Stukje vast in nek bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Stukje vast in nek bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:27

Er is een osteopaat langs geweest, mijn paard heeft dus een stukje in zijn nek wat vast zit waar door hij zijn hoofd niet naar de grond kan krijgen. De behandeling werkte goed maar na een paar dagen was het weer terug. Verder is hij erg soepel het gaat alleen om dat stukje nek. Ze wilde een keer terug komen, ze had dit nog nooit gezien bij een paard. Het advies was dat als het niet verbeterde hij op de foto zou moeten. Deze osteopaat kon niet kraken.

Heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt bij een paard, en wat werd er toen gedaan? Ik wil hem op de foto zetten, maar misschien zijn er ook nog andere opties?

Evelijn

Re: Stukje vast in nek bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:29

Maar... eet je paard dan geen gras ofzo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:31

Hij staat op stal dus hij graast niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:32

helemaal nooit? ... en hij eet dus ook niet van de grond?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:33

Hij heeft op de wei gestaan, maar staat nu op stal en hij eet uit een hooinet. Hij pakt wel hooi van de grond maar dat gaat moeizaam.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:34

Ik zou daar dan toch niet te lang mee wachten en toch eens foto's laten maken. Heb je al wel eens overlegd met een dierenarts neem aan dat die je ook wat advies kan geven daarin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:35

Ja ik bel morgen de veearts, het gaat soms weer veel beter en dan opeens weer niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:37

Ik heb er geen ervaring mee maar het zou misschien ook wat met de spieren te maken kunnen hebben. Misschien een goed idee om in de gaten te houden wanneer het beter gaat. Bijvoorbeeld in de ochtend of avond, of verschil met het weer bv. Of eventueel dingen die je met het paard doet dat je merkt dat het dan beter gaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:38

Van de zomer op wei was er dus niks aan de hand? Maar nu hij lang op stal staat en hooi uit een hooinet moet trekken heeft hij problemen gekregen. Het kan natuurlijk zijn dat het trekken uit het hooinet (wat redelijk onnatuurlijke beweging is om lang te doen) gezorgd heeft voor een probleem... en lang op stal maakt een paard ook niet soepel.

Wat doe je voor de rest nog met je paard?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:40

Nee het begon op de wei, toen is hij op stal gegaan. Toen ging het beter maar niet genoeg, osteopaat kwam toen langs dat werkte maar het wordt toch weer erger. Hij loopt buiten met een schuilstal en wordt iedere dag gelongeerd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:41

Foto's (én scan van de nekband) laten maken.. :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:45

Er rijzen bij mij een aantal vragen:
- hoe lang heeft hij hier al last van
- hoe at het dier vroeger, dus toen hij nog wel van de grond moest eten
- is er enig idee hoe het komt dat ie op dat punt vastzit?

Ik ga mee met het verhaal van Evelijn. Mijn paard moest ook jaren uit een hooiruif eten en ook zijn nek kreeg steeds meer klachten. Ik ben (iom) mijn chiropractor / paardenarts begonnen met foto's maken. Zij weigert te behandelen als ze niet weet of er iets zit dat ze erger kan maken met behandelen.

Overigens heeft bij mij mijn heiligbeen ooit een opdonder gehad en deze zit ook knap (verkeerd) vast. Mijn osteo heeft hem meerdere malen los(-ser) moeten maken, maar inmiddels kan ik hem zelf loshouden door bepaalde oefeningen. Voorheen lukte dat niet, omdat die spieren door dat langdurig verkeerd gebruik dus ook verkeerd gerekt waren.

Als jouw paard geen RX-afwijkingen heeft, zou ik kijken of je je paard kunt ondersteunen met de osteo en afhankelijk van de tijdsframe dat ie hier al last van heeft, zal ze osteo hem vaker moeten behandelen (en jij hem met oefeningen los moeten houden).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:49

Rocamor schreef:
Als jouw paard geen RX-afwijkingen heeft, zou ik kijken of je je paard kunt ondersteunen met de osteo en afhankelijk van de tijdsframe dat ie hier al last van heeft, zal ze osteo hem vaker moeten behandelen (en jij hem met oefeningen los moeten houden).

Maar de nekband kan ook beschadigd zijn, wat dus niet terug te zien is op de foto's.
En dan kan de osteopaat nog steeds veel schade aanrichten.
Vandaar dat ze die plek ook eerst moet laten scannen.
Helaas spreek ik uit ervaring..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:51

Hij at altijd van de grond dat ging altijd zonder problemen en hij heeft er zo,n 4 weken nu last van nu. Soms gaat het goed en soms weer minder goed. We weten niet hoe het komt dat hij alleen op dat stukje vast zit? Dus ik bel morgen om te regelen dat hij op de foto kan, ik denk dat dat nu het beste is. En wat het advies daarna is dat hoor ik dan wel?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:52

Casarell schreef:
Rocamor schreef:

Maar de nekband kan ook beschadigd zijn, wat dus niet terug te zien is op de foto's.
En dan kan de osteopaat nog steeds veel schade aanrichten.
Vandaar dat ze die plek ook eerst moet laten scannen.
Helaas spreek ik uit ervaring..

Je hebt helemaal gelijk!

Wel off topic, maar door ervaringen wordt men wijs (dus de mods en hopelijk ook de TS vergeven me dit): wat was er met je paard / wat waren de klachten / wat kon je doen (als je tenminste iets kon doen)?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:59

Hoe staat je paard qua halshoogte meestal? Heb je misschien een foto van je paard (foto vanaf de zijkant van het hele paard zoals hij normaal gesproken staat, zonder tuig etc, alleen aan het halster)?
Merk je iets tijdens het rijden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:17

Rocamor.. ik kon er niets aan doen.

Even een beknopte beschrijving: mijn paard gaf steeds meer signalen af dat er iets aan de hand was.
Na diverse onderzoeken en behandelingen is er een DA geweest die hem heeft doorgelicht.
De foto's van de nek en rug waren allemaal goed, maar op de scan van de nek zagen we dat zijn nekband voor 75% door was.
Hierop mijn ventje met pensioen gestuurd op de wei, waar hij oud mocht worden.
Helaas is hij hier waarschijnlijk een keer onderuit gegleden en was zijn nekband echt door gescheurd.
Resultaat was een zwáár atactisch paard.. dus heb ik hem in moeten laten slapen.

Natuurlijk is mijn verhaal niet iets wat dagelijks voorkomt, maar het is voor mij wel een groot aandachtspunt als een paard zijn hals/nek niet volledig vrij kan bewegen.. :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:21

Ik zou beginnen met het hooi niet meer in een hooinet geven eigenlijk, op die manier eet hij toch met een rare houding en dat lijkt me in dit geval niet echt bevorderlijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:39

Casarell schreef:
Rocamor.. ik kon er niets aan doen.

Even een beknopte beschrijving: mijn paard gaf steeds meer signalen af dat er iets aan de hand was.
Na diverse onderzoeken en behandelingen is er een DA geweest die hem heeft doorgelicht.
De foto's van de nek en rug waren allemaal goed, maar op de scan van de nek zagen we dat zijn nekband voor 75% door was.
Hierop mijn ventje met pensioen gestuurd op de wei, waar hij oud mocht worden.
Helaas is hij hier waarschijnlijk een keer onderuit gegleden en was zijn nekband echt door gescheurd.
Resultaat was een zwáár atactisch paard.. dus heb ik hem in moeten laten slapen.

Natuurlijk is mijn verhaal niet iets wat dagelijks voorkomt, maar het is voor mij wel een groot aandachtspunt als een paard zijn hals/nek niet volledig vrij kan bewegen.. :o

Sorry Casarell. Heb je enig idee hoe dit is gekomen? Ook daarvan kunnen we met zijn allen leren natuurlijk.

En ondanks dat het niet iets is dat dagelijks voorkomt, altijd wel dingen in je achterhoofd houden / blijven leren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:56

Dat weet ik niet, hij had het waarschijnlijk al toen ik em als 2,5 jarige kocht..
Maarja.. dat kwam er niet uit bij de keuring.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:10

Kennisje van me is net vorige week met haar paard naar de kliniek geweest.
Dier kon ook niet meer van de grond eten.

Fotos gemaakt en er was verkalking van de nekband te zien.
Paard is ingespoten met iets, alleen ik weet niet wat,(denk cortocosteroiden )en staat nu op metacam.

Gaat met ups en downs, ene dag kan hij wel redelijk met zijn neus op de grond en gras eten en de andere dag lukt het niet...

Ik raad je dus ook aan om fotos te laten maken :j