aanhoudende buikkrampen/koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

aanhoudende buikkrampen/koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 10:45

Ik noem het voor de vorm maar even buikkrampen want een andere benaming heb ik er even niet voor.

Om een kleine inlichting te geven:

Mijn merrie heeft zo ongeveer om de 2 maanden wel koliek
en 22 oktober was het weer zo ver,
Overduidelijk weer koliek, veearts geweest de nodige spuiten gehad, en het moest daarna eigenlijk beter gaan.
28 oktober is de veearts weer geweest omdat de pijn in haar buik behoorlijk aanwezig bleef.
Ze heeft nu metformine gekregen, omdat ze cushing heeft en de pracent dus totaal niet aansloeg op haar. hij hoopte dat de metformine tevens aan zou slaan, op de pijn in haar buik/op haar onrustige darmen. Mocht dat allemaal niet baten moesten we verder gaan kijken, maar ook de veearts staat nu met zijn handen in het haar omdat hun het ook niet meer weten te vinden.

Om het verder kort te houden,

We zijn nu al meer als een maand verder en zodra ik ook maar naast de buik van mijn paard sta, naar haar buik wijs of ook maar lichtelijk een vinger/hand op haar buik leg, trapt ze met de achterbenen richting mij , oren in haar nek en word ze onrustig.
Ik heb het hier 2 weken geleden met de assistent al over gehad toen ik haar tabletten kwam ophalen, en die dacht dat het misschien wel tussen haar oren zou zitten, vanwege de pijnen met de koliek.
Ik heb toen besloten eens een week lang niet aan haar buik te zitten en dat gedeelte met rust te laten,
maar echter blijft de reactie op aanrakingen zo heftig.

Als je haar ziet in de wei, en in de omgang zou je niet zeggen dat er wat aan de hand is.
Haar oren zijn niet warm( Ik kan niet meer temperaturen, want in de buurt van de achterkant komen is vragen om problemen.)
Ze eet rustig haar eten op. ( 1 wortel waar de tabletten ingaan, anders krijg ik die niet naar binnen bij haar, slobber, Onbeperkt gras en hooi wat we aan het opbouwen zijn sinds afgelopen maandag.)
Echter zondigt ze zich wel af in de wei van de rest, en trapt ze de rest van de paarden letterlijk weg ook al staan deze een heel aantal meters van haar vandaan.

De veearts heeft het woord internist laten vallen, en dat is wat ik begin volgend jaar ook ga doen,
Maar ik sta nu zelf ook even met mijn handen in het haar. En deze heftige reacties heeft ze nog nooit na de koliek of überhaupt met koliek gehad.

Als ik dit zo typ en terug lees, lijkt het naar mijn mening echt behoorlijk heftig,
maar ben benieuwd naar meningen van buiten af.

Heeft dit nog te maken met koliek?
Wat is hier jullie mening over?

(Ze krijgt met regelmaat een kuurtje zandweg, Er zijn geen wormen gevonden in haar drollen, inenting heeft ze netjes gehad in july.
In mei heeft ze een halve week op de kliniek gestaan, omdat de ontlasting er niet meer uit kwam,
toen hebben ze niks op de echo gevonden.)

Ik bel altijd liever te vaak dan te weinig de veearts en heb ze heel vaak aan de telefoon of bij mij op stal,
maar ben nu toch even benieuwd naar reacties van buiten af.

Shirley

Re: aanhoudende buikkrampen/koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 10:47

Als haar spijsvertering in orde is, zou ik het meer richting voortplantingsorganen gaan zoeken...
Zou daar overigens niet nog een een maand mee wachten.
Waarom?

Bienotje

Re: aanhoudende buikkrampen/koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:17

Heb je al eens een uitgebreid inwendig onderzoek laten doen, anders dan als ze koliek heeft gewoon eens opvoelen door je eigen dierenarts en met wat spuiten laten behandelen?

Sowieso denk ik dat je bij vagere klachten er niet echt aan ontkomt om pro-actief onderzoeken te ondergaan met bijbehorende kosten. Gewoon om zoveel mogelijk ook te kunnen uitsluiten. Kan een hele zoektocht zijn, succes!