Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Whild schreef:Hoi, wat vervelend om te lezen dat je na al die onderzoeken nog niets concreets weet. Ik ben geen veearts dus dit is puur een hypothese; maar zou het kunnen dat de lever / nieren niet goed hun functie kunnen doen -> er bulten op de huid ontstaan doordat afvalstoffen niet goed worden afgevoerd (zoals bij mok) -> Pulmitranq tijdelijk goed aansloeg omdat het ook helpt bij andere vitale functies -> de longen als gevolg van dit alles meer moeten werken en pompen?
Waarom is er nog geen bronchoscopie / BAL-spoeling gedaan om te zien hoe de toestand in de longen is?
Heel veel succes ermee! Ik zie wel bij veel koudbloeden dat ze met hun dikke vacht sneller buiten adem zijn, heb je hem geschoren?
Sjolvir schreef:Wat ik lees is dat er wel steeds afwijkende longgeruisen werden gehoord en je voornaamste klacht nu nog is benauwdheid.
Met benauwdheid kan je ook zijn niet zo vlot meer verklaren.
Hart was blijkbaar niets raars aan te horen.
Ik zou zeggen inladen naar kliniek, na laten kijken en aanvullende onderzoeken laten doen (aangezien geen enkele dierenarts er dwars door heen kan kijken, bv scopie van longen/luchtzakken laten doen als dat nodig zou zijn of hele andere onderzoeken)
Hoe staat je paard gehuisvest en wat eet hij? Bij paarden met luchtwegaandoeningen nogal wat winst te behalen in huisvesting.
Utixo schreef:Waarom wil je het pufje niet?
En begrijp ik nou goed dat je nog een zadel op die bulten legt?
Nina_love schreef:Dampigheid etc is niet mogelijk zonder symptomen als hoesten, neusuitvloeiing etc. Bovendien kan hij dan ook niet zomaar een week nergens last van hebben.
Askja schreef:Hoe houd je hem, staat hij buiten of (deels) op stal? ( misschien heb je dat al ergens gezegd maar dan heb ik eroverheen gelezen) Paarden met luchtwegproblemen hebben vooral zo veel mogelijk frisse (buiten)lucht nodig. Als hij buiten staat ( met evt. een goeie regendeken erop), geeft hij ook zichzelf beweging en hoef je hem niet te rijden/longeren als hij kortademig is.
Wat betreft de klachten op zich, kortademigheid kan een symptoom zijn van een longafwijking zijn zoals bronchitis of dampigheid , maar ook een secundaire klacht als gevolg van bijv. een hartprobleem. Juist het feit dat hij verder niet ziek is, wijst op een min of meer chronisch probleem. Wat de oorzaak is, hoe ernstig het is, en hoe het te behandelen is zal toch echt moeten blijken uit nader onderzoek op een kliniek ... Dat kost helaas wel wat. Ik begrijp dat je krap bij kas zit. Is het dan niet mogelijk om voor deze ene keer wat geld te lenen van familie of vrienden? Met een contractje erbij ofzo? Een arbeidsongeschikt paard is immers ook een kostenpost ... Sterkte en succes!