Terug komende kogelblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxSD

Terug komende kogelblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 10:09

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben..
Toen ik mijn paard kreeg had ik al een vaste hoefsmid (van mijn vorige paard) ik heb toen mijn paard verhuisd waar mijn vaste hoefsmid niet kwam dus moest een andere nemen..
mijn paard stond altijd op 2lippen en hij heeft haar toen op 1 lip gezet.
toen een tijdje later begon haar eerste kogelblessure, de DA had aangegeven haar weer op 2 lippen te zetten en 1 week stappen met metacam, blessure was daarna weg.
vervolgens 3 maanden later kreeg ze weer aan hetzelfde been een kogelblessure weer hetzelfde recept...
toen ging ik met haar verhuizen maar hielt eigenlijk dezelfde hoefsmid aan, ze was weer rustig opgebouwd en we waren alweer wat wedstrijdjes aan het rijden.
Toen ik weer op stal aankwam zag ik dat ze nu weer een dik achterbeen had.. weer de DA gebeld echo laten maken en de band om dr kogel was wat uitgerekt dus ze had zich zwaar verzwikt. 2 weken stappen en metacam, been was weer goed langzaam weer opbouwen 2 rondjes gedraafd volgende dag kom ik aan op stal wil weer mn rondjes gaan doen en loopt ze rechtsvoor niet goed.. :( weer de DA gebeld en ja hoor rechtsvoor nu weer kogelblessure.
de DA heeft gezegd dat ze hier overheen kan gaan groeien maar dat we voor de zekerheid maar zooltjes met siliconen moeten gaan doen voorlopig.
toen begon ik te bedenken dat ze dit nooit had gehad bij mijn andere hoefsmid (kan toevallig zijn) dus ik mijn ''oude'' hoefsmid weer gebeld en die is gelukkig laatst gekomen!
hij had aangegeven dat hij haar anders op haar fouten zou zetten, dus dit gedaan en ze loopt nu op zooltjes met siliconen .. we mogen nu weer heeeeeeeeeeeeel langzaam gaan opbouwen en hoop toch echt dat dit de laatste keer is geweest en toch aan de stand van haar hoeven lag. (ze heeft trouwens 1 iets plat voetje).

zo mijn hele verhaal is eruit!
nu is mijn vraag:
1. Heeft iemand dit ook zo vaak met zijn paard meegemaakt?
2. Zou met bandages rijden misschien beter zijn? steviger?

hoor graag jullie ervaring

Anoniem

Re: Terug komende kogelblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:29

Ik zou eens een foto maken van de kogels, kan goed zijn dat ie door een verkeerde/andere stand slijtage heeft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:41

Als het echt een blessure aan pezen en/of banden is duurt het over het algemeen zeker 6-9 maanden ( zo niet langer) voordat het genezen is. Dus als dat zo is, ben jij steeds weer te snel aan de gang gegaan ( op advies van anderen overigens, niet jouw schuld hoor). Geeft jouw DA verder geen advies over wat je wel en niet mag doen met je paard? Ik kreeg bij de peesblessures van mijn vorige paard ( aan beide voorbenen, wel steeds een ander soort peesblessure) een duidelijk advies, 2 x per dag 5 minuten stappen aan de hand, of 10 minuten, dat een week, of 10 dagen, dan 2 keer per dag 3 of 5 minuten erbij, dat hing dan weer af van de blessure. En zo na 2-3 maanden een nieuwe echo en weer verder op deze manier opbouwen.

Hoe oud is jouw paard eigenlijk en hoe lang heb je haar? Staat ze op stal of buiten, hoe lang staat ze buiten, staat ze met andere paarden buiten of alleen op een stuk(je)?

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:42

Ik vraag het me dus ook af een kogelblessure een weekje stappen en dan helemaal genezen?? Volgens de DA is dat zo week aan de hand stappen en nu langzaam opbouwen 1e week alleen nog ff stappen 2e en 3e week 1 min draven. En het liefst voorlopig even linksom aangezien ze rechtsvoor de kogelblessure had. ze is pas 7 jaar en staat in een stal met best een ruime uitloop met andere paarden om d'r heen. Ze staat nu voorlopig even niet in de paddock omdat ze altijd uit d'r dak gaat dan. Eerst maar ff goed genezen en hopelijk zijn we ee dan wel echt vanaf. Ookal vraag ik me af of t echt zo is dat je paard "eroverheen groeit" hopelijk was het haar voeten stand en is dat nu verholpen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:07

Hoe is die kogelblessure geconstateerd eigenlijk? Is er een echo gemaakt, zijn er foto's gemaakt of alleen aan de hand van het lopen? Een echo of foto's geven aan waar de blessure precies zit en of het pezen, bandjes of bot is dat bezeerd is. Pas dan kan je echt gericht gaan revalideren en is de kans groot dat het gaat genezen. Als je dan na een paar maanden weer een echo of foto's laat maken kunnen ze zien of er verbetering in zit. Dan weet je of je op de goede weg zit voor wat betreft genezing en dan kan je dus ook zien of het straks echt helemaal over is. Bij mij zijn er per peesblessure wel een keer of vier-vijf echo's gemaakt in die 9 maanden tijd die het kostte en daarna was het dan ook wel echt over. Springen heb ik daarna niet vaak meer gedaan, maar gek doen in de wei kon toen wel weer en dressuur en langs de weg naar buiten ging ook weer prima.

Wel goed dat ze nu in elk geval beperkt is in haar vrije beweging als ze gek doet in haar paddock. Blijft ze op stal wel rustig? Die van mij kon daar niet tegen als de andere paarden niet op stal waren, die kon zelfs rondjes draven in haar box van 3-3 m. Ze was 1.58, best een gek gezicht.

Het zou mooi zijn als het door de standsverandering kwam, hopelijk gaat het nu ze weer goed staat toch snel weer beter en is er niet echt iets blijvend beschadigd. 7 jaar is nog jong genoeg in elk geval om het liefst nog heel wat jaren plezier van je paard te hebben. Hoe lang is ze eigenlijk verkeerd bekapt en hoe vaak in die tijd?

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 20:33

De eerste 2x aan haar voorbeen was zonder foto's echo's etc toen kreeg ze achter en dat been wilde maar niet meer dun worden toen heb ik een echo laten maken en toen kwam het dus eruit van de band om dr kogel.
daarna heeft ze een prik in dr kogel gehad (even kwijt wat ze nu precies hebben gedaan) maar daardoor is dr been samen met het stappen weer dun geworden.
ze is denk ik wel meer dan een jaar verkeerd bekapt.
Ik hooooooop het inderdaad echt dat dat de reden is geweest en dat we nu eindelijk weer ''normaal'' alles kunnen gaan doen.
ik wil volgende maand ook nog alleen bij hooguit 5 min draven houden, dat ik het niet forceer. hopelijk doe ik daar goed aan...
want als het aan de DA ligt ben ik volgende maand wel weer normaal aan de gang met dr. (niet dat ik geen vertrouwen in hem heb maar ben zelf gewoon wat bang geworden).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:27

Als ik het dus goed begrijp is er van het been waar ze nu last van heeft nooit een echo of foto's gemaakt. Hoe kan de DA dan zo stellig zeggen waar de blessure zit en dat het wel meevalt? Ik vind dat op zijn zachtst gezegd vreemd. Als ik jou was zou ik naar een goede paardenkliniek gaan en daar ernaar laten kijken. Straks ga je toch nog te snel aan de gang en dan kan het een chronische blessure worden waar ze niet meer vanaf komt.

Een jaar verkeerd bekappen is eigenlijk best wel een tijd, dan zal het waarschijnlijk ook wel een tijd duren voordat ze weer aan de goede ( oude) stand gewend is. Het is niet zo dat als ze één keer weer goed bekapt zijn, ze gelijk weer helemaal goed zijn. Eigenlijk is het het beste om dat geleidelijk aan weer terug te brengen naar de oude ( juiste) stand.

Ik zou inderdaad geen vertrouwen meer hebben in jouw DA en op zoek gaan naar een goede, bekende paardenkliniek.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:33

Ik zou ook zeker naar een goede kliniek gaan de ene Da Is de andere niet Hier zit wel veel verschil in Ik snap de combinatie kogel blessure en op zolen met kit zetten dan ook niet! Snap de dempende werking wel Maar is meestal niet het eerste advies wat je krijgt bij een gewone kogel blessure

In welke regio zit je Kunnen we even mee denken voor goede Da/Kliniek

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:13

Ik zit zelf te denken aan lingehoeve of Raaphorst (Noord-Holland)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:02

Dan zou ik kiezen voor de Raaphorst. Dat is vanuit Noord-Holland goed te bereiken ( Wassenaar) en ze zijn zeer goed in beenproblemen en rugproblemen. Als zij het echt nodig vinden zullen ze je doorsturen, maar in vrijwel alle gevallen kunnen ze zelf alles vinden en behandelen. Ze hebben qua echo en röntgen de nieuwste apparatuur en gebruiken zo nodig middelen om de blessure te verhelpen. Van hun krijg je een uitgebreid verslag op papier mee, met een gedegen opbouwschema en zij vragen je ook na 1-2-3- maanden ( net wat ze nodig vinden) terug te komen om te zien of alles wat gedaan is ( ook door jezelf met het opbouwschema) voldoende vooruitgang geeft.

Mijn ervaring met de Lingehoeve is dat ze ook erg goed zijn in het constateren van waar de blessure zit, ik heb wel het idee dat ze sneller zijn met hun behandeling ( inspuiten bijvoorbeeld, waar de Raaphorst het per geval bekijkt of dat de beste oplossing is) en de Lingehoeve geeft eigenlijk geen uitgebreid verslag op papier mee, zodat je goed moet onthouden wat het opbouwschema is. Je moet daar naar mijn idee zelf veel meer doorvragen naar wat ze precies met hun advies bedoelen.

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 19:32

Bedankt voor jullie advies!
Ik ga ze beide even bellen en vertellen wat er Aan de hand is... Ik durf ook niet eens met d'r te gaan opbouwen omdat het voor mij gewoon niet goed voelt.
Dan maar van alle 4 de benen een fotootje

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:45

Beterschap ermee. Door een foute hoefsmid kan een paard heel veel problemen krijgen. :( /3

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:32

Ze zullen eerst wel een kreupelheidsonderzoek gaan doen en aan de hand daarvan bepalen of het foto's worden of echo's, van 1 been of van meerdere benen, dat zal je nu moeten afwachten... Succes ermee hoor, ik denk dat als je belt, je bij allebei wel snel terecht kan hoor.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:57

Wat vreemd dat er bij de diagnose van de peesblessure vooraan, geen echo genomen is. Dat geeft toch pas zicht op de ernst van de blessure? Ook de aangeraden rusttijd is wel erg kort voor een peesblessure. En een controle echo vooraleer je weer aan het werk gaat, is ook aan te bevelen. Maw, ik begrijp je DA niet.

Goed dat je je paardje nu op foto/scan wil laten zetten, dat geeft allicht meer duidelijkheid.
We duimen voor jullie!