Paard eet zand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenne

Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 11:23

Sorry als het hier niet goed staat.

Ik heb een 8 jarige tinker merrie die vorig jaar okt een koliek operatie heeft gehad.
De oorzaak was zand, veel zand.
De operatie is geslaagd al hebben de darmen wel een klap gehad.

Na de operatie hebben we dingen aangepakt.
Ze stond in een inloopstal met een verharding buiten en een zand paddock waar ze altijd op konden (staat samen met onze shet).
We hebben nu de paddock met een hekwerk afgezet en daar kunnen ze nu alleen in als we hem open zetten.
Dat deed ik altijd als ik in de ochtend op stal kwam en stalgenoten deden hem weer dicht met de avond ronde voeren.

Daarnaast hebben we een slowfeeder gemaakt voor het hooi zodat het niet meer op de grond ligt.

En ook krijgt ze 1 keer per maand een kuur van 10 dagen psyllium zaad wat ons is aangeraden vanuit de kliniek.

Dit ging een tijd goed.
Maar begin van de herfst heb ik de paddock een tijd niet open gehad vanwege alle eikels in erin vielen en ze smakelijk opaten als ze de kans kregen.
Ook heeft ze toen geen brok meer gehad (pavo liga en pavo vital complete) maar muesli (pavo nature's best).

Ondertussen hebben we onze shet hoefbevangen gehad waar weer uitkwam dat zij cushing heeft.
De shet loopt weer goed en ik wou de paddock weer open doen voor ze.
Maar het eerste wat onze tinker deed was graven en zand eten.
Weer uit de paddock gehaald.
Weer begonnen met de pavo liga te voeren en een mineralen blok gegeven.
Dit was begin november.
Maar nog als ik de paddock open doe gaat ze weer graven en zand eten.
Waarna ik haar dus weer eruit haal.

Zou ze zo graag weer in de paddock willen hebben, maar ben echt als de dood voor zand ondertussen na de koliek en de operatie van vorig jaar.

Weide is ook geen optie, we hebben maar een heel smal strookje op kleigrond.
En nat gras is weer niet bevorderlijk voor de shet.

Wie heeft er tips?

Boedha_1981

Re: Paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:39

Is een andere bodem bedekking niet een optie voor in de paddock?
Zit ook te denken aan z'n "grasmasker" zeg maar, maar dan kan ze zolang ze hem op heeft moeilijk dr hooi eten denk ik.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:47

Ik heb het idee dat jou tinker op zoek is naar de wortels van bomen oid. Staan er in de buurt van haar paddock bomen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:48

Hooi eten wil prima met masker type bloem pot...

Maar wat achter mijn volgende stuk tekst de logica iis geen idee werkt bij mijn paard wel en staat weer zonder masker type bloempot...

Elke dag knoflook snippers voeren... ( deed het in de z om er tegen vliegen en ze vrat geen zand meer gestopt in de herfst en ze vreet weer zand dus weer beginnen en zij is weer gestopt..aan brok niks veranderd)

Paard heeft vrije beschikking tot mineralen liksteen en een zout blok krijgt ruim ruwvoer ( op randje onbeperkt dan smeert ze teveel ) maar is wel altijd waar te peuzelen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:50

Vitamine / mineralenbrok bijvoeren? Misschien heeft ze aan de Liga te kort en gebruikt ze het mineralenblok niet? Is het echt een mineralen blok, of een zoutblok?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:51

Ik zou eens eens een bloedtest laten doen. Het klinkt alsof je paard op zoek is naar mineralen of sporenelementen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:53

Goeie vitamine mineralen brok bijvoeren. Ik zou verder stoppen met pavo hebben zoveel mensen problemen mee.

Voor zandafvoer ook wat lijnzaad bijvoeren. Plus voor maag prikkeling wat luzerne + bietenpulp. Tegen verveling zon bal in de paddock leggen waar je snoepjes in kan doen. Plus wat fruittakken of wilgentakken neer leggen om te knabbelen.

Zand eten kan verveling zijn en een gebrek aan grondstoffen , mineralen.
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 30-11-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:54

Ik voer mijn merrie (die ook zand eet en regelmatig koliek had) dagelijks zemelen. Sindsdien zelden koliek meer gehad (ik klopt dit even af)

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:20

Met een grasmasker gaat ze het hooi niet meer uit onze slowfeeder krijgen ben ik bang.

Ze graaft idd wel naar wortels van bomen.
Maar ook nu ze nog niet bij de bomensingel kan graaft ze en duikt er met de neus in.
Zou ze dan graswortels enz. proberen op te graven?

Ze heeft zowel een zoutblok als een mineralen blok maar doet er weinig mee.

Welke vitamine mineralen brok is wel goed?

Andere bodem in de paddock gaat helaas niet omdat het niet van ons zelf is.

Een bloedtest is idd ook een optie.