Franse stand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Franse stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 13:14

Ik heb een leuk paard op het oog die ik graag zou willen kopen, echter heeft dit paard een Franse stand.
Wat houdt dit precies in? Hoe schadelijk is dit? Heeft het veel gevolgen voor het paard?
Kan de Franse stand ook verholpen worden via bijvoorbeeld bepaalde bekap methoden?

Alvast bedankt

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:45

Als je googled op franse stand komt er een hele boel uitleg over te voorschijn.
Het ligt natuurlijk aan de vraagprijs, je eigen doelen die je voor ogen hebt met een paard en in welke mate het paard frans staat.
Voor zover ik weet kan een franse stand nooit verdwijnen, maar correct me if i'm wrong.

Misschien is het een idee om een foto van de stand van de voeten aan je hoefsmid te laten zien?

Dennis

Re: Franse stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:34

Hoe erg frans is natuurlijk ook van belang. Staat hij echt scheef, of is het echt maar minimaal.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:17

Franse stand is met de hoeven naar buiten gericht.
Dit is iets dat niet te verhelpen valt, dit zal dus heel het paard zijn leven zo blijven, een heel klein beetje kan door de smid er een beetje een aanpassing aan gebeuren maar helemaal kan het zeker niet opgelost worden.
Is dit iets erg, nee eigenlijk niet, hangt er natuurlijk vanaf hoe erg uitgesproken die franse stand is natuurlijk, want dat heb je in heel veel gradaties.
Als je natuurlijk een heel duur dressuur paard zou gaan kopen met de bedoeling er op hoger niveau wedstrijden mee te gaan rijden, tjaaaa dat begrijp je zelf ook al wel dat dit met zo'n afwijking een verloren zaak zal worden.
Maar algemeen genomen kan zo'n paard echt wel vrij alles gaan uitvoeren hoor, zelfs dressuur tot ongeveer L of mssn zelfs M niveau, ook springen en natuurlijk ook bosritten en , en , en , ......
Uiteraard moet je wel een beetje naar de aankoopprijs kijken, dit is een afwijking en die is duidelijk zichtbaar, maar op zich niet echt een groot probleem.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:25

Die van mij heeft het, sommige paarden (met goede smid) hebben er minder last van, die van mij heeft zijn hoefbanden overbelast, omdat hij meer op een kant land,dan op de andere.
Dat is mij verteld haha.
Ze heeft wel M1 dressuur gelopen en sprong over de 1.40m , helaas is zij daardoor nu wel geblesseerd.
Ligt dus ook aan het paard en aan de smid, Door onze nieuwe smid is Jazz een stuk vooruit gegaan :).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:10

Heb je foto's van het paard, de stand, de hoeven, voorkant zijkant én onderkant?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:18

Mijne staat echt vréééselijk frans. Moet wel een goede hoefsmid bij. Mijn smid probeert die franse stand niet weg te krijgen omdat je dan juist problemen krijgt. Wel wil hij dat het paard optimaal kan bewegen en er dus zo min mogelijk last van heeft. Mijn paard zette zijn hoeven ook nog van buiten naar binnen neer (dus in 2 fasen) en dat was volgens de hoefsmid heel schadelijk. Daarom zet hij het paard zo op de voeten dat hij IN BEWEGING beter wordt. Zijn stand blijft dus frans maar hij zet zijn voeten steeds minder van buiten naar binnen neer, waardoor er minder belasting is in de hoef. Ik geloof niet dat mijn paard nu nog last gaat krijgen van zijn franse stand, daar hij dit al zijn hele leven heeft en nog nooit kreupel op is geweest. En hij mag ZZ-zwaar starten (en kan denk ik nog wel hoger komen) dus het kan best hoor, ook als dressuurpaard. Het heeft alleen wel wat speciale aandacht nodig. Als het paard al een paar jaar oud is gaat die franse stand niet meer weg, maar is dan vooral een schoonheidsfoutje

(kijk maar in mn profiel hoe krom zn poten zijn ;))

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:23

Hier een draver met franse stand, opzich geen last van. Wat Dorine zegt klopt: De franse stand moet je niet veranderen! Het enige wat je mag veranderen is het bewegen ervan (bepaald punt moet dan korter).

Mijn draver 'rolt' de voeten echt, ze land op de buitenkant van de hielen en schuift vervolgens door naar de binnenkant van haar teen. Met correct bekappen loopt ze 'gewoon'.

Het ziet alleen wat stom uit van voren. Voor recreatief zou ik het paard zeker niet laten, voor de sport ligt het aan hoe erg het is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:30

Mijne heeft behoorlijk erg, dus ook dat zegt niks. Je loopt wel een soort van extra risico, maar als het paard er nog nooit last van heeft gehad dan denk ik altijd: waarom zou ie er nu wel ineens last van gaan krijgen?
Wel wil ik nog eens benadrukken hoe belangrijk het is dat je een ECHT goede smid neemt. En dan ben je dus duurder uit. Ik betaal 140 voor rondom en 110 voor alleen voor ijzers. Hij moet elke 7 weken en hij MOET per sé voor op ijzers vanwege die franse stand. Blootsvoets is bij deze geen optie

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:37

Mijne staat wel blootvoets... de hoeven groeien namelijk ook gewoon in de franse stand (de groeilijnen lopen dus schots en scheef bij de hoeven van mijn pony, handig want dan kun je de manier van slijten heel goed waarnemen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:17

Dorine92 schreef:
Mijne staat echt vréééselijk frans. Moet wel een goede hoefsmid bij. Mijn smid probeert die franse stand niet weg te krijgen omdat je dan juist problemen krijgt. Wel wil hij dat het paard optimaal kan bewegen en er dus zo min mogelijk last van heeft. Mijn paard zette zijn hoeven ook nog van buiten naar binnen neer (dus in 2 fasen) en dat was volgens de hoefsmid heel schadelijk. Daarom zet hij het paard zo op de voeten dat hij IN BEWEGING beter wordt. Zijn stand blijft dus frans maar hij zet zijn voeten steeds minder van buiten naar binnen neer, waardoor er minder belasting is in de hoef. Ik geloof niet dat mijn paard nu nog last gaat krijgen van zijn franse stand, daar hij dit al zijn hele leven heeft en nog nooit kreupel op is geweest. En hij mag ZZ-zwaar starten (en kan denk ik nog wel hoger komen) dus het kan best hoor, ook als dressuurpaard. Het heeft alleen wel wat speciale aandacht nodig. Als het paard al een paar jaar oud is gaat die franse stand niet meer weg, maar is dan vooral een schoonheidsfoutje

Pas bij het bekijken van de laatste foto zag ik dat jij het was :D (oud collega)

Welk paard in je profiel bedoel je er staan er zoveel. Een aantal paarden op de foto heeft lange tenen viel me op en lijken op de toon te landen te zien aan de foto's.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:27

Mijn pony van 24 staat ook frans en bodemwijd.
Ik heb hem 16 jaar en met goed bekappen zie je de franse stand nog minimaal,maar het bodemwijd staan blijft zo.
Mijn pony heeft er tot dusver geen last van, en loopt nog prima :j

Klopt wel dat bij een franse stand je er wel op moet letten dat er op tijd bekapt word.
Overigens staat de mijne niet op ijzers en is ook niet nodig

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:58

Arabesk schreef:
Dorine92 schreef:

Pas bij het bekijken van de laatste foto zag ik dat jij het was :D (oud collega)

Welk paard in je profiel bedoel je er staan er zoveel. Een aantal paarden op de foto heeft lange tenen viel me op en lijken op de toon te landen te zien aan de foto's.

Haha toen pas :D
Gaat om wohlan. Je ziet t vooral in draf en van de voorkant

SophiaStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:53

Ik heb zelf ook een paard gekocht met franse stand ( 2 jaar geleden ) Deze gebruik ik nu meer als een soort attractie voor mezelf en ritjes met nichtjes en kleine kinderen. Super rustig en leuk om even een bosritje mee te maken, verder gebruik ik hem niet anders en laat hem gewoon rustig een paard zijn in de weide
De stand is trouwens wel verbeterd maar wel minimale verbetering.
Mijn hoefsmid had afgeraden om er een te kopen aangezien het niet ideaal is maar dit paard is super rustig en heel aardig voor een mini prijsje!
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-12-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:56

Dorine92 schreef:

nou...ik ken er met rechtere benen die minder goed lopen hoor! :+