Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een artrodese, het zogenaamde vastzetten van het kroongewricht? Mijn paard werd begin oktober kreupel. Op de kliniek bleek er een enorm fragment op het kroongewricht te zitten. Veearts had nog nooit zoiets gezien en na overleg met diverse vooraanstaande chirurgen bleek dit uniek te zijn. Gezien de onderkant van het botfragment bij doortreden aan de onderkant van het gewricht in het kraakbeen duwde, was operatief verwijderen de enigste optie. De eerste keer opereren is helaas niet helemaal goed gegaan. De controlefoto's op de OK leken schoon te zijn, maar uit de foto's twee dagen na OK bleek er toch nog een splinter in te zitten. Met 3, 5 week boxrust tussendoor, waarbij het best goed met haar ging is ze nogmaals geopereerd en is deze splinter ook verwijderd. Na een dag of drie redelijk opknappen kreeg ze een enorme terugval qua pijn. Gisteren zijn er weer foto's en scans gemaakt en blijkt er een zware botvliesontsteking te zitten overhet volle stuk waar het botbotfragment heeft gezeten. Die proberen ze nu onder controle te krijgen met lokaal ontstekingsremmers inspuiten. Eerste zorg nu is dat rustig te krijgen en de vraag daarna is hoeveel schade er weer is ontstaan. Als ze daar weer niet rad op loopt is de enigste oplossing nog een artrodese operatie. Ik ben er voor mezelf nog niet uit of ik haar dit nog aan wil doen en of het financieel haalbaar is. Graag zou ik ervaringen van anderen horen met deze operatie, die niet heel vaak gedaan wordt.
hoogendroog
Geplaatst: 02-12-15 13:05
Als je je paard aan wilt houden voor de fok of als weidemaatje en je kunt het financieel aan, waarom niet. Feit blijft wel dat je paard een bewegingsbeperking zal blijven houden, geen pijn, maar dus wel blijvend kreupel.
Volgens de veearts van de Raaphorst en de literatuurbronnen is er 70% kans op terugkeer in de sport, geen blijvende kreupelheid. Heb jij hier andere ervaringen mee?
hoogendroog
Geplaatst: 02-12-15 13:22
Nee gelukkig niet, maar weet dat het in ieder geval bij mensen altijd een bewegingsbeperking geeft. Lijkt me sterk dat dat bij een paard anders zou zijn.