Zelf mestonderzoek doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Zelf mestonderzoek doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:17

Zijn er hier mensen die zelf het mestonderzoek doen bij de paarden?

Hoe hebben jullie het geleerd of waar hebben jullie de kennis en het materiaal vandaan. Ik zou er graag meer over lezen en leren.

Hoor graag jullie kennis en ervaring.

eilleen333

Re: Zelf mestonderzoek doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:20

Ik doe het wel zelf, maar ik studeer diergeneeskunde, dus ik gebruik materialen van de faculteit en daar heb ik ook de kennis opgedaan.
Geloof dat er wel doe het zelf pakketten zijn, maar geen idee hoe goed je apparatuur dan is en het educatie materiaal, en of je resultaat dus welbetrouwbaar is..

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:33

Ik hoorde net dat je in ieder geval op zand kunt onderzoeken door mest in een emmer water te zetten. Het zand zakt naar de bodem en het overige blijft drijven en schep je eraf. Dan voorzichtig water eruit laten lopen en kijken naar de hoeveelheid zand die over blijft.

Voor de rest blijf ik dit topic even volgen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:36

Ik weet dat bij Emiel Voest af en toe een module mestonderzoek wordt gegeven. Ik zie in de kalender op de site geen nieuwe module gepland staan, maar misschien kun je ze mailen? Het is in ieder geval thuis voorbereiden en een praktijkdagje oefenen op hun locatie (Ruinerwold).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:43

Van het zand in de mest dat weet ik inderdaad, maar het gaat mij om de wormtelling. En ik ben eigenlijk opzoek naar een methode zonder dat er een cursus dag aan verbonden zit. Dat kan altijd nog.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:53

Kijk eens op Wormtest.nl
Is prima zelf te doen/leren zonder cursus.