Diarree, koliek en vermoeid na Equest Pramox ontworming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Diarree, koliek en vermoeid na Equest Pramox ontworming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 09:44

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Hoe liep het af?

6 weken geleden heb ik mijn nieuwe paard (6 jaar) op aanraden van de dierenarts ontwormd met Pramox. Hij raakte toen licht aan de diarree (maakte wel mestballen maar met veel water erbij, soms kwam er ook alleen water uit zijn anus).
Maandag had hij ineens koliek, en dinsdag ook. Dat lijkt nu over, maar toch ligt hij veel in de wei en heeft nog steeds waterige mestballen die ook slecht verteerd lijken te zijn. Hij is lusteloos maar eet wel.

Dinsdag had de DA bloed afgenomen en het blijkt dat zijn bloedcellen (immuuncellen en rode bloedcellen) heel laag zijn. Ook is hij zijn eigen spieren aan het afbreken omdat zijn darmen bijna niks meer opnemen schijnbaar. Hierdoor is hij ook nog eens verzuurd. Het is nog even afwachten op de bloeduitslag van vanmiddag maar ik ga uit van een bloedworm infectie. De larven zijn waarschijnlijk met zijn alle uit de darmwand gekomen en hebben die helemaal beschadigd.

Wie heeft er ook eens zo een ernstige bloedworm infectie meegemaakt, en is het paard hier weer van hersteld? Ik hoop heel erg op positieve verhalen want de moed zakt mij al bijna in de schoenen ;(

llora

Re: Diarree, koliek en vermoeid na Equest Pramox ontworming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:10

Hier ook is een pony met een,ernstige worm infectie. Hadden ze juist gekocht en standaard goed ontwormt,omdat we een vermoeden hadden dat ze wormen had. Ook diarree en enkele kolieken. Ze is toen eventjes terug afgevallen geweest maar na een tijd is ze er terug bovenop gekomen. Heeft wel eventjes geduurd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:18

Mijn ruin heeft ook wel eens lichte diarree gehad na de Pramox. Maar geen koliek ofzo! Was de dosering juist?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:20

Dat klinkt inderdaad als een reactie op veel dode wormen.
Behalve ondersteunen met probiotica kun je niet zo veel doen ben ik bang.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:20

Als een paard vol wormen zit en dan ontwormd word sterven wormen massaal af. Deze dode wormen zorgen voor enorm veel gifstoffen en kunnen ook verstoppingen veroorzaken. Koliek komt vaak voor bij zoiets.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 12:23

Ja de dosering was inderdaad juist. Maar er zullen nog wel wormen of larven achtergebleven zijn...

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:26

Mag ik vragen waarom je paard nog niet op de kliniek staat??

Mijn mini hengstje heb ik op aanraden ook ontwormd toen die bij mij kwam. Omdat het er naar uit zag dat ie een wormeninfectie had is hij 8 weken later nog een keer ontwormd. Hij kreeg ook diarree, was lusteloos, lag alleen maar in de wei en wilde niet eten. Bij hem is toen mestonderzoek gedaan. De dierenarts sprak van een zware wormbesmetting bij 450 eitjes. In zijn mest waren 1750 eitjes te vinden!

Wij hadden al drie paarden in een jaar verloren dus zijn al extra alert nu. Maar hij is direct naar de kliniek gebracht. Hij had ook koorts en doordat hij zo aan de diarree was verloor hij teveel vocht ten opzichte van wat hij binnenkreeg. Hij heeft 5 dagen op de kliniek gestaan aan de antibiotica en gewoon 24/7 toezicht. Uiteindelijk weer helemaal opgeknapt zonder infuus gelukkig. Ik herkende mijn pony echt niet terug en ben heel blij dat de dierenarts dit toen heeft aangeraden.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 12:51

Chay_Flame schreef:
Mag ik vragen waarom je paard nog niet op de kliniek staat??

Mijn mini hengstje heb ik op aanraden ook ontwormd toen die bij mij kwam. Omdat het er naar uit zag dat ie een wormeninfectie had is hij 8 weken later nog een keer ontwormd. Hij kreeg ook diarree, was lusteloos, lag alleen maar in de wei en wilde niet eten. Bij hem is toen mestonderzoek gedaan. De dierenarts sprak van een zware wormbesmetting bij 450 eitjes. In zijn mest waren 1750 eitjes te vinden!

Wij hadden al drie paarden in een jaar verloren dus zijn al extra alert nu. Maar hij is direct naar de kliniek gebracht. Hij had ook koorts en doordat hij zo aan de diarree was verloor hij teveel vocht ten opzichte van wat hij binnenkreeg. Hij heeft 5 dagen op de kliniek gestaan aan de antibiotica en gewoon 24/7 toezicht. Uiteindelijk weer helemaal opgeknapt zonder infuus gelukkig. Ik herkende mijn pony echt niet terug en ben heel blij dat de dierenarts dit toen heeft aangeraden.

Mijn pony heeft dus (nog) geen koorts en eet wel 'goed'. Hij glimt ook nog en heeft ook nog genoeg vet op zijn botten... Maar het aftakelen kan heel snel gaan idd. Ik wil ook dat hij naar de kliniek gaat maar de dierenarts zegt dat als het thuis te behandelen is dit soms beter is ivm stress door verhuizen wat de darmen nog meer van streek kan brengen. Ik moet de bloedwaarden die vanmiddag terugkomen afwachten tot er een behandelplan wordt opgesteld. Dan stel ik nogmaals voor om hem naar de kliniek te brengen. Dit is echt de langste dag ooit...

Wat een narigheid |(

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:30

Hmmm oke... Dat wordt dan maar afwachten :\

Met zulke lage bloedwaardes wordt je niet vrolijk... Houd ons op de hoogte!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 15:48

Volgens de laatste bloedresultaten en het mestonderzoek is hij nu 'schoon'. Ik heb Redcell en een Pro/prebiotica gekregen om de rode bloedcellen weer op te krikken en de darmen te ondersteunen. Over 2 weken moet het beter met hem gaan.
Verder heel goed in de gaten houden en temperaturen. Als het slechter gaat meteen weer bellen.... Vingers gekruist dan maar x

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 15:49

Ohja en ik moet over 6 weken nog een keer met Equest ontwormen en in december nog een keer het bloed laten checken.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:04

Dat is in ieder geval positief! Goed duimen dan maar dat die bloedcellen weer opkrikken!