houdbaarheid gekookt lijnzaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

houdbaarheid gekookt lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:07

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en een aantal topics gevonden, maar mijn vraag blijft onbeantwoord (topics voor pakweg 2010 niet meer meegenomen).

Ik wil mijn paard af en toe lijnzaad bijvoeren deze winter ter afvoering van zand in de darmen (paard staat in pension dus volledig voorkomen is écht niet mogelijk). Nu las ik al dat je lijnzaad met ruim water 20 minuten moet koken. Ik las ook dat het door het hoge oliegehalte snel ranzig wordt. Maar hoe snel is snel? Moet je gelijk na het koelen voeren? Of kan je ook 's avonds (bijvoorbeeld als ik toch de aardappelen opzet) de boel uitkoken en de volgende ochtend voeren? Hoe pakken jullie dat aan?

Celine_Famke

Re: houdbaarheid gekookt lijnzaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:09

Ik kook het altijd voordat ik naar stal ga. Doe het in een bakje en neem het mee. Kan ze het gelijk opeten.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:15

Ik geef het ongekookt. Mag zon 200 gr per dag van voeren op advies van mn da.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:59

Ongekookt? Dat werd mij sterk afgeraden, maar als de da het zegt zal het wel kunnen.
Ik had het gekookt, het werd één vieze slijmerige bende, eerst gelijk een deel gegeven en de rest even (een dag ofzo) bewaard, maar daar werd het droog en smerig van. Een nachtje kan wel, maar langer dan een nachtje zou ik het niet laten wachten.
Het slijmerige hoort trouwens wel echt, anders is het niet goed gekookt.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:02

juliedo24 schreef:
Ongekookt? Dat werd mij sterk afgeraden, maar als de da het zegt zal het wel kunnen.
Ik had het gekookt, het werd één vieze slijmerige bende, eerst gelijk een deel gegeven en de rest even (een dag ofzo) bewaard, maar daar werd het droog en smerig van. Een nachtje kan wel, maar langer dan een nachtje zou ik het niet laten wachten.
Het slijmerige hoort trouwens wel echt, anders is het niet goed gekookt.

Mag ik vragen waarom ongekookt afgeraden wordt? Gewoon nieuwsgierig
Heb geen ervaring met lijnzaad en paarden, maar wij gooien het wel eens door de smoothie heen.
Of in de havermout en dit kookt dan niet maar maakt alleen warm gedurende 2 minuten.

Verder wordt er voor mensen ook gewoon vaak ongekookt gezegd...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:03

Snap ik ook niet. In de darmen krijg je gewoon hetzelfde effect als dat je het eerst kookt. Je moet gewoon goed kijken hoeveelheid geeft.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:06

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:07

Volgens mijn da kun je het 2 dagen bewaren in de koelkast. Ik was laatst een dag te laat en ponylief at het dag 3 (eigenlijk 2,5) ook nog maar met iets minder enthousiasme. Langer zou ik dus niet doen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:40

hier nog iemand die het ongekookt voert nadat mijn oudere merrie ineens last van dr darmen had, ben ik op advies DA een grote eetlepel per dag gaan voeren. oom de andere 2 krijgen het. nu net gestopt met het de keer, dan ga ik van het voorjaar weer een maand of 2 verder met voeren van deze ongekookte hoeveelheid.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:45

Ik kook het en bewaar het maximaal een dag, merk dat wat ik een dag bewaar één grote klomp smurrie wordt, wel slijm, maar dan een soort hard slijm en in de vorm van het bakje... Kook het dus liever de dag zelf en dan meteen voeren als het afgekoeld is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:47

juliedo24 schreef:
http://www.bokt.nl/wiki/Lijnzaad
Ongekookt zitten er giftige stoffen in het lijnzaad. Deze worden gedeactiveerd als het lijnzaad wordt gekookt.

Edit: typo

Dat proces heeft vocht en zuurstof nodig. Maag-darmstelsel van een paard is zuurstof arm, wat dat proces lastig maakt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 08:09

Bedankt allemaal. Mijn voorkeur heeft het om gewoon te koken. Neem het risico gewoon liever niet dat hij klachten van blauwzuurvergiftiging krijgt, dus die discussie hoeft niet gevoerd te worden. Dus in de koelkast is het goed te bewaren voor een dagje, fijn om te weten! Komt het vast helemaal goed!

Zou je bijvoorbeeld er wat zout aan toe kunnrn voegen voor smaak en houdbaarheid? Nu in de winter heeft hij eem toegenomen zoutbehoefte, mogelijk eet hij het dan ook malkelijker.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 08:15

Wij doen het al tientallen jaren zo: grote mok halfvol lijnzaad en dan kokend water er op gieten tot de mok vol is. Staat een nachtje en de volgende dag krijgen de pony's het.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:02

Ik gaf het ook altijd. Eerst koken en af laten koelen en deed er twee dagen mee.

Nu doe ik ongeveer 50 gr in een koffiemolentje en maal dit.
Geef het dan direct door het voer.
Werkt perfect tegen zand in de maag/darmen. En werkt ook heel goed als een van mijn
pony's dunne mest heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:46

Ik kook het vaak 's avonds voor ik naar bed ga. Meng het dan met slobber, 's nachts koelt het af en dan geef ik het 's ochtends. Wel goed roeren voor je het geeft anders is het 1 klomp. Door de slobber is dat al wat minder dan zonder slobber overigens.

Gaat prima zo :j

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:50

Ik geef het altijd gekookt, met slobber.
Ik heb ook gehoord dat niet koken gevaarlijk is ivm giftig.
Als je het kookt, krijg je een snotmassa en dat werkt een beetje als sand clear. Het spoelt de darmen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:14

Wij koken elke keer voor twee dagen, 1 schep lijnzaad en 2 water (geloof ik) dan opzetten totdat het kookt en het vocht bijna allemaal is opgenomen. Dan vuur uit en even laten staan. In de koelkast heb ik het wel bewaard tot 4 dagen.

We waren het koken nu zat zat geven nu de lijnzaadvlokken.