Paard verhuist naar nieuwe stal, nu dikke achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Paard verhuist naar nieuwe stal, nu dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 11:22

Hallo allemaal..

Ik heb sinds vorige week woensdag mijn haflinger merrie van 4 jaar verhuisd naar een andere stal. (Ze mag best wat aankomen, ze is erg schraal voor een 4 jarige en ik hoop dat een nieuwe stal, ander beleid haar echt goed gaan doen, gezien stress op oude stal)

Op haar oude stal kwam ze overdag buiten in een paddock overdag, gemiddeld 10 uur op een dag. Ze stond met 3 andere paarden en de groep bleef onrustig. Gezien ze daar niet op haar plaats stond en ik zelf ook meer op een andere plek ben, heb ik haar dichterbij gezet.

Op deze stal gaat de overdag de wei weer in. Dus sinds een week staat ze weer op het land. (Afgelopen zomer ook wel op de oude stal)
Ze staat hier met 3 andere paarden ook, maar is een stuk rustiger nu ze de ruimte heeft om lekker haar ding te doen.
Ik merk eigenlijk nu al aan alles dat deze verhuizing haar goed doet.

Nu heeft ze alleen woensdag ineens dikkere achterbenen.
Na wat research kom ik erop dat het misschien te maken heeft met eiwitten?
Ze krijgt voorverpakte balen hooi. Geen kuil, maar wel ingepakte balen.
Er was een nieuw pak open gegaan zag ik.

Is dit iets wat vanzelf weer wegtrekt? Hoe lang moet ik het aankijken? Kan ik iets anders doen?
Ander hooi is even geen optie, sta daar net. Ze kreeg op oude stal ook voorgedroogd hooi uit pakken.

Is het gewoon allemaal even teveel nu en moet ik gewoon geduld hebben? Ik kon in ieder geval geen duidelijk antwoord vinden en vroeg me af of er mensen waren die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Ze loopt overigens niet kreupel.
En heeft 6 weken terug wel even met dikke achterbenen gestaan na een incident met deken en andere paarden.. Deze waren alweer helemaal terug geslonken met rust en koelen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:34

Ik zou het even aankijken die dikke achterbenen, verandering van voer, stal enz.

En zowiezo zou ik ze koelen, misschien wat aan de hand stappen.

Zijn de achterbenen ook dik als ze uit de wei komt ?

wendy1987

Re: Paard verhuist naar nieuwe stal, nu dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 11:40

Dat moet ik inderdaad nog bekijken, viel me ook pas woensdag op dat ze dikker waren, toen was ik daar inderdaad in de ochtend. Met rustig wat stappen en draven aan lijn was er niets aan de hand.
Ik zal van het weekend eens kijken of ze dan ook dikker zijn..
Ik dacht zelf ook al verandering van alles. Maar hoe lang kan je dat inderdaad aankijken. Dacht , er is vast wel iemand die hetzelfde heeft gehad :Y)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:45

Ik denk dat ze niet tegen het voer kan. We hebben hier een kwpner staan die het zelfde reageert. Ook beide achterbenen dik. Deze bleek niet tegen de muslie te kunnen die ze kreeg.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:52

wendy1987 schreef:
Dat moet ik inderdaad nog bekijken, viel me ook pas woensdag op dat ze dikker waren, toen was ik daar inderdaad in de ochtend. Met rustig wat stappen en draven aan lijn was er niets aan de hand.
Ik zal van het weekend eens kijken of ze dan ook dikker zijn..
Ik dacht zelf ook al verandering van alles. Maar hoe lang kan je dat inderdaad aankijken. Dacht , er is vast wel iemand die hetzelfde heeft gehad :Y)

Misschien kan je paard niet tegen het nieuwe voer, en zijn de achterbenen dan ook warm of alleen maar dik?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:54

Dikke benen na een nachtje stal heeft vaak met leeftijd te maken en/of met de stofwisseling.
Kan van te slechte kwaliteit voer komen, maar ook juist van teveel kwaliteit voer. Stalbenen zijn voor eventjes niet zo ernstig, kan op korte termijn geen kwaad. Ik zou het vooral zien als symtoom.

Het zal de leeftijd niet zijn en met de vrije uitloop die ze overdag heeft, zal ze ook voldoende kunnen bewegen. Kan zijn dat ze (nog) iets terugval in conditie heeft door de verhuizing, wat natuurlijk ook zijn weerslag kan hebben op de stofwisseling. Zou het zelf wat dat aangaat nog een weekje aankijken.

Maar blijft dit aan, dan zou ik het in het voer zoeken. Om te beginnen eerst maar even helemaal van de brok/muesli af om te onderzoeken wat het hooi (en overdag schraal gras) met haar doet. Het gras zelf is in november zo arm als maar kan, dat zal het probleem waarschijnlijk niet zijn. Iets later dan weer rustig aan gaan bijvoeren, zien welke hoeveelheid kan zonder dat er dikke benen komen.

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:01

Het kan van het voer komen, maar heb je ook korstjes (Kloven) in de koot-holtes zitten en voelt het warm?
want dan kan het ook mok zijn.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:01

Heb een vergelijkbaar probleem gehad toen ik mijn paard net had. Ging van zand naar gras en kon dat niet handelen. Heb het even aangekeken en inderdaad ook veel gekoeld, maar toen haar nek stijf werd meteen van het gras af gehaald. Toen heel langzaam de graasuren opgebouwd, nu heb ik er geen problemen meer mee en staat ze probleemloos op gras.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:43

Ze krijgt gewoon brok, kan wel eens vragen welk merk. Dat kan ook nog natuurlijk.
Ze had al slechte weerstand, dus wat jij zegt Dees, zou best kunnen.
Ik ga in ieder geval dan even in achterhoofd houden dat ze dan gewoon van de brok afgaat, eventueel op de muesli die ze altijd al kreeg. Dat is redelijk makkelijk zelf op te lossen. Ook voor stalhouder. Hooi is net wat lastiger.

Kiolette, ze heeft van de zomer wel heel licht mok gehad, heb eigenlijk afgelopen woensdag niet gekeken of dat nu ook weer zo is, ga ik morgen zeker even doen!
In ieder geval dan niet heel erg, anders had ik het zeker gezien/gevoeld.

Benen zijn niet warmer dan normaal. Daar had ik direct al op gelet, met in achterhoofd dikke benen van 2 maanden terug die toen wel warm waren...

Afgelopen zomer is ze inderdaad rustiger opgebouwd het gras opgegaan na de winterperiode. Maar gezien het land al kaalgevreten is door de andere 3, dacht ik dat ze dat wel zou kunnen handelen..
Mochten ze nou over week nog dik zijn, gaat ze van de brok af, en kijk ik even hoe lang ze nou precies buiten komt en kijk ik of dat even verkort kan worden met wandelen erbij.

Maar wel ook koelen dan dus ondanks dat ze wel ook veel buiten loopt?
Dikke benen = gewoon altijd koelen begrijp ik. Ook als ze niet warm zijn?

Wel echt fijn dat er meegedacht wordt :)
tot nu toe nooit echt problemen gehad met paardjes.. Dus dan is meedenkend bokt wel fijn.. :))

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:13

Vandaag lijkt het weer ietsje dunner te zijn. Nog steeds wel dikker dan ik gewend ben, maar nu kan het ook zijn omdat ze gewoon ineens meer haar heeft.. Dus niet meer echt dik zeg maar.
Even aankijken dus maar.. Ze doet verder alles gewoon zoals ze zou moeten :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:20

Kan ook een virus zijn waarvan ze dikke achterbenen krijgen. Ze is net verhuisd dus de weerstand js dan wat minder en ze komt in aanraking met vreemde paarden.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:26

Dat zal echt aan het hooi liggen denk ik. Van te goed hooi kunnen ze dikke benen krijgen. Ik merk het soms bij mij eigen pony. Als die echt droog hooi krijg, ook vepakte balen hooi, heeft ie nergens last van. Nu staaf er weer een baal die lekker ruikt en wat hij ook lekkerder vind. Lang niet zo droog en hij staat smorgens met iets dikke benen. Dat is na een uurtje wel weer weg getrokken als ie de wei in gaat. Hoor hier in de omgeving ook veel verhalen van paarden die opeens met dikke benen staan. En die eindigen altijd in hooi is te rijk aan eiwitten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:10

Oke.. Ik ga vanavond weer naar haar toe, dan staat ze denk ik pas net binnen en kan ik het echt goed bekijken :) Maar dan geloof ik het inderdaad wel en zal het wel van t hooi komen :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:13

Pijn paard kan voordroog hooi bijvoorbeeld niet verdragen...