Wat is wijsheid? 22 jarig paard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Wat is wijsheid? 22 jarig paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 10:43

Sinds afgelopen juli ben ik in het bezit van een topper van 22. Het is een kwpn ruin van 1.70 hoog.

Vanaf het moment dat ik hem heb, is het heel goed geweest. Af en toe een ritje, lekker veel hooi, op het gras, alleen maar goede dingen!

Hij staat bij een vriendin in de tuin in een paddock met een shet, C pony en een Haflinger. Ze hebben een plek om te schuilen ( schuilstal groot genoeg voor de 4 dieren ) en plek om droog te staan.

Toch verveelt mijn paard zich en is hij inmiddels kribbig tegen de andere paarden. Hij knaagt aan al het houtwerk, valt terug in gewicht en inmiddels is daar diarree bij gekomen.

(Dierenarts wordt ook gebeld, want diarree vind ik verontrustend.)

Nou krijgen de paarden veel hooi. En in meerdere porties per dag. Daarnaast ook kleine brokjes waar alle vitaminen en mineralen inzitten die ze nodig hebben. Momenteel staat hij lekker in zijn vacht, zonder deken.

Ik denk dat mijn paard niet happy is in de kudde en toch op stal moet. Daarbij vermoed ik dat hij toch te weinig voer binnen krijgt.

Ik wil hem bijvoeren en overweeg toch een deken.

Wat denken jullie?

Anoniem

Re: Wat is wijsheid? 22 jarig paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:46

Staat hij op het zand momenteel? Want het eerste waar ik aan denk is zand in de darmen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 10:48

Ja, de paddock heeft zand inderdaad.

Ik zal even een plastic zak meenemen en daar wat mest ingooien. Kijken of er veel zand onderin gaat zitten.

Ik twijfel echt of ik hem naar een pensionstal moet brengen of toch niet..
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 25-11-15 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:48

Hoe stond hij in de 22 jaar ervoor?
Als hij al 20 jaar iedere nacht op stal stond en krachtvoer kreeg dan kun je dat niet radikaal omstellen en verwachten dat het geen weerslag heeft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:51

wat sizzle ook zegt, weet je of je hetzelfde voer patroon hebt als de vorige eigenaren? Of kan je die eventueel nog informeren?

Is het paard onlangs ook nog ontwormd ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:52

Sowieso een deken, al is het maar voor de nacht. Oudere paarden hebben meer moeite zich warm te houden. warmhouden kost ook energie en soms vermageren ze dus gewoon omdat de energie daarheen gaat en hoe magerder hoe slechter geisoleerd ze zijn dus hoe kouder ze het hebben, hoe meer energie daarheen gaat, enfim een vicieuse cirkel die makkelijk te onderbreken is door warmhouden. Verder moet hij ook goed eten natuurlijk.

De dierenarts kan de situatie en het paard bekijken en waarschijnlijk beter advies geven dan wij die geen echt goed beeld hebben van het paard en de situatie.

Verder hebben sommige paarden een hekel aan pensioen als dat betekent dat ze niet dagelijks aandacht krijgen. Aandacht van andere paarden is voor een paard dat gewend is aan aandacht van mensen en dagelijks werk, gewoon niet hetzelfde. Als je niet wilt rijden kun je nog altijd aan de hand wandelen of op z´n minst borstelen.

Maar nogmaals, hoor ook maar eens aan wat de dierenarts van de situatie vindt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-11-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:52

Ik denk inderdaad ook dat je moet informeren op welke wijze hij vroeger gehouden werd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 10:52

Hij heeft voordat hij kwam 3 maanden 24/7 op een wei gestaan in het bos. Hij liep weinig en kreeg geen krachtvoer omdat hij niet of nauwelijks werd gereden.

Maar in de winter stond hij wel op stal.

Hij is ontwormd ja.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:53

zou het eens proberen snachts op stal te zetten, ws kan ie daar beter en meer rusten zodat ie overdag er weer tegen kan, bij mijn paard merkte ik dat in alles dat dat beter was.

ging zelfs beter lopen en minder stram omdat ze snachts lekker languit kon uitrusten en beentjes voldoende rust konden krijgen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:54

... wat Sizzle zegt... als hij gewend was om 's nachts in stal te staan... is de overgang naar een schuilstal zonder deken wel iets te groot... daarnaast hebben de pony's waarbij hij staat wel een andere voerbehoefte dan een warmbloed ruin.
zou zeker als hij invalt toch een waterdichte deken met voering opleggen en krachtvoer bijvoeren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:54

ik zou zowiezo proberen of je in de nacht hem op stal kan zetten en een deken is zeker aan te raden. Goed dat je zowiezo ook even een dierenarts laat komen, je weet immers maar nooit met diarree.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 10:57

Wat ik al dacht dus! Soms is het wel fijn om even te sparren met andere mensen als je het even niet weet.

op stal zetten gaat dus niet omdat we die niet hebben.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:57

Dan zou ik kijken voor sowieso een deken en wachten wat de dierenarts zegt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:58

Als hij zich nu al verveeld zal dat op stal alleen maar erger worden.

Aan hout knagen betekend dat je te weinig ruwvoer geeft naar dit paard zijn zin. Hoeveel kg krijgen ze? Hoeveel voerbeurten?

Wat je al heel simpel kunt doen is zorgen dat er altijd stro geknabbeld kan worden. Mijn paarden staan in de winter ook op een zandpaddock, en ik zorg dan dat ze altijd een slowfeeder met stro hebben. Zo hoeven ze zich nooit te vervelen. In het geval van jou paard zou ik zelfs onbeperkt hooi van goede kwaliteit geven. Zelfs met kuil erbij. Misschien kun je een stuk van de paddock afzetten waar jou paard in de nacht apart van de rest kan staan om even flink te eten?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:15

Een paar jaar geleden hebben wij onze "oudje" ook met pensioen gedaan waar ze lekker op het land stond.
Dat was helaas geen succes, ze verveelde zich ook en werd er behoorlijk narrig van.
We hebben haar weer opgehaald en nu staat ze gewoon weer op een "sportstal" en loopt ze zelfs weer wedstrijden...
Paard is echt weer helemaal opgeknapt en zit super in haar vel.
Foto's van 2 weken geleden:
Afbeelding

Afbeelding
Mijn conclusie is dat sommige paarden zich gewoon beter voelen als ze vol in het werk blijven en "buiten in een kudde staan" toch echt niet leuk vinden.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:23

Ik denk zelf dat paarden er niet gelukkiger op worden om 24/7 in een zandpaddock te staan. Alleen eten om de tijd door te brengen is volgens mij niet voldoende. Ook 's nachts opstallen heeft mijn twijfels. Hoe groot is de paddock? Het zou mooi zijn als je nog tijd kunt vinden om hem bezig te houden (rijden, wandelen, grondwerk) op wat voor manier dan ook.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:29

Er is geen mogelijkheid om de schuilstal deels af te kunnen sluiten zodat je hem 'binnen' kan zetten? Wat voor bodembedekking ligt er in de schuilstal? Ik zou sowieso lekker een deken opgooien en een check van de veearts kan ook geen kwaad. Toch nog meer ruwvoer aanbieden en als je merkt dat hij te weinig opeet bijvoeren met een slobber of iets dergelijks. Geen verkeerd iets bij een ouder paard wat vermagert. Juist een klein beetje in beweging houden en wat extra aandacht kan helpen om hem happy te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:32

En dat er een schuilstal ís wil niet zeggen dat hij er gebruik van kan maken. Zeker als hij er als laatste bij is gekomen, kan het zijn dat de anderen hem erbuiten houden....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:35

Kijk ook eens naar zijn zandiname, diarree kan ook ontstaan omdat er zoveel zand in de darmen zit dat er geen vaste mest meer kan passeren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:57

Ok, dank voor jullie reacties! Zo veel om op te reageren!

Ik heb net de mest test voor zand gedaan. (mest oplossen in water, laten staan en kijken) op het eerste oog geen zand te ontdekken. Dus het kan zijn dat het echt vast zit, of dit is niet de directe aanleiding.

Ik heb zijn slijmvliezen en tugor gechecked, die zijn goed. Mooi roze, tugor ook goed.

Hij krijgt zo'n 6 tot 7 kilo hooi per dag. Verdeeld over 4 voer momenten. Hij is ook de bullebak van het stel, want als hij wil eten, jaagt hij de rest naar buiten.

Ik heb net besproken dat hij in ieder geval nog meer hooi gaat krijgen. Daarnaast ga ik ook krachtvoer halen en krijgt hij een deken op.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:01

ik vind dat wel weinig hooi, mijn ervaring dat oudjes, veel meer nodig hebben omdat ze niet meer zo goed verteren

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:01

vind wel super hoe je bezig bent !! Ik zou wel zelf meer hooi geven zeker voor oudjes :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:02

Maar da's niet veel ruwvoer vind ik ... mag echt wel meer hoor

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:06

Een paard heeft als hij alleen van ruwvoer leeft ongeveer 2% van zijn gewicht nodig per dag. Een KWPN-er van 1.70 zal toch al snel de 600 kilo halen. Hij krijgt dus gewoon veel te weinig te eten! Ik zou de hoeveelheid hooi die hij krijgt aanzienlijk opschroeven. Misschien is dat lastig, de andere drie hebben hoogstwaarschijnlijk veel minder nodig, maar hij moet echt meer hebben!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:07

Mijn ouwe staat al weer jaren op pensioen. Dacht aanvankelijk dat ik er goed aan deed om hem 24/7 in de zomer in een enorm mooi stuk weide inclusief vriendjes een plezier te doen. Nou nee dus... Heb hem na 2 maanden weer in volpension gezet. Mijne wil best buiten, maar nog altijd wil hij ook naar binnen. Hetzelfde soort ritme wat we al die jaren hadden toen we nog wel reden.

Voeren van hooi zou ik onbeperkt doen met een ouder dier ook een goed krachtvoer erbij. Deken op. Mijn 30 jarige doet het zo nog steeds goed.