SPOED! Paard heeft wonden aan mond & vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dreamheart

SPOED! Paard heeft wonden aan mond & vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 17:32

Beste Bokker,

3 dagen terug ging ik naar mijn oude pony en ontdekte ik een plekje op de mond waar het haar plots weg was. Geen wond maar puur een grijs, kaal plekje. Verder natuurlijk niks achter gezocht.

De volgende dag kom ik erachter dat er meer plekjes op zijn mond verschijnen. Ook had hij die dag wat last van jeuk, ook daar weer vrij weinig achter gezocht aangezien dit wel vaker zo is.

Gisteren was de jeuk weer erger geworden en besloten we om hem in te spuiten met een spray tegen insecten en dergelijke.

Toen ik hem vanmiddag even in de paddock had gezet tijdens het rijden van mijn andere pony begon hij meteen te schuren tegen het hek. Toen ik klaar was met rijden en hem wilde gaan poetsen zag ik dat hij door zijn deken heen een paar grote wonden had geschuurd.

Op stal zit iedereen toch te denken aan één of andere mijt of luis. Al is er in de vacht niets te vinden.

De pony is al wat ouder en heeft een wintervachtje opgebouwd. Hij draagt een (zonder fleece) ongevoerde regendeken maar heeft een paar dagen terug een nachtje een oude, vieze fleecedeken gedragen. Ook heeft hij samen met de andere paarden de afgelopen dagen vanwege de hevige regenval voornamelijk in zijn stal gestaan. Dus niet buiten zoals normaal.

Aan de andere pony's is (nog?) niks te merken gelukkig.

Wie o wie weet waar ik hier mee te maken heb en hoe ik dit kan behandelen... :(

Edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door dreamheart op 01-12-15 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: SPOED! Paard heeft wonden aan mond & vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:33

De veearts!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:34

Ik vermoed een schimmelinfectie.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:35

[***] schreef:
De veearts!

Het enige correcte antwoord. _/-\o_

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:35

Als het mijt is,is het besmettelijk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:36

Inde vacht is geen mijt of luis te zien zeg je, maar weet je wel waar je naar moet kijken? Mijten zie je namelijk sowieso niet rondhuppelen ;)
Dit is iets wat door een kundig persoon beoordeeld moet worden, BV de dierenarts die dan ook meteen een medicijn kan voorschrijven.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:36

Bij kale ronde plekjes denk ik gelijk aan schimmel, ringworm oid., maar dat zou niet zo erg moeten jeuken bij paarden (bij mensen wel)

Dus meest voor de hand liggende zijn vlooien of mijten. Kan het zijn dat een hond of (wilde) kat op de oude deken heeft gelegen?

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 17:57

Eileen333: Ja, dat weet ik. Maar hoe kan je dan weten of je paard last heeft van mijten?

Taucha: Er lopen hier geen katten of honden dus die kans is erg klein.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:09

Dat kan je weten Door de dierenarts te bellen ...................

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:11

De dierenarts bellen! Zo laat je toch geen dier staan? Jeuk is nog erger in beleving dan pijn!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:15

Meid, je bent 18 bel gewoon de veearts.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:17

Met deze temperaturen is het ook raadzaam een warmere deken op te doen dan een ongevoerde regendeken.
Voor de jeuk is de dierenarts de beste oplossing.

agieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:20

Ik zal de dierenarts even bellen.
Deze doet dan wat testjes van de haren en de huis. Onder de microscoop kan de dierenarts mijten wel zien. Maar dit kan alleen als je weet waar je naar zoekt.

Beterschap met je pony iig :)

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 18:21

Michellkuh schreef:
Met deze temperaturen is het ook raadzaam een warmere deken op te doen dan een ongevoerde regendeken.

Juist méér grams op? Dan lijkt mij het juist een lekker plekje voor mijten en dergijke. Of denk ik fout?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:22

Schimmel kan ook flinke jeuk geven. Wat ik zorgwekkend vind is dat er nog geen dierenarts bij geweest is als het paard zich van ellende open schuurt :n jeuk is erger dan pijn.. daar hoorje gelijk wat aan te doen.

Mijten kunnen trouwens vermoed worden maar zijn alleen met een huidkrapsel tot bloedens aan toe soms te zien onder de microscoop. Vaak wordt daarom behandeld naar zicht, maar de medicatie is alleen via dierenarts verkrijgbaar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:22

Negeer niet de berichten van dierenarts. Je pony heeft dus koud en jeuk... Onder een deken kunnen ze hun haren niet op zetten. Een paard dat enkel onder een regendeken staat heeft het nu dus steenkoud.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:23

dreamheart schreef:
Michellkuh schreef:

Juist méér grams op? Dan lijkt mij het juist een lekker plekje voor mijten en dergijke. Of denk ik fout?

Dat is het sowieso als jij het al 3 dagen zo laat staan. Als het mijt of schimmel is kom je er, zeker nu in de winter als wassen moeilijk is, heellastig vanaf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:27

Zorg eerst dat je weet wat het is voordat je conclusies kan verbinden aan dekens ed.

Plekken op de huid kunnen van alles zijn, beestjes, schimmel, bacterie (denk aan rainrot) en als het beestje al op leeftijd is lijkt het me niets iets om aan te kijken maar direct in actie te komen. Morgenochtend de da bellen voor een afspraak en met een beetje geluk ziet die direct wat het is. Niet gaan aanrommelen met insectenspray.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 18:30

Zoe_97 schreef:
Negeer niet de berichten van dierenarts. Je pony heeft dus koud en jeuk... Onder een deken kunnen ze hun haren niet op zetten. Een paard dat enkel onder een regendeken staat heeft het nu dus steenkoud.

Dit wilde ik ook net gaan typen, maar gelukkig was je me voor.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:00

smurffie schreef:
Schimmel kan ook flinke jeuk geven. Wat ik zorgwekkend vind is dat er nog geen dierenarts bij geweest is als het paard zich van ellende open schuurt :n jeuk is erger dan pijn.. daar hoorje gelijk wat aan te doen.

Mijten kunnen trouwens vermoed worden maar zijn alleen met een huidkrapsel tot bloedens aan toe soms te zien onder de microscoop. Vaak wordt daarom behandeld naar zicht, maar de medicatie is alleen via dierenarts verkrijgbaar.

Schimmel geeft doorgaans geen jeuk bij paarden.

Ik zou de dierenarts toch raadplegen TS, voor je allerlei dingen zelf gaat proberen. Eerst maar een diagnose.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:13

Britta31 schreef:
Als het mijt is,is het besmettelijk.

Als het schimmel of luis is ook! Pony dus in ieder geval apart houden tot de dierenarts er bij is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:18

Nogmaals schimmel kan ook flinke jeuk geven. En dat heb ik ook vaak genoeg gezien, jeuk aan de huidirritatie door schimmel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:18

Gauw de dierenarts erbij halen, die open wonden kunnen ook gevaarlijk worden als je er nu niks aan doet...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:01

dreamheart schreef:
Eileen333: Ja, dat weet ik. Maar hoe kan je dan weten of je paard last heeft van mijten?

Taucha: Er lopen hier geen katten of honden dus die kans is erg klein.

Mijten kan je vinden door een afkrabsel te nemen en dit te bekijken onder de microscoop. Dat doet een dierenarts. Neem aan dat je daar inmiddels contact mee hebt gehad?

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 22:04

Heb je foto's?
Het zal waarschijnlijk inderdaad een schimmel/bacterie of wat dan ook zijn, maar als je zelf niet weet wat het is kan je beter even de dierenarts laten komen.