Zelf mestonderzoek doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Zelf mestonderzoek doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:17

Zijn er hier mensen die zelf het mestonderzoek doen bij de paarden?

Hoe hebben jullie het geleerd of waar hebben jullie de kennis en het materiaal vandaan. Ik zou er graag meer over lezen en leren.

Hoor graag jullie kennis en ervaring.

eilleen333

Re: Zelf mestonderzoek doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:20

Ik doe het wel zelf, maar ik studeer diergeneeskunde, dus ik gebruik materialen van de faculteit en daar heb ik ook de kennis opgedaan.
Geloof dat er wel doe het zelf pakketten zijn, maar geen idee hoe goed je apparatuur dan is en het educatie materiaal, en of je resultaat dus welbetrouwbaar is..

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:33

Ik hoorde net dat je in ieder geval op zand kunt onderzoeken door mest in een emmer water te zetten. Het zand zakt naar de bodem en het overige blijft drijven en schep je eraf. Dan voorzichtig water eruit laten lopen en kijken naar de hoeveelheid zand die over blijft.

Voor de rest blijf ik dit topic even volgen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:36

Ik weet dat bij Emiel Voest af en toe een module mestonderzoek wordt gegeven. Ik zie in de kalender op de site geen nieuwe module gepland staan, maar misschien kun je ze mailen? Het is in ieder geval thuis voorbereiden en een praktijkdagje oefenen op hun locatie (Ruinerwold).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:43

Van het zand in de mest dat weet ik inderdaad, maar het gaat mij om de wormtelling. En ik ben eigenlijk opzoek naar een methode zonder dat er een cursus dag aan verbonden zit. Dat kan altijd nog.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:53

Kijk eens op Wormtest.nl
Is prima zelf te doen/leren zonder cursus.
En volgens mij kun je ze ook altijd bellen wanneer je iets niet zeker weet.....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:00

Hoe je de wormen/eieren moet herkennen is vast wel online te vinden. Voorbereiden van het mestmonster ook ongetwijfeld. Berekening van de verhouding erna ook ongetwijfeld.

Verder heb je niet extreem veel nodig, alleen een degelijke microscoop. Dat kan wel eens een investering zijn.
Maar je hebt vrij weinig aan mijn bericht want waar je het allemaal kan vinden kan ik je niet echt vertellen. Het tellen zelf is niet zo moeilijk overigens, dat heb ik dan wel al eens gedaan :)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:02

Wij doen het ook zelf. Onze dierenarts was zo aardig om het ons te leren. Het is alleen wel belangrijk om een goede microscoop te hebben. Een 2e hands microscoop kost al gauw zo'n 200 euro, maar dan heb je wel een binoculair en dat kijkt een heel stuk prettiger. Je kunt beter een oude zeiss of olympus kopen dan een nieuwe voor hetzelfde geld, dat is vaak speelgoedkwaliteit.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 09:19

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:31

Ik denk dat van die site alleen de euromex c-serie goed genoeg zou kunnen zijn, je moet namelijk een vlakke tafel hebben. Ik zou ook zeker een kruistafel nemen, het is erg lastig om preparaten met de hand te bewegen. Maar ik zou toch echt liever een 2e hands kwaliteitsmicroscoop nemen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:20

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 10:24

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:27

Het kost max een paar tientjes om mestonderzoek door een prof te laten doen. Een goede microscoop kost minstens 200 euro. Daar kan je 10 x minimaal onderzoek voor laten doen. Door mensen die het dagelijks doen. En dat terwijl iedereen óók nog eens zegt dat het bij lange na geen 100% zekerheid geeft.
Dus je wilt kosten maken om onervaren zelf iets te doen waar de professional al geen 100% zekerheid over kan geven. Juist ja. :+

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:45

Dat de professional geen zekerheid kan geven komt niet doordat de techniek van het tellen zo ingewikkeld is (want dat is het niet) maar doordat het mestonderzoek een momentopname is. Juist als je het zelf doet kun je meerdere monsters achter elkaar nemen, op verschillende momenten en verschillende dagen en daardoor krijg je wel een beter idee van de mate van wormbesmetting.
Blijft het feit staan dat je via mestonderzoek niet van alle wormsoorten een goed beeld krijgt en dat de wormen niet voortdurend eitjes uitscheiden en je zo een besmetting toch kunt missen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 11:08

Ik ben het met Senta eens. Mijn paarden krijgen vrij wel nooit een wormkuur. En ze zijn nu 21 en 28 jaar. En in goede conditie. Ik heb er nu een veulen bij van een ander merk. ;-) en ik ben ook niet van plan om on ervaren te oordelen. Alles moet je leren. En een ook laten beoordelen door de da kan in het begin natuurlijk altijd. Ik dat NK dat er voordelen aan zitten als je het zelf doet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:38

Interessant dit! Ik wil ook nog eens een microscoop aanschaffen, juist omdat je het een aantal dagen achter elkaar of zelfs langer kunt doen lijkt het mij betrouwbaarder. Ter controle laat je dan ook gewoon nog bij de da mest onderzoek van dezelfde hoop doen dan weet je een beetje hoe betrouwbaar je eigen resultaten zijn.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:59

Het is niet moeilijk om het zelf te doen, zolang je maar goede aperatuur hebt. Je moet gewoon een beetje een goede microscoop hebben, anders ga je bij elk luchtbelletje twijfelen of het een wormeitje is. Ik denk wel dat het handig is om eens bij iemand mee te kijken, daar leer je toch het snelst van.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:02

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 14:36

lovexhorsess schreef:
Paardenpraattv heeft hier een video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=U9QHQhHXMos

Dat is een filmpje om te kijken of er zichtbaar wormen in de mest zitten. Ik wil een eitelling doen. Dat is nog een stapje verder dan wat hier in het filmpje wordt uitgelegd. Dit niets echt met een microscoop.