manen en halsstukken, waarom gaan ze niet samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

manen en halsstukken, waarom gaan ze niet samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:12

ik merkt in mijn omgeving op dat een paardje compleet zijn manen lijkt te verliezen door een halsstuk. Nu heeft mijn eigen snuitje ook een zielig plukje op de plak waar de deken over de schoft valt, deze zijn achter alleen kort en vallen niet uit ofzo. Weet iemand waarom manen eigenlijk(lijken) uit te vallen bij het gebruik van sommige halsstukken? Ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig waardoor dit komt. ik lees dingen over schuren of verstikking, ben wel benieuwd wat er nu echt gebeurt.

Eline_S_S

Re: manen en halsstukken, waarom gaan ze niet samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:20

Wat gek, ik heb hier totaal geen last van! Mijn pony heeft wel zomereczeem, dus met deken kan ze het niet kapot schuren, en groeit het heel mooi aan.
Bijten andere paarden hem niet? Dat het afbreekt oid? Anders zou ik het niet weten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:24

Ik volg, wat is verstikken dan precies? Een haar heeft toch geen zuurstof nodig :o?
Lijkt mij eerder een gevolg van schuren, want wanneer je de hals zeer goed schoon houdt, is het verlies minder dan wanneer je deze vettig laat worden. De halzen van een zomereczeemdeken zijn veel lichter en lijken mij minder te schuren.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:28

Starbreeze schreef:
Ik volg, wat is verstikken dan precies? Een haar heeft toch geen zuurstof nodig :o?
Lijkt mij eerder een gevolg van schuren, want wanneer je de hals zeer goed schoon houdt, is het verlies minder dan wanneer je deze vettig laat worden. De halzen van een zomereczeemdeken zijn veel lichter en lijken mij minder te schuren.

dan zou je idd denken dat het door het schuren komt, of het platdrukken.

ik zelf heb er ook nog nooit last van gehad, maar ken mensen die dat wel hebben. ben toch beneiuwd waarom het ene paard het wel heeft en de ander niet
Laatst bijgewerkt door Persevero op 30-11-15 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:30

Omdat de deken dan niet past. Bij een goede pasvorm verlies je geen manen. En dat kan dan inderdaad komen door schuren of knellen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:31

Starbreeze schreef:
De halzen van een zomereczeemdeken zijn veel lichter en lijken mij minder te schuren.

Ik bedoelde ook mijn hals van mijn Winterdeken, niet van mijn eczeemdeken :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:41

Dit komt door het gebrek aan zuurstof. Doordat er minder zuurstof bij de haarwortels kan komen, bellemert dit de celdeling, waardoor de manen kunnen uitvallen. Ik heb zelfs het idee dat bij mijne de haarzakjes ook niet weer zo zijn teruggekomen als het was, het plukje wat uitgevallen was is nu erg dun en groeit heel erg langzaam..

In mijn ogen heeft pasvorm er weinig mee te maken, meer het materiaal van de deken. Dan niet zozeer een gladde binnenkant maar meer hoe de stof ademt en hoe dik deze gevoerd is. Ik had toendertijd twee perfect passende hasldekens, dus geen geknel of geschuur en toch vielen eind maart plukken manen tegelijk uit. Heb ook wel het idee dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere :j Ik heb er in elk geval afscheid van genomen!

Daarbij als het echt om schuren ging zou je het probleem al eerder kunnen constateren omdat de manen dan zouden moeten afschuren voordat ze helemaal uitvallen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:53

Zuurstof haalt de haarwortel uit het bloed volgens mij. En als manen uitvallen door een gebrek aan zuurstof, waarom valt de vacht dan niet compleet uit? Die is toch ook bedekt.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:59

Ik meende dat de huid ook betrokken was bij de zuurstof opname, maar biologie is alweer wat jaartjes geleden :Y)

Daarbij is de bouw van de haarzakjes/cellen van vacht en manen anders. Een paard verliest bijv zijn manen niet tijdens het ruien, maar wel de vacht. De vacht groeit dus niet door en de manen wel, de haarzakjes van de vacht zijn dus niet constant aan het 'groeien' waardoor er dus minder celdeling plaatsvindt. Hierdoor heeft vacht minder zuurstof nodig dan de manen en dat lijkt me een goede reden waarom dat niet uitvalt :)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:02

Mijn paard heeft hier ook last van. Zelfs met der dure Rambo deken. Ik probeer met mooi weer de hals af te laten en als de nachten niet te koud zijn ook. Hopelijk kan ik op deze manier der manen behouden dit jaar...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:39

Mijn paard had vorig jaar een klein strookje dat eraf was, maar ik twijfel of ik die niet met het scheren meegepakt hebt. Ik probeer de hals er nu zoveel mogelijk af te laten, en alleen op te doen als het waterkoud is.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:42

Hier hetzelfde hoor. Blijft geen haartje manen meer over met de halsdekens...dus als er nog iemand een gouden tip heeft :Y)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:10

mellamoshan schreef:
Hier hetzelfde hoor. Blijft geen haartje manen meer over met de halsdekens...dus als er nog iemand een gouden tip heeft :Y)

We zoeken juist de oorzaak, maar daar kan wel een oplossing uit voortvloeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:35

mellamoshan schreef:

Mijn gouden tip zijn de horseware dekens met vaste hals, ruim genoeg kopen. Nog nooit problemen gehad bij geen enkel paard.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:40

Ik heb het ook, kan zo hele plukken manen eruit trekken. Zelfs met een vliegendeken, daarom voor mij geen dekens meer met hals helaas.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:53

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:58

Ik heb nergens last van. Manen blijven prima.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:59

Mijn paard heeft zelfs hele lange manen en een halstuk.Wel ook een losse hals die ik aan haar Amigo deken vast maak.Maar hier geen problemen dat er iets met haar manen gebeurt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:06

WiancaR schreef:
mellamoshan schreef:

Mijn gouden tip zijn de horseware dekens met vaste hals, ruim genoeg kopen. Nog nooit problemen gehad bij geen enkel paard.

Ik héb een horseware deken :)