecties. Het ging allemaal heel rustig en snel. Ze was al bijna weg voordat de derde spuit werd gegeven.

Heel veel sterkte morgen! :(:)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:33

Ik zou aangeven aan de da dat je het niet op die manier wilt als je twijfelt maar met de twee spuiten, tis jouw paard.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:38

hier doen ze het alleen met 3 injecties.
met 1 of 2 injecties heb je de grootste kans dat ze juist gaan vechten.

paard meteen een narcose injectie geven vind ik niet fair. beest weet niet wat hem overkomt en valt vaak om.

hier doen ze:
1. sedatie. hierdoor worden ze wat suffiger en wankel en rustig.
2. narcose. hiervan worden ze echt slaperig en gaan ze liggen. vaak rustiger dan wanneer ze alleen de narcose als eerste krijgen. door de sedatie hebben ze hier nauwelijks weet van en met de narcose zijn ze al heeel ver weg.
3. de dodelijke injectie. door de narcose gaan ze niet meer in gevecht

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:43

ik heb in het voorjaar een pony laten inslapen, zij heeft alleen narcose en dodelijke injectie gehad. Sedatie was bij haar niet nodig, aangezien ze al niet meer op kon staan (het ging heel hard, de dag ervoor liep ze nog te grazen..). de narcose wordt gebruikt zodat het dier al weg is (slaapt, niets meer voelt, etc), de dodelijke injectie brandt nl heel erg, waardoor ze in gevecht kunnen gaan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:43

cissie schreef:
.

dit had ik echt niet gedaan. paard krijgt dan ineens een zwaar narcose middel waardoor hij niet meer op zn benen kan staan. zonder sedatie zal een paard hier juist snel tegen in gevecht gaan. hij moet nu gaan liggen maar dat willen ze vaak uit instinct niet. en lijkt me dat hij nu ook voelt dat hij "weg glijd/er wat gebeurd". als je het niet lekker zit dan zou ik het zeker niet met 1 spuit laten doen. zou voor 3 kiezen. sedatie, narcose, inslapen