plekje in lies en raar zwiepen met staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

plekje in lies en raar zwiepen met staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:09

Ik wist even niet hoe ik de titel anders moest formuleren.
Mijn welsh a merrie heeft sinds een paar weken een raar, schilferig plekje van zo'n 5cm aan de binnenkant van haar lies, zeg maar vlak bij waar de bilriemen van een deken zitten alleen dan een stuk hoger. Echt bovenbinnenkant van haar rechter achterbeen. Inmiddels zitten er ook wat bultjes/soort pukkeltjes op dat plekje.

Nu had ze daar verder geen last van, ik heb een paar keer wat uierzalf er op gesmeerd en verder met rust gelaten.

Echter vd week haalde ik haar van stal na een natte nacht (normaal loopt ze vaak 27/ buiten) en ze stond de hele tijd heel raar geïrriteerd te zwiepen met haar staart, alsof ze last had van een vervelende vlieg. Die er overigens nu niet meer zijn. Ook beet ze steeds naar haar rechterflank en ging wat uitgestrekt staan.

Tijdens t werk (ingespannen) niks raars, opgemerkt. Wederom op stal zelfde verhaal. Op de wei heb ik t haar nog niet echt zien doen en het lijkt ook bij vlagen even te zijn.

Verder alles gecontroleerd; onder/bij staart niks raars, bij uier of flanken ook niks. Enige wat ik kon ontdekken is dus dat plekje. Zou ze daarom zo raar zwiepen en bijten?!
Nu is het wel een merrie die altijd al erg "zwiep-actief" is met haar staart, ook met poetsen. Heeft bij haar met ongeduld te maken. Maar dit was echte irritatie bij haar.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of dat zwiepen door dat plekje zou kunnen komen? En wat kan ik het beste op dat plekje smeren of er mee doen?
Er zit daar geen tuig en de bilriemen vd deken komen ook niet zo hoog. Ik hdb geprobeerd foto's te maken maar zonder flitser ging dat lastig, ook zit er een bult donshaar in de weg. T plekje zelf is kaal.

Benieuwd of iemand wat weet. T is geen wereldramp en verder haal ik er nu ook niet zomaar een DA bij omdat ik het op dit moment nog heel onschuldig allemaal vind en pony verder in blakende gezondheid verkeerd.