Chronische lymfoedeem, behandelmethoden en stand van zaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Chronische lymfoedeem, behandelmethoden en stand van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 14:56

Hallo,

Sinds kort verzorg ik twee trekpaarden die beide onderhevig zijn aan CPL (chronisch progressief lymfoedeem).
Ik heb mij voorgenomen om mijzelf er eens goed in te verdiepen en heb al enige artikelen en websites gelezen. Wat ik ervan begrijp is dat voeding een belangrijk aspect is in de behandelmethoden (weinig suikers voeren) en is het 's zomers van belangrijk om parasieten weg te houden bij de plekjes.

Het is mij inmiddels duidelijk dat hier genoeg mensen zijn die op enige wijze betrokken zijn bij de verzorging van paarden met CPL en ik zou graag willen weten hoe jullie de paarden behandelen. Hoe vaak wassen jullie de benen bijvoorbeeld? En doen jullie dat met warm of met koud water? Wat voor middelen/shampoo gebruiken jullie? Scheren jullie het behang af?

Verder zou ik ook graag weten wat voor/hoeveel beweging de paarden bij jullie krijgen en of de paarden wel eens kreupel zijn ten gevolge van de CPL.
Groetjes,

Charlotte

8nnemiek

Re: Chronische lymfoedeem, behandelmethoden en stand van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:39

Er loopt een CPL topic, dat zou je via de zoekfunctie even moeten opzoeken, daar worden veel van je vragen beantwoord :) Er is al een tijdje niet in gereageerd, maar toch interessant om eens door te lezen.
Er is ook een cpl facebook pagina.

Mijn trekpaard behandel ik met cydectin pour on. Ik was af en toe met betadineshampoo en teatree shampoo. En scheren doe ik alleen als er echt open wondjes met maden zijn, om beter te kunnen behandelen. Preventief scheren heeft geen zin omdat de CPL van binnenuit ontstaat.
Waar ik vooral erg blij mee ben is de mokthee.
Rustige beweging is heel goed. Dat krijgt die van mij eigenlijk te weinig.