Kostprijs dierenarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Kostprijs dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 20:59

Na net onbedoeld in een ander topic off topic gegaan te zijn maar even een ander topic over openen. Weet dat er al vaker topics over zijn geweest.
Zelf vind ik de dierenarts in verhouding tot de service die verleend wordt niet schrikbarend duur.
Natuurlijk moet ik ook een keer slikken bij een rekening maar als ik dan realistisch nadenk?

Het is een dure univistaire studie, je moet bij nacht en ontij maar klaar staan voor je klanten.
(Welk persoon met zelfde opleidingsniveau komt voor 35 euro bij je voorrijden?)
Je moet een hoop investeringen doen in praktijk, een grote auto rijden om van alles mee te nemen. Nascholingen blijven volgen. Allerlei apparatuur aanschaffen de klant verwacht ook steeds meer dingen.
Meestal toch minimaal een assistente in dienst en ga zo maar door.

Als ik het dan zo bekijk vind ik zelf de kosten eigenlijk best mee vallen. En dat steeds meer mensen het niet kunnen betalen is naar mij idee niet het probleem van de dierenarts. Die moet ook gewoon zijn rekeningen betalen dus kan daar geen rekening mee houden.
Mij ervaring is dat ze ook met je meedenken wat de beste maar ook betaalbare oplossing is en welke onderzoeken eerst moeten en welke kunnen wachten.

Wilawander

Re: Kostprijs dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:55

Dierenarts zijn is verre van een vetpot. Heb er zelf jarenlang gewerkt. Zeker de eenmans praktijken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:59

Ik zal zelf nooit zeggen dat het een vetpot is, en mij zul je nooit horen klagen over de prijs van een consult of een behandeling..

Maar ik vind €50.- voorrijkosten wel belachelijk.. Want voorrijkosten hebben niets met opleidingsniveau te maken..

Dus ja, dit mag echt wel verlaagd worden.. Ik vind t absurd.. Vooral omdat onze kliniek maar 10 km verderop zit..

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:03

nine1987 schreef:
Ik zal zelf nooit zeggen dat het een vetpot is, en mij zul je nooit horen klagen over de prijs van een consult of een behandeling..

Maar ik vind €50.- voorrijkosten wel belachelijk.. Want voorrijkosten hebben niets met opleidingsniveau te maken..

Dus ja, dit mag echt wel verlaagd worden.. Ik vind t absurd.. Vooral omdat onze kliniek maar 10 km verderop zit..

Dat is inderdaad best hoog, hier zit het rond de 35, dat vind ik een redelijke prijs, helemaal omdat je het kunt delen als je met meer bent..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:06

€50.- standaard.. Dap Bodegraven..

We zullen t maar niet hebben over t weekendtarief.. :')

In t zuiden had ik altijd Wouter Wathiong.. Belgische DA.. Fijne vent.. Legde alles in jip en janneke taal uit.. Had veel rust bij de paarden en ging bij mijn merrie tot t uiterste om haar probleem op te lossen (chronische mok)..

En ook niet onbelangrijk.. Hij was niet duur.. :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:07

nine1987 schreef:
Want voorrijkosten hebben niets met opleidingsniveau te maken..

De tijd die een dierenarts besteed aan het heen en weer rijden, kan hij niet gebruiken voor zaken die wel iets met zijn opleidingsniveau te maken hebben. Dus ja, voorrijkosten hebben hier álles mee te maken.
Je kunt natuurlijk altijd discussieren over de redelijkheid van de hoogte ervan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:09

Ja doei.. Zo kun je alles wel in t overdrevene trekken.. En 10 km is in een aantal minuutjes afgelegd..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:12

Dierenartsen rekenen een standaard voorrijtarief voor iedereen.
En of je nu naast de kliniek zit of 30 km verderop, dat maakt niet uit.
Kan maar zo zijn dat de da helemaal niet rechtstreeks van de kliniek komt, naar van een andere klant vandaan, 20 km verderop.
En los van de kilometers en de auto die voor komt rijden, zit er in dat tarief ook de tijd verwerkt die de dierenarts onderweg is, kosten voor de voorraad aan medicijnen die elke dierenarts standaard in zn auto moet hebben om ter plaatse te kunnen behandelen, etc.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:33

Dat je dierenarts maar 10 km verder op zit wil toch niet zeggen dat hij altijd vanaf de praktijk langs komt? Wel vind ik het een behoorlijk bedrag voor een vast tarief. Wasmachine monteur , gaswacht ed laten voorrijden is ook duur.
Aan de andere kant, als je naar de kliniek gaat heb je die visite kosten niet, maar wel je brandstof kosten, trailer regelen en de extra tijd die je er aan kwijt bent. Plus dat je bijv na een sedatie je paard niet zomaar weer mee naar huis neemt en evt de stress voor het paard van een vreemde omgeving. Dus voor die visite kosten scheelt het je ook een hoop gedoe. Zeker in de randstad is het ook vaak file rijden voor ze dus dan kan je op een dag toch gauw een stuk minder doen. Veel mensen hebben wensen vwb welke dierenarts er komt en dan op een bepaalde dag en een bepaalde tijd, wat het plannen van de ritjes ook lastig maakt.
Er zijn ook praktijken die werken met cirkels. Tot zoveel kilometer tarief A. Tussen zoveel en zoveel km in tarief B en vanaf zoveel km tarief C.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de dierenarts ook niet extreem duur vind.
De allereerste keer dat ik ze nodig had, was toen mijn paard (wat ik een paar weken had) ernstige koliek had. Ze is een paar keer langs geweest, veel telefonisch contact gehad en natuurlijk de medicatie.
Naar aanleiding van alle verhalen altijd over enórme dierenartsrekeningen hield ik mijn hart al vast.
Maar ik moest 3x lezen toen ik de rekening kreeg, ik vond het écht niet veel geld! :+
Mijn dierenarts heeft geloof ik €33 voorrijkosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:42

Hier in de buurt zit er dierenarts en als je daar in de praktijk komt tik je 50 euro consult af.
Ik schrok me daar kapot toen ik daar afrekende en mijn hond 1 minuut binnen was geweest met een diagnose die ik zelf al wist.
Maar kreeg geen zalf mee zonder consult.
Daar ben ik nooit meer geweest en hoor van meer mensen die klacht.

Ben daarna naar een ander hier in de buurt gegaan.
Die doet de paarden en de honden.
En nee die kan ik absoluut niet duur vinden.
Precies zoals de ts beschrijft.
Natuurlijk kost het wat. Maar niet in vergelijk met de bereikbaarheid en kunde.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:50

Ik vind de dierenarts kosten over het algemeen ook niet echt belachelijk duur. Maar ik denk dat voorrijkosten een beetje verkeerd begrepen worden, als ik hier de berichtjes lees. Voorrijkosten moeten wij namelijk ook berekenen. Daar zit niks van uurloon in. Voorrijkosten zijn alleen voor de auto.
Dat houd in :
- Brandstofkosten
- wegenbelasting
-verzekering
- Onderhoud.
- afschrijving.

De voorrijkosten zijn om de auto te bekostigen. En meestal liggen die op dezelfde hoogte. Hier word op km schaal gerekend. Dat wil zeggen dat je hier in de buurt minder vraagt, dan ritten waar je een half uur of uur voor moet rijden. Niet ieder bedrijf is daar zo in, en dan betalen de klanten dicht bij net zo veel als de verre klanten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:54

Ook dan is 50.- absurd veel..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:56

Dat is afhankelijk van een hele hoop factoren natuurlijk. Dus dat is niet zo direct te zeggen of dat veel is..

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:22

Dan ga je toch naar een ander?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:26

nine1987 schreef:
Ook dan is 50.- absurd veel..

Zelf paard in de trailer zetten en en er zelf heen rijden, kosten bespaard :)*

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:32

Tja de zorg van de mensen is tegenwoordig ook duur...

En opzich vind ik de prijzen wel meevallen. Echter hebben wij altijd dieren die in het weekend een dierenarts nodig hebben. Maar het feit dat ik voor mijn paard 60 euro aan weekendtarief betaal en voor mijn kat 80/90 euro vind ik wel echt belachelijk!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:37

Als je kijkt en vergelijkt met de kosten in de zorg dat is pas duur.

bv. een wortelkanaalbehandeling kost al gauw rond de 150-200 euro.
Pas bij een hond laten doen en heel wat uitgebreider en langer bezig geweest dan een tandarts plus een roesje. 120 euro.
zo maar even een voorbeeld.

Dan osteopathie, was bij een dokter die voor een kleine handeling 87 euro vroeg. Toevallig dat zelfde bij een hond laten doen 27,50 euro.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:41

Ach ja, voor de vogelarts heb ik nog nooit een rekening onder de 3 cijfers voor de komma gehad....

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:44

Ook ik ben het er mee eens dat ik de dierenarts kosten niet hoog vind. Voorrijkosten zijn bij mij wel gevoelsmatig een drempel. De tijd dat de DA besteed aan onderzoek aan mijn paard okay, maar 35 euro voor afschrijven van de auto pff, neem eerlijk gezegd aan dat ook hierin een basisloon verrekend zit, want ook reizen kost tijd en dus geld. Mijn DA geeft wel eens aan dat als ze in de buurt is wel even te komen kijken en dat betekent geen voorrijkosten *\o/* :D . Of we delen de kosten als er meerdere stalgenoten een DA nodig hebben.

Maar als ik de kosten relativeer naar mijn eigen werk, ik kost bij advieswerkzaamheden 110 euro per uur en die meter tikt ook door als daar reistijd bij zit….(Sterker nog, in mijn vakgebied is dit gemiddeld). Niet dat ik daar veel van terug zie op mijn loonstrookje, maar het relativeert zeker!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:46

kiwiwitje schreef:
Ik vind de dierenarts kosten over het algemeen ook niet echt belachelijk duur. Maar ik denk dat voorrijkosten een beetje verkeerd begrepen worden, als ik hier de berichtjes lees. Voorrijkosten moeten wij namelijk ook berekenen. Daar zit niks van uurloon in. Voorrijkosten zijn alleen voor de auto.
Dat houd in :
- Brandstofkosten
- wegenbelasting
-verzekering
- Onderhoud.
- afschrijving.

De voorrijkosten zijn om de auto te bekostigen. En meestal liggen die op dezelfde hoogte. Hier word op km schaal gerekend. Dat wil zeggen dat je hier in de buurt minder vraagt, dan ritten waar je een half uur of uur voor moet rijden. Niet ieder bedrijf is daar zo in, en dan betalen de klanten dicht bij net zo veel als de verre klanten.

Als we puur kijken naar de kostprijs berekening zit er zeker wel "loon" in anders heb je een verkeerde kostprijsberekening.
Ervan uit gaande dat de DA de tijd betaald krijgt die hij rijdt, wat mij logisch lijkt dus moet je als dierenartspraktijk gewoon loon door betalen, dus zijn dat ook weer kosten die wel degelijk meegenomen moeten worden in een kostprijs berekening ;)

Agh ja ik was laatst 32 euro kwijt voor een consult van 5 min voor een konijn.. :=

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:48

Ik vind het bij ons ook wel meevallen.
Ik betaal 32,95 aan voorrijkosten, en wanneer ze een paar dagen achter elkaar moet komen dan betaal ik voor de 2de en volgende keer 19,95.
Je kunt haar dag en nacht bellen. Een keer is ze om 22.00 uur s' avonds geweest voor mijn paard, hij had een flimke trap van een ander paard gehad. Ze heeft hem in de wei gehecht met de koplampen van de auto aan voor licht.
Ik heb toen 120 euro moeten betalen. Dat vond ik weinig, maar ik klaag niet :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 17:58

Wilawander schreef:
Dierenarts zijn is verre van een vetpot. Heb er zelf jarenlang gewerkt. Zeker de eenmans praktijken.

Helemaal mee eens hoor zeker als ik hoor wat voor uren ze af en toe maken. 24 uur per dag bereikbaar zijn en als je ziet waar voor ze soms 's avonds laat of in het weekend gebeld worden.
(klachten die al langer bestaan bv maar baasje had eerder geen tijd)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:05

kiwiwitje schreef:
Dat houd in :
- Brandstofkosten
- wegenbelasting
-verzekering
- Onderhoud.
- afschrijving.

Ik weet niet waar jij werkt, maar als jullie daadwerkelijk dit als kostprijsberekening gebruiken schiet je jezelf volgens mij aardig in de voet.

Alleen al door de reistijd niet door te berekenen.
Hoeveel patienten denk je te kunnen zien met steeds minstens 15 minuten reistijd ertussendoor tov werken op een kliniek zonder reistijd?
En of je nu 1 operationele apotheek in je kliniek hebt, of in elke dierenartsauto ook nog eem basisapotheek.
Is toch een beetje jammer als je belt voor een koliekpaard dat je dierenarts eerst terug naar de praktijk moet om de buscopan en de paraffine daar op te halen, of het gewoon in de auto heeft liggen.

Nu ken ik de omschrijving niet als voorrijkosten maar als 'visite'. En daarin wordt dus echt meer meeberekend dan alleen de kosten voor het gebruik van de auto.

50,- klinkt mij als standaardvisite bedrag ook wel hoog in de oren.
Maar uiteindelijk is een dierenartspraktijk geen filantropische instelling maar een bedrijf dat graag ook nog winst wil maken, nadat alle kosten eraf zijn. En als die praktijk een prijs berekend heeft waarbij zij voor zichzelf een optimum hebben tussen hoeveelheid werk en inkomsten/kosten, is dat hun goed recht.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:13

Zijn voorrijkosten hetzelfde als een visite (België)?

Wanneer mijn veearts komt (doet enkel paarde) betaal ik 35 euro om tot aan mijn paarden te komen en te onderzoeken , medicatie en dergelijke komen hier bovenop.
Wanneer ze een tweede keer komt, betaal ik 25 euro.

Deze 35 euro staat 1 keer op een factuur ook al moet ze voor 2 paarden komen.