straalkanker operatie ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_FD

straalkanker operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:28

Hallo allemaal,

Bij mijn paard is straalkanker geconstateerd en dit moet operatie worden verwijderd. Ze heeft het aan 2 hoeven. Prednisolon is al geprobeerd maar dit slaat niet aan.

Nu is mijn vraag of mensen hier ervaring met een operstie hebben ?

Sherivey

Re: straalkanker operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:31

Heb bij iemand op stal gestaan wiens paard straalkanker had. Die is toen volgens mij ook geopereerd. Paard moest wel op vlas staan daarna en kreeg volgens mij ook speciale spray voor in de hoeven.

Is uiteindelijk wel weer mee gereden.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:35

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:39

Niet echt ervaring nee. Het is altijd zoeken met straalkanker, er is geen enkele oplossing die altijd werkt, bij de ene is het dit bij de andere dat. En vaak komt het na een aantal jaar ook weer terug als het werkt. Dacht dat predni altijd gegeven werd samen met het wegsnijden van het aangetast weefsel, en niet als remedie op zich ?

Ik ben wel benieuwd naar foto's van jouw straalkanker :j (ben gewoon benieuwd hoe het bij jouw paard eruit ziet, heb ik wat vergelijkingsmateriaal enzo)
Er zijn 2 gevallen die ik mee volg en beide zien er anders uit. Bij eentje aan de 4 voeten en bij de andere maar 1. Die aan de 4 hoeven wordt ook alles weggesneden onder verdoving met dierenarts erbij maar paard blijft wel thuis en niet op kliniek (doe ik niet hoor maar kom wel telkens mee kijken :P ). Het lijkt voorlopig beter te gaan, bij deze lijkt het op een spons. De andere zie ik zo vaak niet en die probeert momenteel wat anders maar weet niet juist wat, en hier lijken het spaghetti slierten fzo :p

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:36

Het is een weg van zeer lange adem. Het is zelden na een operatie meteen 100% goed.
Doorgaans is het een traject van maanden of nog langer waarin hoop en wanhoop elkaar afwisselen.
Het kost sowieso veel tijd en energie.

Ik heb er inmiddels een paar van dichtbij en een paar van iets verderweg meegemaakt en als ik eerlijk ben weet ik niet of ik, mocht mijn paard dit ooit overkomen, het de operatie(s) waard zou vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:04

MD >> BEH

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:53

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Den Hoek (laarakker) het is veelal wel een langere weg, maar zeker een blijvend beter resultaat. ( 4 voeten)
Inwendig wordt het probleem dan ook aangepakt. Uitwendig alleen verzorgen en drooghouden.
Wel blijven bewegen met het paard (zover als het kan natuurlijk) en regelmatig de hoeven bij laten werken door de smid.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:01

Het succes van de operatie hangt grotendeels af van hoe 'agressief' er wordt weggesneden.
Echt al het slechte materiaal moet uitgesneden worden, anders blijft het sowieso steeds opnieuw ontwikkelen.
Laat dit dus zeker doen door iemand die ervaring heeft met straalkanker.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:05

Ons paard had straalkanker aan 1 voetje en we zijn redelijk snel overstag gegaan om te gaan opereren op de kliniek in Someren.

Dit is ontzettend goed gegaan en na een intensief behandelplan, zijn we nu nog steeds een beetje overbezorgd om hem -lees stal droog houden*2x per dag mesten*- maar het gaat onwijs goed. We hebben zelfs afgelopen zomer onze rentree gemaakt in de sport *\o/*

flemminghfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:08

Mijn paard heeft jaren geleden ook straalkanker gehad aan twee voeten. Deze is behandeld bij De Watermolen in Haaksbergen. Hij heeft hier enige weken gestaan. Eerst is hij behandeld met pure jodium maar hij reageerde niet/niet voldoende op deze behandeling en toen hebben ze een andere behandeling geprobeerd, ander spul weet de naam even niet, en dat sloeg goed aan. Hierdoor was een operatie niet nodig.
Dus er zijn nog meer middelen die geprobeerd kunnen worden voor je laat opereren.
Paard loopt overigens al weer jaren in de sport en het is gelukkig niet terug gekomen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:23

Mijn paard heeft dit ook gehad. In Visdonk weggesneden en met Betadine/formaldehyde droog Rn schoon gehouden, met verband ijzer.
Na 6 weken, niets meer aan de hand. Is ook nooit terug gekomen